امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • علی محمد اخوان
  • 18 اسفند 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2942

فعال ‌سازی لیزینگ‌ ها؛ نیازمند سرمایه‌ گذاری 25 هزارمیلیارد تومانی

به گزارش «قطعات خودرو»:پیشنهاد فعال‌سازی لیزینگ‌ها با ۱۰هزار میلیارد تومان را چند سال قبل به وزیر وقت صمت ارائه کردیم. اما حالا باید مبلغی حدود 25هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها، بخش خصوصی و خودروسازان برای فعال‌سازی شرکت‌های لیزینگ سرمایه‌گذاری شود تا بتوانند خودروها را با اقساط بلندمدت به مردم بفروشند

صنعت خودرو ایران دهه ۹۰ را با فرازونشیب فراوان به پایان می‌رساند. ابتدای دهه ۹۰ با تیراژ تاریخی یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو شروع شد و در سال‌های بعدی تیراژ به کمتر از نصف کاهش یافت حالا قرار است با بسته جهش اقتصادی تولید خودرو در سال آینده به یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه خودرو برسد. اما همچنان بحث قیمت در صنعت خودرو با مسائل پیچیده‌ای مواجه شده که یکی از آن‌ها عدم‌تناسب قیمت تمام‌شده با نرخ دستوری و بحث دیگر موضوع سهم‌های تودرتو در صنعت خودرو است. قیمت خودرو قرار است سال آینده در بخش خودروهای کم‌تیراژ آزاد شود. اما مساله مهم در این خصوص، قدرت خرید مشتریان است. هرچقدر قیمت‌ افزایش پیدا ‌کند، تعداد متقاضیان کمتر خواهد شد و افراد بیشتری توانایی خرید خود را از دست می‌دهند.

در این شرایط بحث فعال کردن صنعت لیزینگ نیز مطرح است؛ صنعتی که در سال‌های اخیر کم‌فروغ بوده و به‌گفته سعید مدنی، مشاور ارشد صنعت خودرو نیاز به ۲۵هزار میلیارد تومان برای فعال‌سازی دارد.

 قرار است قیمت‌گذاری در صنعت خودرو آزاد شود و تولید هم به یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه خودرو در سال آینده برسد. نظر شما در این خصوص چیست؟ اصولا روش‌های نرخ‌گذاری چگونه باید باشد؟

برای حل مساله قیمت چند راهکار وجود دارد؛ یکی از آنها فروش در حاشیه بازار بوده که بهترین روش محسوب می‌شود. اما شیوه دیگر بحث قیمت تمام‌شده به همراه یک سود معقول است تا خودروسازان بتوانند از زیان خارج شوند. البته به شرطی که سود خودروساز چنددرصد بیشتر از سودهای بانکی یا تورم باید باشد، در این شرایط می‌تواند طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کند.

روش سوم این‌که اگر خودروسازی‌ها قرار است زیان کنند، دولت باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد. در این‌جا اگر آزادسازی در مورد همه خودروها باشد، اتفاق خوبی است. به‌هرحال فروش با سود معقول یک قدم رو به جلو است. 

 این‌که گفته می‌شود قیمت برخی خودروهای کم‌تیراژ آزاد و خودروهای پرتیراژ همچنان توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند، چه تاثیری بر صنعت خودرو خواهد داشت؟

اگر بخشی از خودروها مشمول قیمت‌گذاری آزاد و بخش دیگر کماکان از نظام دستوری تبعیت کنند، باز هم فایده‌ای برای صنعت خودرو ایجاد نخواهد شد. در این شرایط، قیمت‌ها باز هم غیرمعقول خواهد بود و صف طویلی برای خودروهای داخلی که با نرخ تکلیفی عرضه می‌شوند، ایجاد خواهد شد.

خودروسازان هم به‌منظور جبران بخشی از زیان خود مجبورند به بهای خودروهای کم‌تیراژ اضافه کنند. در نتیجه قیمت این خودروها هم نامعقول خواهد شد. پس باید به قیمت‌ها درتمام خودروها افزوده شود. تجربه افزایش بها در گذشته نشان داد هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 به‌نظر شما بعد از حل مساله قیمت‌گذاری، صنعت خودرو باید وارد چه مرحله‌ای شود؟ آیا در بحث کیفیت و صادرات تغییری به‌وجود خواهد آمد؟

مشکلات خودروسازان صرفا یکی‌دو مورد نیست؛ بحث قیمت‌گذاری اولویت نخست خودروسازان نیست، بلکه اولویت با تعیین‌تکلیف سهام این خودروسازان است. به نظر من، دلیل این‌که دولت دست از سر خودروسازان برنمی‌دارد، به‌خاطر ترکیب سهام‌داری شرکت‌های تودرتو در خودروسازی‌هاست. 

خودروسازان سهام خود را به شرکت‌های زیرمجموعه خودشان فروخته‌اند. درواقع آن‌ها (هیات‌مدیره شرکت مادر) برای شرکت‌های زیرمجموعه هیات‌مدیره و مدیرعامل انتخاب کرده و شرکت‌های زیرمجموعه هم (به دلیل خرید سهام شرکت مادر) برای شرکت مادر هیات‌مدیره تعیین می‌کنند! به همین دلیل دولت حواسش به این ماجراست و برای این‌که جلوی این اتفاق را بگیرد، اقدام به تعیین مدیرعامل و هیات‌مدیره در خودروسازی‌ها می‌کند.

بر این اساس، هر چند سال یک بار مدیران تعویض و برنامه‌های توسعه کیفی یا کمی معمولا چندگانه می‌شوند  و ناقص می‌مانند. بنابراین ابتدا باید تکلیف این سهام مشخص شود که در گزارش تحقیق و تفحص دوره قبلی هم در صنعت خودرو انجام و اعلام شده است. 

 در شرایط فعلی بخش عمده‌ای از جامعه توان خرید خودرو ندارند. در این شرایط اگر قیمت‌گذاری آزاد شود، بخش بزرگ‌تری توانایی خرید خود را از دست می‌دهند. چه اقدامی در این زمینه می‌توان انجام داد؟

با توجه به بنیه ضعیف مالی خودروسازان و اینکه قیمت‌ها به تدریج افزایش می‌یابند، مردم توان خرید نقدی خودرو یا اقساطی کوتاه‌مدت را نخواهند داشت. بنا بر محاسبات کارشناسان، باید مبلغی حدود 25هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها، بخش خصوصی و خودروسازان برای فعال‌سازی شرکت‌های لیزینگ سرمایه‌گذاری شود تا خودروها را به‌صورت اقساطی به مردم بفروشند. 

این پیشنهاد را چند سال قبل به وزیر وقت صمت ارائه کردیم؛ آن زمان لیزینگ‌ها با ۱۰هزار میلیارد تومان فعال می‌شدند، اما حالا به بیش‌از ۲۵هزارمیلیارد تومان سرمایه نیاز است. خودروهای ارزان‌ در بسیاری از کشورها به‌صورت اقساطی به مردم فروخته می‌شوند و نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد. 

با چنین اقدامی هم بانک‌ها و هم شرکت‌های لیزینگ سود خواهند برد و هم خودروسازی می‌تواند تیراژ محصولات را افزایش دهد و با قیمت مناسب به فروش برساند. این یکی از وظایفی است که دولت باید در چارچوب فروش محصولات خودروسازی در نظر داشته باشد.

Print 🖨
  • ارز, دلار, سکه, صنعت, کرونا, نفت
[ctp_print]
قبلیقبلنسل جدید ایسوزو دی مکس 2021 از راه رسید
بعدیکسب بالاترین امتیاز ADAC توسط گودیِربعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

پاس گل خودروسازان به بانک‌ها !
مجتبی علوی 08 بهمن 1401
اورجینال پارت
حسام مهجور 08 بهمن 1401
قیمت خودرو در 8 بهمن 1401 + ساینا 307میلیون
سارا رستگار 08 بهمن 1401
فروشگاه همکار دیزل
حسام مهجور 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن