امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • مجتبی علوی
  • 19 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5212

قطعات خودرو: بررســی‌های میــدانی نشان می‌دهد که این روزها اغلب بازارهای کشور با کاهش و حتی نبــود مشتــری مواجه شده‌اند؛ اینطور که به‌نظر می‌رسد خریداران به امید به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای غربی در وین، لغو تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز دست از خرید کشیده و منتظر اتفاقی از جنس دیگری هستند؛ همین انتظارات که هر روز نیز پر رنگ‌تر از روز قبل می‌شود، علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، از نظر روانی نیز تاثیر زیادی را در جامعه و بازارها دارد، به شکلی که علاوه بر افت انتظارات تورمی، می‌تواند در روند کاهشی نرخ ارز که خود یکی از اصلی ترین عوامل تغییر قیمت کالاهاست، نیز اثرگذار باشد.

ِ بازار خودرو همچنان منتظر؛ قیمت ها نزولی

در این بین یکی از بازارهایی که تبدیل به پیشانی اقتصاد کشور شده و بر اساس آن می‌توان رفتار مشتریان واقعی را سنجید، بازار خودرو است که این روزها در رکود حداکثری به سر می‌برد؛ در واقع رکود در بازار خودرو به قدری عمیق شده که حتی خبر افزایش میانگین 9 درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای توسط شورای رقابت نیز که در هفته گذشته رسانه‌ای شد، نتوانسته تحرکی در این بازار ایجاد کند و بازار به اصطلاح همچنان قفل است.

این درحالیست که وقتی یک ماه پیش یعنی در فروردین ماه در فضای مجازی اعلام شد که مقرر شده شورای رقابت در سه ماه نخست سال جاری قیمت‌ها را پس از 6 ماه تغییر دهد، بازار با یک هیجان موقتی مواجه شد به شکلی که قیمت خودروهای داخلی در بازار تا حدود 30 میلیون تومان نیز افزایش یافت، اما این بار که قیمت کارخانه‌ای خودرو در واقعیت با افزایش مواجه شده، هیچ تحرکی نه از جنس افزایش قیمت و نه از جنس افزایش خریداران، نداشته است. باید توجه داشت که بازار خرید و فروش رسمی‌ خودرو پس از سه هفته تعطیلی، آغاز به کار کرده است، از این رو انتظار می‌رفت تحرکات در بازار بیشتر از قبل باشد که طبق اعلام فعالان بازار ظاهرا اینگونه نبوده است.

در همین رابطه اسد کرمی، ‌نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران می‌گوید: «بازار خوردو به شدت راکد است و هیچگونه خرید و فروشی انجام نمی‌شود. علت این است که بازار خودرو همیشه متاثر از نرخ دلار است، وقتی قیمت دلار کاهش می‌یابد مردم هیچگونه خریدی نمی‌کنند ولی وقتی قیمت‌ها کمی‌ جهش پیدا می‌کنند مجددا شروع به خرید و فروش می‌کنند.»

او با بیان اینکه در مورد خودروهایی که در بورس هستند و همچنان تولید می‌شوند هیچگونه خرید و فروشی در بازار نیست، افزود: «احتمال کاهش قیمت خودرو نسبت به افزایش قیمت آن بیشتر است، فکر نمی‌کنم فعلا قیمت‌ها جهشی رو به بالا داشته باشد. با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد احتمال افزایش قیمت نمی‌رود. قیمت‌ خودروها اکثرا نسبت به یک هفته گذشته سه تا پنج میلیون تومان یا حدود چهار تا پنج درصد کاهش داشته است. شنبه که اولین روز کاری نمایشگاه‌های خودرو بود، هیچگونه خرید و فروشی انجام نشده و حتی تماسی هم برای گرفتن قیمت برقرار نشده است.» کرمی ‌با اشاره به تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش 2/8 درصدی خودروهای ایران خودرو و 9/8 درصدی خودروهای سایپا و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت:‌ «تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو در کارخانه هنوز اعمال نشده است ولی به نظر نمی‌رسد در بازار خودرو تا بعد از انتخابات افزایش قیمتی رخ دهد، بنابراین این تصمیم تاثیر روانی راو بازار نداشته است. کاهش نرخ ارز نیز تاثیر چندانی در قیمت خودرو نگذاشته است، در واقع این موضوع در راکد شدن بازار تاثیر گذاشته اما قیمت خودرو نسبت به نرخ دلار عکس‌العمل نداشته است.»

بر اساس این گزارش، بررسی نرخ‌ها در بازار بیانگر آن است که اگرچه قیمت‌ها آنچنان در مدار نزولی قرار ندارد و بیشتر به صورت قطره چکانی کاهش می‌یابد، اما همانطور که گفته شد به دلیل افت انتظارات تورمی‌ و امید به کاهش بیشتر نرخ دلار، خرید و فروش در بازار قفل شده است. در همین راستا ارزیابی آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار نشان می‌دهد که سمند ال ایکس 183 میلیون تومان، سمند ای اف سون 211 میلیون تومان، پژو 405 به قیمت 206 میلیون تومان، پژو پارس تویوفایو 254 میلیون تومان، پژو پارس سال 219 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 198 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 265 میلیون تومان، دنا پلاس 310 میلیون تومان، پراید 151 با قیمت 122 میلیون تومان، ساینا 140 میلیون تومامن تیبادو 132 میلیون تومان، کویک دنده ای آر 153 میلیون تومان، رانا پلاس 223 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اما و اگر بازگشت خودروهای خارجی

از سویی دیگر علاوه بر قیمت که انتظار می‌رود متناسب با دلار روند نزولی به خود بگیرد، مساله قابل تامل دیگر مربوط به کیفیت خودروهاست؛ اینکه خریداران در این دوره تمایلی به خرید خودروهای داخلی ندارند شاید مربوط به احتمال آزادسازی واردات خودرو و یا بازگشت خودروسازان خارجی به کشور باشد که خود می‌تواند زمینه‌ای برای خرید و یا حتی تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را فراهم کند.

البته هنوز خبر دقیق و رسمی‌ از تمایل شرکت‌های خارجی به بازگشت و یا ورود به کشور منتشر نشده اما با توجه به تجارب گذشته، انتظار می‌رود پس از لغو تحریم‌ها، اولین اقدام همین ورود خارجی‌ها به ایران باشد.
در همین رابطه محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: با توجه به اینکه خودروسازهای فرانسه با میل و اراده خود از ایران نرفته، بلکه تحت فشار آمریکا مجبور به قطع همکاری با ما شدند و بخشی از سرمایه خود را جا گذاشتند، بازگشت آنها به ایران بد به نظر نمی‌رسد.

او تاکید می‌کند: بسیاری از شرکت‌های خودروساز در دنیا در حال ادغام هستند و با این وجود ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت‌های رده سوم و چهارم دنیاست. اگر بتوانیم در داخل این مجموعه نسبت به ادغام شرکت‌ها و مجموعه‌سازی اقدام کنیم به طور قطع به صلاح صنعت خودرو عمل کرده‌ایم؛ بنابراین بهتر است که مجددا با شرکای خارجی همکاری داشته باشیم تا این‌گونه دولت از مدیریت صنعت خودرو خارج شود.
منبع: آرمان ملی

Print 🖨
  • اسد کرمی, بازار خودرو, بورس, دلار, شورای رقابت, محمدرضا نجفی منش, نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران
[ctp_print]
قبلیقبلپیش فروش 5 محصول سایپا از فردا
بعدیافزایش تولید ایران‌خودرو و سایپا در فروردین 1400بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نسخه جدید شاسی بلند ۷ نفره جتور X70 پلاس رقیب اصلی تیگو ۸ پرو
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
خداحافظی رسمی با شورلت کامارو در سال ۲۰۲۴
مرتضی مهدوی 11 فروردین 1402
آشنایی با CNCAP، موسسه ایمنی کشور چین
محمدامین الهی 11 فروردین 1402
آشنایی با گران‌ترین بی‌ام‌و های تاریخ، از ۳۲۸ و ۵۰۷ تا M1 و M5
محسن فاطمی 11 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن