قطعات خودرو

یوان به جای دلار

قریب ده سال است اژدهای چین سایه به سایه آمریکا حرکت می‌کند. گاه می شود در یک فن‌آوری گوی سبقت را می‌رباید اما هنوز با وجود جمعیت چهار برابری نسبت به آمریکا نتوانسته اقتصاد اول جهان شود.

تفاوت آمریکا با چین در چیست؟

برخی موضوع را قبل از هرچیز فرهنگی می‌دانند. دلیل می‌آورند که مردم چین سینمای آمریکا را بیش از سیمنای خودشان یا هند، کره، ژاپن و اروپا دوست دارند. در نوع لباس پوشیدن، غذاخوردن و سایر شئونی که سبک زندگی را در بر می گیرد؛ الگوهای آمریکایی را پیش‌تر می پسندند. مثل همه جای دنیا…

از فرهنگ و هنر که پایه سبک زندگی و تفکر است که بگذریم؛ آمریکا در فن‌آوری، قدرت نظامی و دیپلماسی بین المللی با چین قابل مقایسه نیست. از طرفی رسانه های آمریکایی هرچه بخواهند بخورد مردم دنیا می‌دهند.

اما اقتصاد نکته خاص و ویژه‌ای دارد، دلار در همه جای دنیا امن‌ترین پول و ارز مرجع است. پس سرمایه داران دنیا حتی خود چینی‌ها دارایی‌های خود را به دلار می سنجند و تبدیل می کنند.

اوضاع تغییر کرده یا خواهد کرد؟

ری دالیو، بنیانگذار بزرگ ترین صندوق پوشش ریسک جهان یوان را اصلی ترین رقیب برای دلار در آینده می داند.

دلار رقیب پیدا کرد

راشاتودی: ری دالیو، بنیان گذار و مدیرعامل گروه مالی بریج واتر که بزرگ ترین صندوق پوشش ریسک جهان نیز محسوب می شود با بیان اینکه معتقد است جایگاه دلار در ماه های اخیر تضعیف شده است، از جذاب تر شدن یوان برای سرمایه گذاران ارز خبر داد و افزود: بازار ارز جهانی اکنون در یک لحظه حساس قرار دارد و شاهدیم سلطه دلار در بازارها به چالش کشیده شده در حالی که علاقه به بازار مالی چین رو به افزایش است.

دالیو که مهمان یک همایش مجازی در سای شین بود از توسعه سریع بازار سرمایه چین گفت. اما هشدار داد که درهای این بازار به روی خارجی ها هنوز کاملا باز نیست و با وجود جذابیت این بازارها، هنوز سرمایه گذاران خارجی به تعداد بالا وارد بازار سرمایه چین نشده اند. به گفته دالیو، زمانی که از نظر بنیادین، چالش های پیش روی دلار بیشتر شود، یوان چین به گزینه اصلی سرمایه گذاران خارجی بدل خواهد شد.  

بسیاری از سرمایه گذاران، مدیران صندوق های پوشش ریسک و بانکداران نسبت به کاهش بیش از پیش ارزش دلار مقابل سایر ارزهای معتبر جهانی هشدار داده اند که یکی از بدبینانه ترین آن ها مربوط به استفان روچ، اقتصاددان آمریکایی بود که در پیش بینی خود، خبر از ریزش ۳۵ درصدی ارزش دلار مقابل سایر ارزها تا پایان امسال را داده بود.

روچ در گفتگو با سی ان بی سی با اشاره به اینکه داده های مربوط به شاخص های کلان نظیر پس انداز و حساب جاری چندان دلگرم کننده نیستند، گفته بود: کسری حساب جاری آمریکا از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است و در سه ماهه دوم سال وضع خیلی بدتر شده است. مجموع پس انداز دولت، کسب و کارها و شهروندان به سطوح پایین کم سابقه ای رسیده است که شاید تنها در طول بحران مالی ۲۰۰۹ مشابه آن را دیده بودیم.  

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است