قطعات خودرو

چک صیاد معضلی جدید

دستور ثبت چک در سامانه صیاد همسو با شعارسال؛ تولید بیشتر و یا مقابل تولید و ایجاد موانع جدید؟

جهت بهبود فضای کسب و کار و ایجاد انگیزه عوامل متعددی وجود دارد که همکاری و هماهنگی و مشاوره از تمام ارگان ها و سازمان ها و نهادهای ذی زیربط را می طلبد، در شرایطی که دنیا در پی تغییر روش های زندگی و جهت ایجاد روش های نوین با کرونا دست پنجه نرم میکند و در شرایطی که بیماری کرونا فضای نا آرام کسب کار درگیر با شرایط نامتعادل نرخ ارز و… متشنج تر کرده است ، به جای آن که تصمیماتی جهت کاهش تشنج و نا آرامی ها و آلام کسب کار گرفته شود متاسفانه سازمانی بدون در نظر گرفتن عواقب و بدون مشاوره با سایر سازمانها و ارگان های مرتبط مثل اتحادیه های صنفی ، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی و … بدون ایجاد زیر ساخت های لازم در یک حرکت ناهماهنگ و ناگهانی روش چک هایی که ده ها سال در این کشور رایج بوده دستخوش تصمیمات یک طرفه و عجولانه می کند.


در شرایطی که کشور با مشکلات عدیده ای روبه رو است و در تمام دنیا سعی شده از فشارها و دریافت قسمت های از مالیات چشم پوشی شود و اثرات منفی این پدیده را به تولید و کسب و کار و اقتصاد به حداقل برسانند آیا ثبت چک های جدید در سامانه صیاد در جهت افزایش تولید و آرامش کسب و کار است ؟
خسارت های ناشی از خاموشی های اخیر برق در تولید و کسب و کار و اقتصاد بر کسی پوشیده نیست شاید نتوان در کوتاه مدت چاره ای برایش اندیشید و خسارت آن برای همگان قابل پذیرش است ، آیا مشکلات نقل انتقال چک ها هم قابل توجیه می باشد؟


آیا موانع و مشکلات ثبت چک در سامانه صیاد و واگذاری آن به غیر با کارشناسان بازار و اصناف و شعبات بانک ها در میان گذاشته شده است؟
آیا مراجعات به بانک ها را جهت توضیحات در مورد این تغیرات را بیشتر نکرده است؟
به قسمت هایی از سوالات ناشی از مشکلات آن اشاره می شود:
1. باتوجه به این که بیشتر اقشار جامعه که از چک استفاده می کنند آیا همگی دارای موبایل هوشمند و لپتاپ و ….هستند؟
2. آیا امکان برقرای اینترنت برای صدور چک همیشه فراهم است؟
3. آیا همه توانایی ثبت چک در سامانه صیاد را دارند؟
4. با توجه به این که چک در بازار چندین بار گردش دارد آیا نقل انتقال آن به راحتی امکان پذیر است؟
5. آیا باعث رواج سکه و ارز به جای چک در معاملات نخواهد شد؟
6. آیا موجب رونق قیمت سکه و ارز داخل بازار نخواهد شد؟
7. آیا باعث ترغیب و خروج سرمایه ها از کشور نخواهد شد؟


با توجه به نگرانی های مردم ، اصناف ، اتحادیه ها و اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و سایر ارگان ها با توجه به آماده نبودن زیر ساخت ها که عواقب آن قابل پیش بینی است به نظر می رسد که لازم است اتاق اصناف و سایر ارگان ها نسبت به درخواست تعلیق و بازنگری از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را مبذل فرمایند.
با تغییرات و اصلاح آن آرامش نسبی را به مردم ، خصوصا تولید کنندگان اصناف و فضای کسب کار بر گردانند.

با احترام عضو کوچکی از رسته راهسازی – امیر صادقپور

فهرست مطالب

16 دیدگاه

  1. باسلام

    از اقای صادقپور که از مشکلات چک که دراین اوضاع نابسامان بازار بر کسبه وارد شده را با بیان شیوا ابراز نمودن سپاسگزاریم

    1. نظرات جناب آقای صادقپور کاملا درست و صحیح بود.
      در بازار ایران متاسفانه بدلیل مشکلات ساختاری گسترده ، چک به برگ بهاداری برای چرخیدن چندین مرحله در بازار تبدیل شده و گاها دیده میشود یک برگ چک از زمان صدور توسط صاحب چک تا مرحله نقد شدن ، ۸ تا ۱۰ دست چرخیده است و این یعنی ۱۶ تا ۲۰ مرحله ثبت در سیستم صیاد .
      قطعا این روش در چند ماه گذشته باعث قفل شدن شدید بازار شده و نمیدانم آیا مسئولین ذیربط قادر به حل این معضل بزرگ برای تجار ،کسبه و بازرگانان خواهند شد یاخیر .

  2. این قانون نیاز له کارشناسی های وسیع تر و اعتبار سنجی در ابعاد مختلف دارد. با وضع این قانون با توجه به شرایط موجودسبب رواج وجه نقدر در بین افراد جامعه میشود.

  3. با سلام ،
    صحبت های جناب صادقپور کامل درست و بجا است . من نیز با ایشان در اینکه این طرح بدون کارشناسی دقیق و وجود زیر ساخت های لازم و مناسب ایجاد شده هم عقیده هستم .
    این طرح باعث آشفتگی بسیار در بازار شده و بایستی سریعتر مورد تجدید نظر قرار بگیره .

  4. با سلام و احترام جناب صادق پور دقیقا درست و به جا فرمودند امیدوارم این مشکل حل شود

  5. با سلام
    بنظر من جناب صادق پور کاملا درست میفرمایند و متاسفانه این طرح احتیاج به بسترهای زیادی دارد که هیچ کدام آماده نیست و همچنن فقط یک بعد را در نظر گرفته که تبعات آن باعث مشکلات زیادی در فضای بازار میشود و مثل خیلی از طرحهای دیگر بدون کار کارشناسی همه جانبه انجام شده است.

  6. باعرض سلام خدمت آقای صادقپوروباتشکرازشمابابت فرمایشات خوب وبجادرمورد قانون جدیدچک
    بهرحال بایدقبول کنیم دراین مملکت مدیران کم تجربه وبی اطلاع ازآینده که بابوجوداودرن یک قانون چه ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می کنن وبعدهم خیلی راحت ازآن می‌گذرند مامیمانیم بااینهمه مشگلات به امیدروزی که مدیران لایق به سرکاربیایند

  7. سلام جناب صادقپور
    با
    تشکر ازفرمایشات خوب وبجا درباره قانون جدید چک
    بهرحال باید قبول کنیم که متاسفانه همیشه مدیران بی اطلاع وکم تجربه برای اقتصاد وبازار تصمیمات حساب نشده می‌گیرند وبه عاقبت کاراصلا فکرنمی کنند ونتیجه این همه بی سامانی در بازار می شود خداکند آقایان کمی به فکر بشند وراه صحیح رو درهرموردی پیش بگیرند

  8. آقای صادقپور دقیقا مشکلات و فشارهای وارده را به کسبه درست بیان کردند،به امید بهبود مشکلات.

  9. جناب صادقپور به درستی مشکلات کسب و کار را بیان کردن وچکهای صیاد نیز بر این مشکلات افزوده شده است امیدوارم بانک مرکزی در مورد چکهای صیاد تجدید نظر کند

  10. جناب صادقپور بدرستی مشکلات کسب و کار را بیان کردند و چکهای صیاد نیز بر این مشکلات افزوده شده امیدوارم بانک مرکزی در مورد چکهای صیاد تجدید نظر کند

  11. اقای صادق پور دقیقا به جا ودرست فرمودند به نظر من هم این طرح کارشناسی نشده اجراشده و درمحیط کسب و کارهم تاثیر منفی گذاشته است

  12. فرمایشات جناب صادقپور کاملا به جا و صحیح است.بسترهای لازم برای چنین تغییری در سیستم چک مهیا نیست . معمولا اینگونه قوانین و شرایط جدید و سامانه های ایجاد شده نه تنها مشکلات اساسی که عمدتا از سمت معدود سرمایه داران فاسدو متصل به سیستم و دارای رانت ناشی میشه رو حل نمیکنه بلکه مشکلات و دردسرهای زیادی برای سایر فعالان اقتصادی به ویژه کسب و کارهای کوچک به دنبال خواهد داشت. در گذشته هم هیچوقت سامانه های مثل نیما یا سامانه جامع تجارت یا … منشا اصلی مشکلات رو هدف نگرفتند و نتوانستند جلوی فساد و یا رانت رو بگیرند، فقط موانع و دردسرهای بزرگی برای سایر فعالان اقتصادی بوجود آوردند.

  13. با سپاس فراوان از جناب صادق پور عزیز و تایید نقطه نظراتشان، خدمت تصمیم گیران امور چک و بانک عرض می کنم چه اشکالی دارد در اموری که ارتباط مستقیم با کسبه دارد قبل از تصمیم گیری با تعدادی از با تجربه های این صنوف مشاوره ای انجام دهید؟ مگر نه اینکه فلسفه ایجاد چک و بانک برای سهولت در امر تجارت بوده، پس این موانع که گاهاً ایجاد هزینه هایی برای صنوف نیز می کند چه توجیهی دارد؟ برای نمونه هستند کسانی که سواد آنچنانی ندارند که از رایانه استفاده کنند به ناچار مجبورند شخصی را به عنوان حسابدار استخدام کنند که خود باعث هزینه اضافی خواهد شد، لذا از مسيًولين محترم خواهشمندم نسبت به قانون چک صیاد بازنگری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *