امروز : سه‌شنبه 1 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 22 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1111

واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۰، قابل اجرا نیست

مهدی دادفر ؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

«قطعات خودرو»:

مهدی دادفر ؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار نشریه قطعات خودرو ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت:

عملکرد صنعت خودروسازی از فرایند تولید تا محصول نهایی و قیمت آن، باعث شده عده‌ای از مردم از این صنعت ناراضی باشند و گلایه‌هایی را نیز در این زمینه مطرح کنند. این موارد توجه برخی مسئولان قوه‌های مجریه، مقننه و قضائیه  به گله‌های مردم را برانگیخته است. به عنوان مثال قوه قضائیه با تشکیل پرونده‌ای گلایه‌های مردم را پی‌گیری می‌کند، هر چند تا‌کنون پرونده‌ قابل توجهی درقوه قضائیه برای تولید‌کنندگان خودرو تشکیل نشده است وتنها به مسئله واردکنندگان خودرو پرداخته می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت قوه قضائیه پیگیری‌های خودرا درحوزه صنعت خودروسازی، بر وارد‌کنندگان خودرو متمرکز کرده است، البته ناگفته نماند چند پرونده درباره خودروسازان وجود داشت که پرونده خاصی به نظر نمی‌رسید و از آن‌ها چشم‌پوشی شد.

خودروسازی در سیطره سیاست‌گزاری دولت

دستگاه اجرایی یا همان قوه مجریه، با توجه به نوع سهمی که در اختیار دارد مدیر و سیاست‌گزار خودروسازان بزرگ‌است، اوج تلاش این قوه برای پاسخ‌گویی به نارضایتی‌های مردم را می‌توان در دستوراتی که در زمینه افزایش تولید خودرو وکاهش قیمت آن از سوی رئیس جمهور اعلام شد، خلاصه کرد؛ هرچند این دستورات به شکل کامل مورد توجه قرار نگرفت، زیرا با دستور دادن، تولید خودرو افزایش نمی‌یابد و طبیعتا قیمت آن نیز کاهش پیدا نمی‌کند.

از طرفی واردات خودرو نیز ممنوع شده و مسائلی مانند تعرفه وعوارض نیز برای جلوگیری از واردات خودرو در نظرگرفته شد. نمایندگان نیز برای‌ فرار ازپاسخگویی به گلایه‌های مردم در زمینه خودروسازی، طرحی را مطرح کردند که عرضه خودرو در بورس آغاز شود و درنهایت، به واردات خودرو اشاره کوچکی شده و واردات را به ازای صادرات قطعه، خودرو، فروش نفت از طریق بخش خصوصی یا واردات از طریق ارز ایرانیان خارج از کشور با منشاء خارجی مجاز دانسته است.

البته در زمینه فروش خودرو در بورس جای بحث وجود دارد زیرا درهیچ کشوری سابقه نداشته که خودروی خود را ازاین طریق به فروش برسانند.

همان‌طور که می‌دانید رقابت در فروش خودرو، رقابت مشتری مدارانه تلقی شده و رقابت صرفا بر اساس پول نیست. خودروسازان جهانی تلاش می‌کنند با افزایش کیفیت وکاهش قیمت محصولات و ارائه آپشن‌های مختلف، نظر مشتری را جلب و حیرت‌زده کنند. در چنین شرایطی تنها بحث رضایت مطرح نمی‌شود، بلکه‌ تولیدکنندگان خودرو درجهان تلاش می‌کنند مشتری‌های خود را به بالاترین میزان رضایت و خرسندی برسانند.

بورس راه حل ساماندهی بازارفروش خودرو نیست

پر واضح است که راه‌حل قیمت‌گذاری برای خودرو، فروش آن از طریق بورس نیست و من با این موضوع مخالفم. خودروساز یا هر تولیدکننده دیگر باید آزاد باشد تا خودروی خود را به هرقیمتی که می‌خواهد، به فروش برساند، یعنی تولیدکننده آزادی عمل داشته باشد تا خودرو را نه به قیمتی که برایش تمام شده؛ بلکه به هر قیمتی که دوست داشت، بفروشد. تبعاً خریدار نیز در شرایط رقابتی انتخاب نهایی را می کند. یعنی مکانیزیم بازار تعیین کننده قیمت است.

تصور کنید تولید‌کننده‌ای ترجیح می‌دهد خودروی پراید را به ۲۰۰ میلیون تومان بفروشد، در چنین شرایطی نباید به او خرده گرفت.

دولت باید بازار خودرو را آزاد کند، نه اینکه قیمت‌های خودرو را از پیش تعیین و بازار را برای برخی تولیدکنندگان به صورت انحصاری درنظر بگیرد. متاسفانه امروزه شاهد نتیجه انحصاری کردن بازار برای‌ برخی تولیدگنندگان هستیم، در چنین شرایطی ممکن است تولیدکننده ورشکسته شود؛ زیرا محصولی که تولید کرده، پایین‌تر از قیمتی که در نهایت برایش تمام شده، به فروش می‌رسد. در صورتی که اگر بازار رقابتی شود و مردم خودروهای چنین تولید‌کننده‌هایی را خریداری نکنند، مجموعه مجبور می‌شود که قیمت‌های خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهد. هم‌چنین تلاش لازم برای کاهش هزینه را انجا دهند. هزینه‌های بالاسری و زائد خود را حذف کند. چنین مواردی را باید راهکاری برای کاهش قیمت خودرو درنظر گرفت.

واردات خودرو با پیشنهادهای فعلی امکان پذیر نیست

بحث واردات خودرو که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ لحاظ کرده است، قابل اجرا نیست. این طرح تازه قراراست به صحن مجلس ارائه شود، در صورتی که بخواهد به صورت قانون درآید، باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

سال‌ گذشته شاهد تصویب طرح واردات خودرو هیبریدی توسط مجلس شورای اسلامی بودیم، اما شورای نگهبان با واردات خودروی به‌روز دنیا که نمونه آن در ایران وجود ندارد، موافقت نکرد. شورای نگهبان با توجه به اینکه خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ ، دنا پلاس وغیره که در کشور وجود دارد، چطور می‌خواهد با واردات سایر خودروها موافقت کند؟ البته رای آوردن این طرح در مجلس شورای اسلامی نیز دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. معمولا در چنین اموری روال بر اساس مطالعه، تحقیق، مقایسه آمار و بازارشناسی پیش نرفته و بر اساس شعار پیش می‌رود، به عنوان مثال اعلام می‌کنیم که باید از تولید داخلی حمایت شود، اما حمایت به معنای بسته شدن در واردات تعبیر می‌شود‌. حال فرض کنید نمایندگان مجلس و شورای نگهبان با این طرح موافقت کرده و واردات خودرو قانونا آزاد شود، در چنین شرایطی وزارت صمت اولین ارگانی‌است که ترجیح می‌دهد فرایند واردات خودرو با سرعت پیش‌ نرود. فرض کنید مشکلی از سوی وزارت صمت در راستای واردات خودرو نیز وجود نداشته باشد، پس از این مرحله باید درخودرو استانداردهای ۸۵گانه رعایت شود که کمی دشوار است و تنها افرادی می‌توانند مدارک لازم وتطابق نوع استاندارد را به سازمان ملی استاندارد را ارائه دهند که حتما نماینده یک برند باشند. این نمایندگان باید خودرو را برای همولوزیشن و گواهی انطباق ارائه دهند که متاسفانه تعداد تنها نمایندگان مربوط به این امر درکشور به کمتر از ۱۰ نفر می‌رسد. در صورتی که نمایندگان این اقدام را انجام دهند، حداقل ۶ ماه طول می‌کشد تا سازمان ملی استاندار به آنان پاسخ دهد. در انتها امور اداری در سازمان حفاظت از محیط زیست و پلیس راهور چندین ماه به طول خواهد انجامید و سپس نمایندگان برند باید به اداره خودرویی مراجعه کنند که با فرض اینکه امور مربوط به این اداره ۲ تا ۳ ماه به طول بینجامد. به‌طور کلی می‌توان گفت روال قانونی شدن واردات خودرو در کشور ۷ تا ۸ ماه طول خواهد کشید.

البته احتمال افزایش تعرفه‌ها وعوارض در طرح واردات خودرو نیز وجود دارد و ممکن است این اقدامات با دلایلی هم‌چون کمبود بودجه و درآمد اجرایی شود‌، هم‌چنین باید احتمال محدود شدن خودروهای وارداتی را نیز در نظر گرفت.

Print 🖨
  • انجمن واردکنندگان خودرو, خودروسازان, ساماندهی بازار خورو, سیاستگزار, قیمت خودرو, مهدی دادفر, واردات خودرو
[ctp_print]
قبلیقبلچند آمار جالب از شماره گذاری خودرو
بعدیبیشترین ضربه از طرف تحریم‌های داخلیبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

یک نظر

  1. محمد صالح ابادی گفت:
    22 آذر 1399 در 10:06 ق.ظ

    با سلام.بنظر بنده تا وقتی که پای دلال بازی و سودجویی در میان است نه تنها امکان آزاد شدن واردات نیست بلکه با این نظریه مقابله هم میشود.
    اگر با تمام تفاسیر گفته شده واردات آزاد شود بازار رقابت داغ میشود وباید خودرو سازان داخلی که به دلیل نداشتن رقیب هر سازی میزنند مجبور به رقابت میشوند واین رقابت خیلی به نفع مردم هم در کیفیت خودرو هم در قیمت می باشد.
    ولی گفتن اینکه نخرید تا ارزان شود کاملا بی مسئولیتی یک مسئول را میرساند?

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن