امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • زهره حاجیان
  • 18 بهمن 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=2462

پارکابی‌

ورود اتوبوس به ایران

گویا مردم انزلی و رشت بسیار خوش شانس بودند؛ زیرا اولین کسانی بودند که در ایران سوار اتوبوس شدند ماجرا از این قرار بود که شخصی بلژیکی اولین اتوبوس را از راه باکو به انزلی  وارد کرد  و پس از مدتی این اتوبوس به رشت آورده شد.
“معین‌التجار” این اتوبوس را خریداری کرد و به پایتخت آورد و این سعادت نصیب تهرانی‌ها شد که با کرایه سه شاهی سوار این خودروی همگانی شوند.
اتوبوس‌های‌ بعدی در دوران محمدعلی شاه و احمدشاه پایشان به کشور باز‌ شد به طوری که در‌سال ۱۲۹۰،  50 دستگاه اتوبوس در تهران تردد می‌کرد.

پارکابی‌ها چه کسانی بودند؟

 راننده‌ها چند دست نداشتند که همزمان بتوانند هم رانددگی کنند هم کرایه‌های‌مسافران را بگیرند، هم اتوبوس را نظافت کنند و هم با مسافران و درشکه‌چیان سرو کله بزنند بنابر این افرادی تحت عنوان پارکابی یا شاگرد مشغول‌ به کار‌شدند. معمولا این افراد اهل داد و بیداد کردن بودند و از دعوا کردن واهمه‌ای نداشتند. پارکابی‌ها معمولا  درشت هیکل بودند و مسافران را روی‌هوا می‌قاپیدند.
در آن دوران افراد پولدار به خیال خودشان می‌خواستند با خرید اتوبوس و استخدام راننده پولی به جیب بزنند اما هر خط توسط یکی از افراد با نفوذ و به اصطلاح گردن کلفت‌های معروف، کنترل و حمایت می‌شد و پولدارها مجبور می‌شدند اتوبوس‌های خود را به صورت قسطی به راننده‌ها یا همین افراد گردن کلفت  بسپارند. به همین دلیل بود که هر روز دعواها و چاقو کشی‌های بسیاری اتفاق می‌افتاد.

خرید اتوبوس‌های زایس از روسیه

“سرتیپ کریم بوذرجمهری” به دستور رضا شاه  در بلدیه یا همان شهرداری آن دوران، اتوبوس‌های روسی با نام زایس را وارد کشور کرد.
در آن دوران” ژتون‌های فلزی”  به جای پول در خطوط برای گرفتن مالیات از صاحبان اتوبوس‌ها و تعیین  یک نفر به عنوان ناظم  برای هر خط منجر به برقراری نظم در اتوبوس‌رانی شد.
پس از کنار رفتن کریم  بوذرجمهری وضعیت اتوبوسرانی به روال سابق برگشت. به دلیل ارتباط رضاشاه با آلمانی‌ها اتوبوس‌های  بنز جایگزین اتوبوس‌های قراضه در سطح شهر شد که در مجموع تعداد این وسایل نقلیه عمومی تا پایان حکومت وی به ۱۱۰ دستگاه ‌رسید.

خرید اتوبوس‌های دماغ‌‍دار از آلمان

نوعی  اتوبوس بنز که به اسم” بادماغ”  یا” دماغدار” مشهور بود با دستور “سپهبد زاهدی”  پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مجدداً از آلمان خریداری شد.
حدود ۳۰ خط اتوبوسرانی در اوایل دهه ۱۳۳۰ در تهران فعال بودند. به عنوان مثال مسیر رفت خط یک از بازار، خیام، سپه، باغشاه، سی‌متری و میدان قزوین می‌گذشت و مسیر برگشت سی‌متری، باغشاه، سپه، توپخانه، ناصر خسرو و بازار بود و خط ۲۰ از میدان امین‌السلطان، سیروس، بهارستان، خیابان مازنداران و فوزیه می‌گذشت.

تاسیس شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به دیروز و امروز نیست؛ بلکه تاریخچه آن به سال ۱۳۳۴ برمی‌گردد. درآن  سال که مشکلات اتوبوسرانی تهران روز به روز بیشتر می‌شد؛ رسیدگی به وضعیت اتوبوسرانی  به رئیس شهربانی وقت” سرلشکر علوی مقدم” سپرده شد.
وی در اوایل سال ۱۳۳۵ اعلام کرد که شرکت واحد اتوبوسرانی با سرمایه ۳۰ میلیون تومان به ثبت رسیده و به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

خداحافظی با شاگرد شوفرهای قلدر

علوی مقدم ۱۰ ماه به صاحبان اتوبوس‌ها فرصت داد و با رانندگان و شاگرد شوفرهای قلدر در خطوط اتوبوسرانی تسویه کرد. در مقابل، از طریق انجام مصاحبه، اقدام به استخدام  شاگرد رانندگان بی‌اذیت و آزار همراه با گرفتن مدرک سوء سابقه کرد تا در سمت‌های شاگرد راننده و بلیط فروش مشغول به کار شوند.

حضور اتوبوس های دو طبقه در پایتخت

سرانجام در دی ماه ۱۳۳۵ اتوبوس‌های یک شکل و یک رنگ در تهران تردد کرده و چهره جدیدی به پایتخت دادند.
۲۰۵ دستگاه اتوبوس ۲ طبقه پیش از افتتاح شرکت واحد اتوبوسرانی  توسط “سرلشگرعلوی مقدم ” از انگلستان خریداری شد. شرکت در اولین روز با 6  قطعه اصلی و ژتون‌های فلزی به قیمت 2 ریال کار خود را آغاز کرد اما تا سال ۴۶ تعداد این خطوط به ۱۲۶ خط اصلی و ۱۲۷ خط فرعی که به مینی‌بوس‌ها اختصاص داده شده بود افزایش پیدا کرد.

صنعت اتاق سازی اتوبوس در ایران

اتوبوس‌هایی که  در سال ۱۲۹۰ شمسی از خارج وارد ایران شده بود قراضه بودند.‌ چند نفر از گاری‌چی ها  و درشکه‌سازان با مشاهده وضع موجود تصمیم گرفتند با خریداری و استفاده از موتورهای سالم‌ این اتوبوس‌ها، اتاق اتوبوس را با کمک آهنگران بسازند.
اتاق‌سازی اتوبوس در ابتدا با چوب و سیم مفتول در کارگاه‌های شهرهایی مانند تهران، رشت، کرمان و تبریز آغاز‌شد. این صنعت با توجه به هوش و ذکاوت ایرانیان روز‌به روز‌پیشرفت کرد به حدی که چند دستگاه نیز به کشورهای همسایه صادر شد. پس از روی کار آمدن اتوبوس‌های جدید و مدرن غربی به بازار ایران، صنعت اتاق سازی اتوبوس متوقف شد وصنعت مونتاژکاری در ایران جای خود‌را باز کرد.

Print 🖨
  • اتوبوس, پارکابی, پایتخت, شرکت واحد اتوبوس رانی
[ctp_print]
قبلیقبلافتتاح خط تولید کامپیوتر خودرو، (ECU )با حضور وزیر صمت
بعدیتولید لوازم یدکی در عراقبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن