قطعات خودرو

۲۵ نکته برای رانندگی ایمن در هوای تاریک

رانندگی در شب

«تلفات جاده‌ای در طول شب سه برابر می‌شود» این نکته‌ای‌ست که به اتفاق ادارات ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها، بر اساس آمار بر آن تاکید دارند.

حقیقت این است رانندگی در شب وحشتناک و خطرناک است و چشم انسان نیز کمک چندانی نمی‌کند.

به‌طور قطع لازمه‌ی رانندگی ایمن در شب نیاز به آمادگی و توجه و احتیاط بیشتری به محیط اطراف است. از طرفی واکنش سریع راننده با قدرت بینایی آن‌ها رابطه‌ی مستقیم دارد، چرا که تشخیص رنگ و وسعت میدان بینایی در شب کمتر می‌شود.

نقص‌های حادثه‌ساز خودرو

این نکات را رعایت کنید تا وقت رانندگی در شب و هوای تاریک و حتا ابری و بارانی سفر امنی را درپیش داشته باشید:

  1.  خودرو را منظم چک کنید تا مطمئن شوید تجهیزات مناسب نوری دارد.
  2. چراغ‌ های جلو، پشت، راهنما و چراغ پلاک را در صورت شکستگی تعویض و همیشه پاک و تمیز کنید.
  3. چراغ اتومبیل به مرور زمان، نور خود را از دست می‌‌دهد، یا تنظیم‌شان به‌هم می‌‌خورد. هرچند وقت یک‌بار چراغ‌‌ها را تنظیم کنید.
  4. در مواجهه با اتومبیلی که از رو به‌ رو می‌‌آید، حتما از نور پایین استفاده کنید. اگر ماشین مقابل با نور بالا حرکت می‌کند از سرعت خود بکاهید و به منتهی‌الیه سمت راست برانید تا از نور شدید او در امان باشید. چراغ‌های جلویی را به موقع و با هدف به کار ببرید تا موجب کاهش دید سایر رانندگان نشود. رانندگان باید برای تشخیص به نور چراغ‌‌های اتومبیل خود و نور چراغ‌‌های اتومبیل‌‌های دیگر و یا چراغ‌ های راه اتکا کنند. چراغ‌های بالا و پُرنور اتومبیل باید اجسام را تا ۱۱۰ متری و چراغ‌های پایین تا حدود 30 متری روشن کنند.
  5.  فاصله‌ی خود را با خودروهای عقبی و جلویی حفظ کنید.
  6. هرگز به نور بالای خودروهای مقابل خیره نشوید بلکه حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده را نگاه کنید.
  7. وقت سبقت در شب خیلی دقت کنید چرا که ممکن است چیزهایی در خارج از محدوده‌ی دید شما باشند. اگر شک دارید هرگز این کار را انجام ندهید.
  8. در جاده بارانی سبقت نگیرید؛ چرخان فرمان به میزان زیاد به اتومبیل ضربه می‌زند و موجب سر خوردن می‌شود.
  9. مشکلات بینایی چشم دلیل بدترشدن وضعیت رانندگی‌ست؛ اما صرف ‌نظر از سلامت چشم، رانندگی در شب فشار بیشتری به آن وارد می‌کند و باعث خستگی بیشتر است. پس اگر دچار مشکلات بینایی هستید حتما به چشم‌ پزشک مراجعه کنید و عینک خود را همیشه همراه داشته باشید.
  10. قبل از این که در شب رانندگی کنید از وضعیت خیابان و حتی جاده‌‌ اطلاعات کسب کنید. به علایم راهنمایی ‌رانندگی از جمله تابلوها، وسایل نقلیه، موتورسیکلت‌ها، دوچرخه‌ها، عابرین پیاده و همچنین حیوانات بیشتر توجه کنید.
  11. بدیهی‌ست رانندگی با سرعت زیاد در شب، خطر را چند برابر می‌کند. چراکه شما فقط می‌توانید محدوده روشن شده توسط چراغ‌های‌تان را ببینید. در سرعت بالا وقتی چیزی جلوی ماشین می‌‌آید یا در وضعیت خطرناک عکس‌العمل شما کندتر است. پس احتمال وقوع حوادث بیشتر می‌شود.
  12. وقت رانندگی در شب، سیگار نکشید. نیکوتین سیگار و منوکسیدکربن حاصل از سوختن آن، بینایی را کاهش می‌دهد.
  13. اگر خسته و خواب‌آلود هستید هرگز در شب رانندگی نکنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، قبل از آن کمی استراحت کنید. چای یا نوشیدنی بنوشید. کمی نرمش سبک انجام دهید و سپس اقدام به رانندگی کنید.
  14. حتما با سرعتی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر، كمتر از سرعت روز حرکت کنید.
  15. برای رانندگی در شب باید به طور پیوسته چشم خود را حرکت دهید تا نورهایی که در بالای تپه، تقاطع‌ها و یا پیچ جاده می‌درخشند را ببینید. زیرا احتمال دارد که این نورها مربوط به چراغ‌های خودروهای دیگر باشند.
  16. برای رانندگی در شب باید تمرکز خود را بیشتر کنید، این تمرکز زیاد ممکن است موجب خستگی شود. پس برای جلوگیری از خستگی مدام به چشم‌های خود استراحت داده تا انرژی که از دست رفته جبران شود.
  17. آینه‌های اتومبیل تنظیم کنید، زیرا ممکن است که با انعکاس پیدا کردن نور چراغ خودروهای دیگر در آن برای شما خطر آفرین باشد. بیشتر خودروها دارای آینه دو حالته هستند که برای دید در شب و دید در روز  مناسب هستند. پس برای اینکه انعکاس نور را کاهش دهید باید آینه خودرو را در بر روی حالت مربوطه تنظیم کنید.
  18. هنگام رانندگی در شب نباید چراغ‌های داخل اتومبیل روشن باشند. اگر نیاز به روشن کردن چراغ داشتید، کنار جاده توقف و از نور چراغ داخل اتومبیل استفاده کنید.
  19. روشن بودن مه‌شکن در هوای بارانی بسیار مهم است چراکه هم دید بهتری از مسیر به شما می‌دهد و هم به سایر رانندگان کمک می‌کند تا شما را ببینند.
  20. تیغه‌های برف پاکن از قطعات مصرفی اتومبیل است و به همین دلیل در فواصل کوتاهی آن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  21. اگر می‌دانید یا پیش بینی می‌کنید که ممکن است باران ببارد، قبل از شروع حرکت لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید. لاستیک‌هایی که عاج آنها از بین رفته باشد اصطکاک کمی با جاده پیدا می‌کند و نمی‌تواند مانع لیز خودرون خودرو باشد. همچنین عاج‌ها سبب پخش شدن آب به اطراف خودرو می‌شود و در صورت ساییده‌شدن لاستیک حلقه‌ای از آب دور چرخ‌های خودرو ایجاد می‌شود که عملکرد ترمز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  22. بارش باران صدای زیادی ایجاد می‌کند و زیاد بودن صدای سیستم صوتی نیز سبب می‌شود که متوجه صداهای اطراف نشود. بهتر است صدای سیستم صوتی خودرو را کم کنید و کمی شیشه‌ها را پایین بیاورید تا صداهای اطراف قابل شناسایی باشد.
  23. به دلیل وجود اختلاف در هوای بیرون و داخل خودرو شیشه‌ها بخار می‌گیرند و استفاده از بخار زدا و تهویه مطبوع مانع از بخار گرفتن شیشه‌های خودرو می‌شود.
  24. همیشه کیف کمک‌های اولیه و کپسول اطفای حریق در خودرو داشته باشید.
  25. دمای پایین هوا سبب یخ زدن جاده می‌شود بنابراین به همراه داشتن زنجیر چرخ را فراموش نکنید.

خواندن این مطالب هم ممکن است برای شما مفید باشد:

صفر تا صد آشنایی با انواع بلوک سیلندر یا موتور

بررسی دلایل آتش‌سوزی خودرو

چگونه رنگ ماشین‌ها منعکس‌کننده روحیه است؟

صفر تا صد تعویض آب رادیاتور خودروتعویض تسمه‌تایم و نشانه‌هایی که باید جدی بگیرید

چرا بنزین ماشین نشت می‌کند؟

این‌کارها را نکنید تا اتومبیل‌تان سالم بماند

روغن موتور غیراستاندارد چه بلایی سر خوردو می‌آورد؟

یازده دلیل برای روشن شدن چراغ چک خودرو

چرا تعمیرکارها از زنان پول بیشتری می‌گیرند؟

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *