• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=5115

خانه » ECO ؛ سیستمی انقلابی برای کاهش مصرف خودروها

  • عبدالعلی مجد
  • 15 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5115

در خودروهای جدید سیستمی با نام ECO (اکو)جهت کاهش میزان مصرف سوخت و ایجاد حالت بهینه طراحی شده که به پاس شدن استانداردها و کاهش آلایندگی از سوی خوردوسازان کمک شایانی می‌کند.

ECO ؛ سیستمی انقلابی برای کاهش مصرف خودروها

کاهش مصرف سوخت و به تبع آن پایین آوردن گازهای آلاینده یکی از برنامه‌های مهم خودروسازان در جهان بوده که برای نیل به این هدف سیستم‌های مختلفی را طراحی و تعبیه کردند. یکی از این سیستم‌ها که در سال‌های اخیر میان برخی از خودروهای مونتاژ داخل نیز دیده می‌شود، سیستم اکو است. در این مطلب به بررسی عملکرد سیستم اکو خواهیم پرداخت.

موضوع گازهای آلاینده تولید شده از موتورهای احتراق داخلی خودروها و مصرف سوخت بالای آن‌ها سبب شد تا مهندسان خودرو سیستم جدیدی را برای کاهش مصرف سوخت و گازهای آلاینده از موتور ابداع کنند. این سیستم جدید که در خودروهای امروزه با نام ECO (اکو) شناخته می‌شود، میزان مصرف سوخت را کاهش داده و در حالت بهینه آن را نگه می‌دارد.

اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟ بد نیست بدانید در خودروهای دهه 70 و 80 میلادی همان طور که از ظاهر خودروها مشخص بود، دارای کاپوت کشیده بودند و زیر این کاپوت کشیده پیشرانه قدرتمندی قرار داشت که صرفا میزان مصرف سوخت آن‌ها از سطح استاندارد بالاتر بود و همواره مالک خودرو نگران مصرف سوخت خودرویش بود.

پس از سال 2000میلادی که قوانین سخت‌گیرانه‌تری بر استانداردهای خودروسازی اعمال شد، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری فراگیر شد. این موضوع سبب توسعه و پیشرفت سیستم‌های جدیدتری در خودرو شد که به راندمان بالا و میزان مصرف سوخت کمک بسزایی کرد. از سال 2005 میلادی به بعد تقریبا در خودروهای اروپایی باتکنولوژی بالا سیستمی تحت عنوان اکو به سیستم‌ الکترونیکی خودرو اضافه شد، این سیستم در واقع به منظور کاهش سوخت مصرفی برای سیلندرها مورد استفاده قرار گرفت. از سال 2012 نسل جدید آن روی تمامی خودروهای روز این تکنولوژی نصب شد.

ECO چگونه کار می‌کند؟

عملکرد این سیستم این گونه است که در برنامه ECO بخشی برای آن تعریف شده که با فعال شدن حالت اکو از سوی راننده، میزان پاشش سوخت نسبت به حالت عادی 20 و در برخی از مدل‌ها 30 درصد کاهش یافته و این کاهش پاشش سوخت در سیلندر منجربه کاهش میزان مصرف سوخت می‌شود. اگر مالک خودروی باشید که دارای پیشرانه شش یا هشت سیلندر باشد، با حالت اکو در ترافیک‌ها میزان مصرف سوخت تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

ضمن اینکه سیستم جدیدی برای پیشرانه 12، 8 و 6 سیلندر طراحی شده که در این سیستم نیمی از سیلندرهای موتور را غیرفعال کرده و مانند یک خودرو سه یا چهار سیلندر عمل می‌کند تا میزان سوخت مصرفی کمتر ‌شود.  جالب است بدانید حالت اکو مصرف سوخت را کاهش داده اما این به معنای کاهش راندمان و قدرت موتور نیست، چراکه شرکت‌های مطرحی چون مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و هیوندای اعلام کرده‌اند که در حالت اکو مناسب‌ترین راندمان برای موتور ایجاد می‌شود و با وجود بهینه‌سازی مصرف سوخت راندمان پیشرانه در بهترین حالت قرار دارد.

منبع: خبرگزاری بازار

  • ECO, انژکتور, ب ام و, کاهش مصرف خودرو, مرسدس بنز, میزان مصرف سوخت, هیوندا
قبلیقبلصف های طولانی و نارضایتی از افزایش کرایه تاکسی های اینترنتی
بعدیتارا؛ اتومبیل مهربان با عابرانبعدی

عملکرد ناوگان خودرو‌های سنگین، ملاک سهمیه بندی سوخت است

علی محمد اخوان 06 تیر 1401

اما و اگرهای واردات خودرو ۱۰ هزار دلاری

علی محمد اخوان 04 تیر 1401

شکاف ۴۵درصدی عرضه و تقاضای خودرو

محمدامین الهی 07 تیر 1401

لزوم هوشمندسازی تعرفه واردات خودرو

محسن فاطمی 07 تیر 1401

کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

سارا رستگار 10 تیر 1401

چرا وعده ساماندهی بازار خودرو عملی نشد؟

عبدالعلی مجد 06 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : هنری فورد دوم، از ریاست بنیاد فورد استعفا داد
کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟
افزایش نگران کننده تصادف در سیستم های کمک راننده
پیکاپ تاگا H به‌ صورت رسمی توسط صنایع خودروسازی پادرا رونمایی شد
شرکت سوئدی آینراید به دنبال عرضه کامیون‌های خودران است
گک EA6 | زیبا ، پرآپشن با قیمت مناسب
چری تیگو 7 پرو به بازار اروپا می رود
آینده در دستان خودروهای متصل
افزایش قیمت خودروهای برقی تسلا، فورد و جنرال موتورز
ب ام و یک شاهکار دیگر معرفی کرد؛ فقط برای خانواده های آتشین!
فراری هم الکتریکی می‌شود
جوان‌سازی پیرمردها! عجیب‌ترین فیس‌ لیفت‌ از پراید و ۴۰۵ تا گلف و آوانته
استون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان چگونه قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارند؟
لاستیک «Mud terrain»؛ ویژه محیط آفرودی
چطور جلوی لرزش موتور خودرو را بگیریم؟

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن