امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • حسین توکلی
  • 13 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=4977

چرا صنعت خودرو دچار کمبود قطعات شده است؟

برای ریشه‌یابی بحران کمبود قطعات در صنعت خودرو که‌گریبانگیر بازار جهانی خودرو شده است باید به نکات زیر توجه نمود.

پیش از کرونا قطعاتی مانند نیمه‌رسانا‌ها هم در صنعت خودرو و هم در صنعت لوازم الکتریکی برای تولید محصولات مورد استفاده بودند. هر دو صنعت بخش مهمی از خریداران قطعات و نیمه‌رسانا‌های کارخانه‌ها بودند. باید یادآوری کرد که صنعت خودرو به دلیل فناوری‌های مدرن و وابستگی بیشتر به خودرو‌های الکتریکی بیشتر از پیش به قطعات و نیمه‌رسانا‌ها نیاز دارد. اما پس از کرونا در این بازار تحولاتی بروز کرد.

صنعت خودرو به دلیل قرنطینه‌ها و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن دچار رکود شد و نه تنها نیاز به بیشتر کردن سفارش قطعات مانند نیمه‌رسانا‌ها نداشت بلکه به دلیل شرایط رکود دوره کرونا سفارش‌های معمول نیز کاهش یافت.

از سوی دیگر و در جهت عکس صنعت خودرو، صنعت لوازم الکتریکی به‌خصوص آی‌پد‌ها و لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی مانند ایکس باکس‌ها به دلیل قرنطینه شدن مردم و در خانه ماندن آن‌ها دچار افزایش تقاضا و بیشتر شدن سفارش‌ها برای خرید و در نتیجه فروش بالا شدند که بیشتر از دوره پیشاکرونا بود. این امر نیاز افزون‌تر صنعت لوازم الکتریکی به قطعات و نیمه‌رسانا‌ها را در پی داشت و تقاضا‌ها و سفارش‌های آن‌ها به کارخانه‌های قطعات بیشتر از قبل شد.

از سوی دیگر کارخانه‌های قطعه‌سازی از جمله کارخانه‌های تولیدکننده نیمه‌رسانا‌ها نیز به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا مانند قرنطینه و تعطیلی موقت درگیر کاهش نسبی خط تولید شده و در نتیجه ساخت محصولاتشان کاهش یافت. در کنار این مورد وقوع آتش سوزی در یک کارخانه بزرگ تولید قطعات نیمه‌رسانا در شرق دور میزان کاهش تولید نیمه‌رسانا‌ها را بیشتر کرد.

پس بازار جهانی با این وضعیت در دوران شیوع کرونا رو‌به‌رو شد؛ صنعت خودرو دچار رکود شد در نتیجه سفارش‌های قطعات آن نیز کاهش یافت اما صنعت لوازم الکتریکی به عنوان رقیب آن در بازار قطعات و نیمه‌رسانا‌ها رشد زیادی پیدا کرد در نتیجه سفارش قطعات آن نیز رشد یافته و بیشتر شد، این تضاد وضعیت صنعت خودرو و صنعت وسایل الکتریکی در دوران کرونا در حالی بود که تولیدات قطعات نیز به دلیل محدودیت‌های کرونایی مانند قرنطینه و محدودیت‌های ناشی از آن کاهش یافته بود.

در این میان مشخص است که صنعت لوازم الکتریکی که با آی‌پد‌های جدید و ایکس باکس تازه‌اش با موجی از تقاضا‌ها و سفارش‌های بیشتر روبه‌رو شده، سهم بیشتری از بازار قطعات الکتریکی و نیمه‌رسانا‌ها را از صنعت راکد خودرو برباید.

پس از بهبود نسبی بازار خودرو و رفع نسبی محدودیت‌های کرونایی صنعت خودرو دوباره جانی تازه گرفت و به عرصه رقابت برگشت اما اینک میدان قطعات نیمه‌رسانا‌ها در اختیار صنعت لوازم الکتریکی بود و چون میزان تولید قطعات هم به همان دلایل محدودیت‌های ناشی از کرونا بیشتر نشده و حتی کاسته شده بود، صنعت خودرو با بحران شدید کمبود قطعات و بویژه نیمه‌رسانا‌ها رو‌به‌رو شد. بدلیل وابستگی تولیدات مدرن خودروسازان جهان به نیمه‌رسانا‌ها بخاطر تکنولوژی‌های مدرن محصولاتشان و الکتریکی شدن روزافزون خودرو‌ها، خودروسازان با بحران سختی رو‌به‌رو شدند. در بازار خودرو ضرب‌المثلی هست که می‌گوید ” حتی اگر 99 درصد خودرو ساخته شده باشد، خودرو هنوز کامل نیست” این مثال وضع امروز تولیدات خودروسازان را نشان می‌دهد. آن‌ها همه قطعات را در خطوط تولید دارند و خودرو را می‌سازند اما نبود نیمه‌رسانا‌ها باعث ناتمام ماندن خودرو می‌شود؛ امری که عدم تحویل خودرو به بازار و مشتری و در نتیجه عدم دریافت پول و سود را در پی دارد. نبود پول و سود نیز تعطیلی کارخانه‌ها و در نتیجه بیکاری کارگران را به دنبال خواهد داشت. امری که اکنون اتفاق افتاده است یعنی خودروسازان مجبور به تعطیلی موقت خطوط تولید و و شیفت‌های اضافه و در برخی موارد حتی کارخانه‌های تولید شده‌اند. این فرایند و چرخه در نهایت به شکست صنعت خودرو و بیکاری هزاران هزار کارگر در جهان منجر می‌شود. امری که حتی پای دولت آمریکا و رییس جمهور بایدن را نیز به میان کشیده تا با دادن مشوق‌های مالیاتی تولیدکنندگان قطعات در آمریکا را به تولید نیمه‌رسانا‌ها ترغیب سازد تا صنعت خودرو امریکا بیشتر ازین دچار رکود و تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران نگردد.

اما به نظر می‌رسد که این بحران به دلیل وضعیت خوب صنعت وسایل الکتریکی و کنسول‌های بازی و رایانه‌ها تا پایان سال 2021 و یا اوایل سال 2022 ادامه پیدا کند. این پیش‌بینی در صورتی به وقوع خواهد پیوست که  همچنان شاهد بهبود نسبی اقتصاد جهانی و بازگشایی تدریجی بازار‌ها باشیم و دیگر خبری از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی در کمین بازار نباشد و واکسیناسیون عمومی نیز با موفقیت پیش برود؛ اما اگر واکسیناسیون به موقع به همه مردم کشور‌ها نرسد و دوباره دولت‌ها مجبور به محدودیت و قرنطینه‌سازی شوند مانند هند و برزیل و ایران … و موج‌های دوم و سوم و… کرونا با شدت بیشتر بازگردد و و کارخانه‌های تولید خودرو و قطعات نیز شامل محدودیت‌ها شوند باید ناامیدانه گفت که بحران قطعات و نیمه‌رسانا‌ها شاید سال‌ها به درازا خواهد کشید.

حسین توکلی

Print 🖨
  • آی پد, ایکس باکس, بازارجهانی, صنعت خودرو, صنعت خودرو امریکا, قطعات نیمه رسانا, کرونا, کمبود قطعات, لوازم الکتریکی, مالیات, نیمه رسانا
[ctp_print]
قبلیقبلچهار ضرورت زنجیره تامین قطعات
بعدیعرضه خودرو به بورس برطرف‌کننده مشکلات نیستبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن