قطعات خودرو

آمادگی ۱۰۰ برند خودروساز چینی برای حضور در بازار روسیه

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، احتمال دارد ۱۰۰ خودروساز چینی پس از خروج خبرساز غربی‌ها از بازار خودروی روسیه راهی این کشور شوند.

 

خودروسازان چینی در سال‌های اخیر ارتباط نزدیک‌تری با بازار روسیه پیدا کرده‌اند. تنها در سال ۲۰۲۲ تعداد ۴۸۷ نمایندگی فروش خودروهای چینی در روسیه افتتاح شده است و تعداد کل نمایندگی‌ها را به ۱۰۴۱ رسانده است که تقریباً یک‌سوم کل نمایندگی‌های خودرویی موجود در کشور روسیه را تشکیل می‌دهند.

 

از زمان حمله روسیه به اوکراین شاهد خروج برندهای غربی زیادی از روسیه بوده‌ایم و تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی از ۶۰ برند خودرویی غربی حاضر در این کشور ۴۶ برند تصمیم به ترک روسیه گرفته‌اند و همین موضوع یک فرصت عالی برای برندهای خودروسازی چینی به وجود آورده است. گفته می‌شود در سال ۲۰۲۳ احتمالاً ۱۰ برند خودروساز چینی وارد بازار روسیه خواهند شد.

 

چینی‌ها سال قبل ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو را در بازار روسیه به فروش رساندند که رشد ۱۳ درصدی را نسبت به یک سال قبل از آن نشان می‌دهد. همچنین سهم خودروسازان چینی از بازار خودروی روسیه تا پایان سال پیش به ۲۰ درصد افزایش یافت.

 

 

 

بر اساس مطالعه انجام شده توسط اتواستات که شرکت تحلیلگر بازار خودروی روسیه است، در ژانویه ۲۰۲۳ مشتریان روسی سه برابر بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ اقدام به خرید خودروهای چینی کرده‌اند و در همین مدت ۱۷۲۰۰ دستگاه خودروی چینی به فروش رفته است. در واقع در ژانویه ۲۰۲۳ روس‌ها ۶۶۵ میلیون دلار را صرف خرید محصولات چینی کرده‌اند درحالی‌که سهم اروپایی‌ها، روس‌ها، کره‌ای‌ها، ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها از این بازار به ترتیب برابر با ۱۶، ۱۵، ۱۱، ۱۰ و ۲.۵ درصد بوده است.

اولین بار در سال ۲۰۰۴ بود که برندهای خودرویی چینی وارد روسیه شدند. در آن سال تنها ۱۵۰ خودروی چینی فروخته شد اما در سال ۲۰۱۳ بود که فروش چینی‌ها در روسیه از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه عبور کرد و بزرگ‌ترین برندهای چینی فعال در این کشور چری، گریت وال و جیلی بوده‌اند.

 

 

 

دلیل فروش نسبتاً کم چینی‌ها در سال‌های قبل به رقابت شدید با برندهای روسی بسیار ارزان مربوط می‌شود که روی خودروهای سطح پایین تمرکز دارند. همچنین برندهای اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای یک زمانی بازیگران اصلی بازار خودروی روسیه بودند و بیشتر روی محصولات رده میانی و لوکس مانور می‌دادند.

اما در حال حاضر چری با سه برند چری، اکسید و اومودا در بازار روسیه حضور دارد. سال قبل این سه برند به ترتیب ۳۸ هزار، ۱۳ هزار و ۱۵۲۱ دستگاه خودرو را تحویل مشتریان روسی دادند. گریت وال نیز طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی را در روسیه انجام داده است. کارخانه جدید تولا در این کشور با سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری تأسیس شده است و اولین کارخانه‌ای محسوب می‌شود که مالکیتش به‌طور کامل در اختیار چینی‌هاست.

 

 

گریت وال سال پیش‌ فروش ۳۵ هزار دستگاهی در روسیه داشت و توانست دومین برند برتر چینی در این کشور لقب بگیرد. جیلی نیز با فروش ۲۴ هزار دستگاهی در رتبه سوم بین چینی‌های بازار روسیه قرار گرفت. در اولین سال‌های شکل‌گیری جمهوری خلق چین، این شوروی بود که با فاو کمک کرد تا وارد خودروسازی شود و حالا اوضاع فرق کرده و برندهای چینی به آرامی بازار روسیه را به خود اختصاص می‌دهند…

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *