به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، مهدی اسلام پناه در پاسخ به سوالی درباره محمولهای از خودروهای وارداتی نشان (برند) خارجی که به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد مجوز ورود به کشور را دریافت نکردهاند، افزود: این یک شایعه است. به نظر من برخی دنبال حواشی هستند.
وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان فنی و تخصصی که در بین سازمانهای کشور مرجعیت دارد و تنها پایگاه اطمینان بخشی به کالا و خدمات است، موضوع آن در مواجهه با هر کالا و خدمتی اطمینان بخشی است.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این سازمان برای واردات میلیونها خودرو تسهیلگری کرده و هم اشخاص حقیقی و هم حقوقی میتوانند واردات خودرو را انجام دهند، گفت: واردات خودرو میتواند مطابق مواردی که در فرآیندهای قانونی در مجلس یا دستگاه اجرایی تصویب شده، انجام شود.
اسلام پناه در پاسخ به اینکه آیا دستورالعملهای کیفی خودروی وارداتی با خودروی داخلی متفاوت است؟ گفت: این تفاوت به دلیل تفاوت ظرفیتهای متعدد در داخل و خارج کشور است. روشن است که ما در ایران نمیتوانیم پورشه تولید کنیم. اما دستورالعمل واردات با دهها بند و تبصره تصویب و ابلاغ شده است. علاوه بر آن سازمان ملی استاندارد چند مورد بخش نامه هم ابلاغ کرده است.
وی افزود: قسمت عمده استانداردها به عنوان زبان مشترک تجارت میان کشورهای عضو به اشتراک گذاشته میشود؛ بنابراین استانداردها یعنی حداقلها یکسان است. اختلاف بر سر استانداردهای کارخانهای ومزیتهای رقابتی است که میتواند رضایت مشتری را جلب کند که این موارد در کشورهایی که در فضای رقابتی تولید و فروش میکنند بیشتر است.
اسلام پناه با بیان اینکه در بحث واردات به جای نشان دادن بخش حاکمیتی، باید بنگاههای تولیدی را با مطالبه عمومی برای جهش تولید کیفی مواجه کنیم، گفت: وقتی انحصار ایجاد میشود و تفاوت قیمت وجود دارد و مصرف کننده به صف خرید همین خودروهای بیکیفیت میرود. زیرا انحصاری و غیررقابتی است و تفاوت قیمت ایجاد میکند.