قطعات خودرو

همه‌چیز از رانندگی در هوای بارانی

رانندگی در باران

اما بارش شدید باران‌‌‌ می‌تواند خطرناک باشد: بیش از نیمی از تلفات سیل مربوط به وسایل نقلیه است‌‌‌. تجربه نشان می‌دهد رانندگی در باران و هوای مرطوب بسیار خطرناک‌تر است تا رانندگی در هوای برفی! بر اساس گزارش اداره ایمنی و ترافیک جهانی، زمانی که در هوای بارانی رانندگی می‌کنید و راه‌ها خیس و مرطوب است، احتمال تصادف بیشتر از شرایط آب و هوایی زمستان مانند برف و یخ است.

جیمز سولومون‌‌‌، کارشناس موضوعی در زمینه ایمنی رانندگان در‌‌‌ شورای امنیت ملی‌‌‌ ایالات متحده نکات ایمنی منطقی را برای رانندگی در باران ارائه کرده است.

اگر هوا نامساعد است شما باید بیشتر مراقبت بکنید:

اگر جاده یخ‌زده است و یا هوا بارانی و مه آلود و کولاک است و شما مجبور به رانندگی هستید حتماً باید احتیاط را بیشتر کنید و کمتر از حد مجاز برانید. شما در چنین هوایی باید فاصله خود را با خودروی جلویی جوری تنظیم کنید که در حین درگیر شدن با هر اتفاقی خسارت زیادی به شما وارد نشود.

توجه شما به پیچ‌ها باید بیشتر شود. یکی از پیشنهادهای مهمی که همیشه به رانندگان داده می‌شود این است که راننده باید فاصله خود را همیشه با خودروی جلویی حفظ کند که اگر ناگهان خودروی جلویی ترمز کرد یا به سمتی منحرف شد راننده عقب به تواند به راحتی واکنش نشان دهد. شما در هوای نامساعد حتماً باید این فاصله را بیشتر کنید.

۱- رانندگی یک ماشین تمیز در شرایط خوب

وقتی دید راننده به دلیل آب و هوای مرطوب محدود‌‌‌ می‌شود‌‌‌، مهم است که خود ماشین مانع دید نشود. ماهی یکبار قسمت بیرونی و داخلی شیشه‌‌‌ها و پنجره‌‌‌ها را تمیز کنید و تیغه‌‌‌های برف پاک کن شیشه خود را از نظر سایش بررسی کنید. هفته‌ای یکبار سطح مایع شیشه‌شور خود را بررسی کنید.

قبل از رانندگی برای اولین بار در روز‌‌‌، چراغ‌‌‌های جلو‌‌‌، چراغ‌‌‌های عقب‌‌‌، چراغ‌‌‌های راهنما و آج لاستیک‌‌‌ها را سریع بررسی کنید.

۲- جاده‌‌‌ها را بشناسید

جاده‌‌‌ها برای مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی در نقاط مختلف کشور ساخته شده‌‌‌‌اند، بنابراین اگر تازه وارد منطقه‌ای شده‌اید‌‌‌، در طول یا بعد از طوفان احتیاط بیشتری کنید. جاهایی در جاده‌ها که آسفالت آنقدر فشرده نیست. “این بدان معناست که ممکن است باران ببارد و جاده کاملاً خشک به نظر برسد‌‌‌، اما اینطور نیست. شما به آبی را که در جاده جمع شده است‌‌‌، فشار‌‌‌ وارد می‌کنید و لاستیک‌‌‌ها هم خیس و لغزنده هستند ولی از این شرایط بی‌اطلاعید. این شرایط حادثه‌ساز است.

۳- چراغ‌‌‌ها را روشن کنید‌‌‌

اگرچه بسیاری از خودروهای جدید دارای چراغ‌‌‌های اتوماتیک هستند‌‌‌، هنگام استفاده از برف پاک کن شیشه‌‌‌های جلو را روشن کنید تا چراغ‌‌‌های عقب شما نیز روشن شوند. فلسفه وجود داشتن چراغ‌‌‌های جلو این است که دیگران بتوانند شما را ببینند. وقتی چراغ‌‌‌های جلو را روشن‌‌‌ می‌کنید و چراغ‌‌‌های عقب شما روشن‌‌‌ می‌شوند‌‌‌، هر چهار گوشه خودرو را تشخیص‌‌‌ می‌دهید.

با این حال‌‌‌، نیازی به روشن کردن چراغ‌‌‌های خودرو ندارید. نور بیشتر فقط سطوح مرطوب را منعکس‌‌‌ می‌کند‌‌‌، به چشم شما باز‌‌‌ می‌گردد و رانندگان دیگر را تحریک‌‌‌ می‌کند.

۴- آهسته حرکت کنید!

حداقل پنج ثانیه فاصله بین خودروی خود و خودروی جلویی فاصله بگذارید و برای رانندگی با محدودیت سرعت اعلام شده‌‌‌، فشاری را احساس نکنید. سولومون‌‌‌ می‌گوید: “سرعت [ذکر شده] در حاشیه بزرگراه حداکثر سرعت برای آب و هوای مناسب و شرایط نرمال جاده است‌‌‌، بنابراین اگر جاده مرطوب باشد‌‌‌، آن سرعت برای شرایط موجود بسیار سریع است. اگر دیگر رانندگان آن را دوست ندارند‌‌‌، می‌توانند از شما سبقت گرفته و عبور کنند.”

و به یاد داشته باشید: هرگز در جاده‌‌‌های خیس از کروز کنترل استفاده نکنید. اگر از کروز کنترل استفاده می‌کنید‌‌‌، شتاب اتوماتیک‌‌‌ می‌تواند باعث شود کنترل خودروی خود را از دست بدهید.

سیستم نگهدارنده سرعت یا همان کروز کنترل (به انگلیسی Cruise Control) سیستمی در خودروهاست که اجازه کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت را برای راننده فراهم می‌کند. 

۵- زیاد عمیق نشوید

اگر آب علائم جاده را پوشانده باشد‌‌‌، به این معنی‌ست که برای رانندگی در آن بسیار عمیق است. ممکن است شما‌‌‌ با کمی آب در جاده کنترل خود را از دست بدهید. و حتی اگر بتوانید کنترل خود را حفظ کنید‌‌‌، یک وسیله نقلیه بزرگتر‌‌‌ می‌تواند مقداری از آب را به ماشین شما بپاشد و باعث خاموش شدن موتور شما شود.

۶- هدایت جایی که‌‌‌ می‌خواهید بروید

اگر بیش از حد سریع پیش‌‌‌ می‌روید و به هیدروپلانینگ – لغزش غیرقابل کنترل خودرو روی سطح مرطوب جاده- (که آن را موج سواری یا اسکی روی آب‌‌‌ هم می‌نامد‌‌‌)‌‌‌، چرخ را به سمتی که‌‌‌ می‌خواهید بروید بچرخانید – و نترسید. در اولین تلاش از لغزش خارج نشوید. ممکن است سه تا پنج بار تنظیم مجدد طول بکشد (و کمی بیشتر طول بکشد تا شرایط عادی شود).

۷- سفرهای غیر ضروری را متوقف کنید

اگر شما نیاز دارید که به خانه فرزندان خود برسید یا در حال حاضر در جاده هستید یک چیز است‌‌‌، اما در غیر این صورت‌‌‌، از خود بپرسید که آیا قبلاً در چنین هوایی رانندگی کرده اید و آیا در حال حاضر آماده اداره آن هستید. سلیمان‌‌‌ می‌گوید‌‌‌، وقتی آب و هوای بد پیش بینی‌‌‌ می‌شود‌‌‌، “بسیاری از مردم احساس‌‌‌ می‌کنند که باید به فروشگاه بروند.” اما همانطور که در برف شدید از جاده‌‌‌ها دور‌‌‌ می‌مانید‌‌‌، خوب است که در باران شدید در خانه بمانید. اگر مشاغل کوچکی در منطقه‌ای مستعد سیل دارید و بارندگی زیادی در راه است‌‌‌، سعی کنید کارهایی را برای کارکنان از خانه انجام دهید تا نگران رفت و آمد در جاده‌‌‌های احتمالی سیل زده نباشند.

حتما بخوانبد: ۲۵ نکته برای رانندگی ایمن در هوای تاریک

نکات ایمنی قبل از رانندگی در باران و جاده لغزنده

۱ـ تایرهای خودرو و زاپاس را از نظر آج، فشار باد، ساییدگی و … پیش از سفر  در بارندگی بررسی کنید.

۲ـ عملکرد برف پاک‌کن را تست نمایید. قبل از سفر، از سلامت موتورهای برف پاک‌کن، شیشه شور و تیغه‌ها اطمینان حاصل کنید.

۳ـ منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید.

۴ـ شیشه‌های خودرو را تمیز کنید.

۵ـ آینه‌های جانبی را همواره بصورت دستی یا با کمک گرم‌کن تمیز کنید.

۶ـ عملکرد چراغ‌های خودرو را کنترل و جهت تابش آن را تنظیم کنید.

۷ـ زمانی که بارش تازه شروع شده رانندگی نکنید.

۸ـ بیشتر احتیاط کنید و اعتماد به نفس کاذب نداشته باشید.

۹ـ سرحال پشت رول بنشینید.

۱۰ـ آهسته، با حوصله و با سرعت کمتر از سرعت تعیین شده جاده برانید.

۱۱ـ در زمان بارندگی و جاده خیس، مراعات عابران پیاده را بکنید.

۱۲ـ از تغییر مسیر تند و تیز و ناگهانی اجتناب کنید.

۱۳ـ از سبقت گرفتن در زمان بارندگی بپرهیزید.

۱۴ـ هر ریسکی وقت رانندگی ممنوع است.

۱۵ـ زرنگ بازی را فراموش کنید و به دلِ آب نزنید.

۱۶ـ چراغ‌های خودرو (نور پایین) را روشن کنید.

۱۷ـ زمانی که دید محدود است از چراغ‌های مه شکن عقب استفاده کنید.

۱۸ـ فاصله طولی و عرضی خود را با سایر خودروها خصوصا روبرو حفظ کنید.

۱۹ـ فرمان را با دو دست بگیرید.

۲۰ـ دست یا انگشت خود را در وسط فرمان نگذارید!

۲۱ـ در زمان بارندگی از کروز کنترل استفاده نکنید.

۲۲ـ در استفاده از برف پاک‌کن خساست به خرج ندهید!

۲۴ـ کف کفش‌هایتان را حتما قبل از شروع رانندگی ایمن در باران خشک کنید.

۲۵ـ از ترمز ناگهانی هنگام رانندگی در باران بپرهیزید.

۲۶ـ تمرکز و توجه‌تان به جلو باشد.

۲۷ـ به معابر آب گرفته دقت کنید.

۲۸ـ از سر خوردن خودرو نترسید.

۲۹ـ از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید.

۳۰ـ برای توقف در جاده بارانی عجله نکنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *