چو دانی ؛ توانی

امروز : شنبه 22 مرداد 1401

  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • بنگاه‌های قطعات خودرو
  • خودرو تجاری

http://ghatatnews.ir/?p=54158

خانه » لاستیک «Mud terrain»؛ ویژه محیط آفرودی

  • مرتضی مهدوی
  • 10 تیر 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=54158

لاستیک «Mud terrain»؛ ویژه محیط آفرودی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،آفورد با هر خودرویی امکان پذیر نیست البته هر مکان نیز شرایط خاص خود را دارد. در گذشته تایر Mud Terrain چیزی بیش‌از یک تایر تراکتور که البته در جاده هم راحتی اندکی داشت، نبود.

اما با گذشت زمان ساخت این تایر با تغییراتی روبه‌رو شد. الگوی آج یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که در طراحی این تایر به آن توجه شد. ایجاد فاصله‌های زیاد و عمیق بین بلوک‌های آج برای خروج گل‌ولای در آن بسیار مهم بود.

تایر زمین گل‌ولای یا Mud terrain لاستیک‌هایی با طرح آج بزرگ و عمیق هستند که برای پاک‌سازی گل‌ولای از شکاف‌ها (یا حفره‌ها) بین بلوک‌های تایر، طراحی شده‌اند.

ابتدا برای ساخت این تایرها از ساختار بایاس استفاده می‌کردند. این تایرها بسیار سنگین بودند و دوام کافی هم نداشتند. نسخه‌های اولیه تایر بایاس Mud Terrain عملکرد نسبتا خوبی داشتند و اغلب آنها را با سواری بلند و خشن که برای رانندگی روزانه مناسب نبود، می‌شناختند.

اما امروزه تکامل تایر Mud Terrain بسیار قابل‌توجه است و به‌جای ساختار بایاس، ساختاری رادیالی دارند که به کیفیت سواری در جاده و دوام آن کمک قابل‌توجهی می‌کند.

با توجه به بهبود طراحی آج و ترکیبات لاستیک، تایر Mud Terrain برای تردد روزانه خودرو نیز به‌کار می‌رود. یک واحد اندازه‌گیری اصلی برای هر نوع تایر Mud Terrain وجود دارد و آن سرعت تمیز کردن است، زیرا فاصله آج برای تایر Mud Terrain بسیار حیاتی و مهم است.

این فاصله‌های بزرگ باعث می‌شوند با چرخش تایر، گل‌ولای از داخل آن خارج شود. تایر رادیال Mud Terrain امروزی چیزی کمتر از یک شاهکار مهندسی نیست. ساخت تایری که به‌اندازه کافی بادوام باشد، بتواند در زمخت‌ترین زمین‌ها حرکت کند و همچنین در بزرگراه روان بماند، چیزی است که علاقه‌مندان به آفرود تا10سال پیش رویای آن را می‌دیدند.

از ویژگی‌هایی که Mud Terrain را نسبت به تایرهای دیگر متفاوت می‌کند، فاصله بین آج آنهاست. این فاصله‌های عمیق و وسیع باعث افزایش چسبندگی در گل‌ولای می‌شوند و به سرعت مانده‌های گل‌ولای را از شیارها تخلیه می‌کنند.

البته این تایر صدای بیشتری نسبت‌به لاستیک‌های دیگر دارد. در سال‌های اخیر اضافه شدن آج به دیواره‌های جانبی در تایرهای Mud Terrain بیشتر مشاهده‌شده است، که یکی از ویژگی رایج این تایر محسوب می‌شود.

هرچند به نظر یک طراحی ساده است اما آج دیواره جانبی می‌تواند نقش مهمی در چسبندگی روی جاده‌ها داشته باشد. برای آفرود در زمین‌های گلی، نیاز به تایری دارید که لبه‌های برجسته داشته باشد.

این لبه‌ها به تایر اجازه می‌دهند گل‌ولای ضخیم را از بین ببرند، بنابراین به شما توانایی عملکرد بهتر در آفرود را می‌دهد. البته تایرهای Mud Terrain برای خودروهای سنگین درنظر گرفته نشده‌اند، باید مطمئن شوید تایر Mud Terrain شما می‌تواند از نظر وزنی، خودرو و نیازهای احتمالی حمل‌ونقل را برطرف کند. تایرهای Mud Terrain با ارائه بلوک‌های بزرگ آج‌دار و فاصله‌های عمیق و بزرگ که معمولا روی آن دیده می‌شود، زمین‌های گل‌آلود و سنگلاخی را تسخیر می‌کنند، تایر All-Terrain این ویژگی را ندارد.

بااین‌حال، استفاده از الگوی آج منحصربه‌فردِ پیرامونِ تایر، به این معنی است که از راحتی، عملکرد و طول عمر بالای در جاده برخوردار بوده و این موضوع برای افرادی که نیاز به استفاده بیشتر از تایر دارند، بسیار مهم است. تایرهای تمام‌فصل در باران عملکرد بسیار بهتری نسبت به Mud terrain از خود نشان می‌دهند، زیرا در این نوع تایرها برای تخلیه آب شیارهایی با عمق متعادل طراحی‌شده است.

تایرهای Mud terrain به‌منظور پاک کردن گل ضخیم و سنگ‌ها دارای شیارهای عمیقی هستند که برای آفرودسواری بسیار مناسب بوده اما این تایرها هنگام رانندگی در باران نسبت به تایر تمام‌فصل خطرناک‌تر هستند.

البته تایر مخصوص باران حتی از یک تایر تمام‌فصل نیز بهتر است و ایمنی دو چندانی را برای شما به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این تایر را نسبت به تایرهای دیگر متمایز می‌کند، فاصله بین آج است. این فاصله‌های عمیق و وسیع باعث افزایش چسبندگی در گل‌ولای شده و به سرعت مانده‌های گل‌ولای از شیارهای تخلیه می‌شوند.

تایر مخصوص گل‌ولای صدای بیشتری نسبت به تایرهای دیگر دارند. برای خودرو آفرود در زمین‌های گلی، نیاز به تایری دارید که لبه‌های برجسته‌ای داشته باشد. این لبه‌ها به تایر اجازه می‌دهند تا گل‌ولای ضخیم را از بین ببرند، بنابراین خودرویتان از عملکرد بهتر در آفرود برخوردار خواهد بود.

 

  • Mud terrain, آفرود, تایر, قطعات خودرو
قبلیقبلچطور جلوی لرزش موتور خودرو را بگیریم؟
بعدیاستون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان چگونه قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارند؟بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

تولید باتری خودرو از درخت!
سارا رستگار 20 مرداد 1401
پایان سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد
عبدالحسین آزاد 20 مرداد 1401
خود کفایی در تولید لاستیک باری و اتوبوسی؛ ۲ سال آینده
علی محمد اخوان 19 مرداد 1401
حضور قطعه سازان ایرانی در روسیه
مجتبی علوی 18 مرداد 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

۳۵ درصد کامیون‌های ولوو برقی می‌شوند
حسین پورمحمد 21 مرداد 1401
برخی از مدل‌های هیوندای و کیا را می توان با کابل USB به سرقت برد
محمدامین الهی 21 مرداد 1401
آمار فروش خودروهای الکتریکی استلانتیس در اروپا، بالاتر از تسلا!
سارا رستگار 21 مرداد 1401
برنامه تولید تسلا درگیگابرلین
مرتضی مهدوی 21 مرداد 1401

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : آغازی بر مجموعه فیلم های «سریع و خشن»

حسین توکلی 21 مرداد 1401

میل میلیا مسابقه ­ی استقامت اتومبیلرانی در جاده ­های آزاد

حسین توکلی 20 مرداد 1401

تاریخ خودرو : تام فچ سفر نیویورک را با یک پاکارد آغاز کرد

حسین توکلی 19 مرداد 1401

تاریخ خودرو : حماسه فورد در لمانز

حسین توکلی 18 مرداد 1401

بانک خودرو

از 2023 در اروپا
فولکس‌واگن تایرون در نمایی تازه

حسام مهجور

سانگ‌یانگ متحول شده / نگاهی به سانگ‌یانگ تورس

حسام مهجور

اولین گام از تاثیر تحریم‌های روسیه / لادا نیوا به بازار روسیه برگشت؟

مرصاد رنگرز
آئودی Q6

بزرگ‌ترین اتومبیل آئودی در خیابان‌های چین / آئودی Q6 معرفی شد

حسام مهجور

آموزشی

اگر به جای بنزین در باک خودرو گازوئیل بریزیم چه می شود؟

محسن فاطمی 21 مرداد 1401

مشکلات باتری خودرو در تابستان

سارا رستگار 21 مرداد 1401

چرا سوئیچ ماشین گیر می کند؟ + راه حل

عبدالحسین آزاد 21 مرداد 1401

۵ نکته ای که هنگام خرید ماشین دست دوم باید بررسی کنید

مرتضی مهدوی 20 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

سیداحمد حسینی: صدای ما شنیده نمی‌شود / اصناف در همه حوزه‌ها پیشتازند

مرصاد رنگرز 13 مرداد 1401

گزارش تصویری کمیسیون مالیاتی با هیات مدیره جدید

مرصاد رنگرز 08 مرداد 1401

گزارش تصویری از اهدا لوح یادبود به کمیسیون اقتصادی اتحادیه

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

گزارش تصویری جلسه کمیسیون اقتصادی اتحادیه لوازم یدکی -1

مرصاد رنگرز 06 مرداد 1401

همراه با قطعات خودرو

دولت هوشیاری خود را حفظ کند
بیکاری حاصل شهر فروشگاه
20 مرداد 1401
امیر صادقپور مطرح کرد
تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی به چه قیمتی؟
18 مرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : آغازی بر مجموعه فیلم های «سریع و خشن»
واردات خودرو در بلاتکلیفی ارزی‌؟
دوپینگ آماری تولید خودرو
اگر به جای بنزین در باک خودرو گازوئیل بریزیم چه می شود؟
استخر تسلا برای آبتنی در هنگام شارژ خودرو
۳۵ درصد کامیون‌های ولوو برقی می‌شوند
جاگرنات ۶X۶؛ یک وانت عجیب آخرالزمانی + عکس
برخی از مدل‌های هیوندای و کیا را می توان با کابل USB به سرقت برد
مشکلات باتری خودرو در تابستان
اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز EQXX، سنگ محک الکتریکی‌ها؟
چرا قیمت خودرو کاهش نمی ‎‌یابد؟
معرفی کراس‌اوور کوپه اقتصادی فیات با نام فست‌بک
چرا سوئیچ ماشین گیر می کند؟ + راه حل
مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX
چرا دولت به دنبال شهر فروشگاه لوازم یدکی است؟
آغاز گشت‌های ارشادی طرح شناسه کالا / اشتغال بخش اصناف نیاز دولت

برترین‌های قطعات خودرو

معرفی شرکت سرکان فیلتر
بانوی کارآفرین در حوزه تولید تجهیزات تعمیرگاهی / سام صنعت پارس
حضور موفق شرکت دانش‌بنیان دیجی خودرو در اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»
مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند

وب‌گردی

بستن