قطعات خودرو

آمار فروش سه ماسل کار مشهور امریکا در سال ۲۰۲۲؛ تهدید موستانگ با چلنجر

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، تقاضا برای فورد موستانگ و دوج چلنجر در سال ۲۰۲۲، به میزان بی‌سابقه‌ای نزدیک بوده است. از سوی دیگر، شورولت کامارو تماشاگر کم‌رمق بازار باقی ماند.

 

فروش بالای فورد موستانگ به عنوان محبوب‌ترین ماسل کار جهان، چندان عجیب نیست. سال ۲۰۱۹ نیز این خودروی امریکایی توانست، جایگاه پرفروش‌ترین مدل اسپرت دودر جهان را کسب کند اما ظاهرا دوران سلطنت موستانگ در بازار دنیا، رو به پایان است.

برخلاف انتظار عموم مردم و طرفداران فورد، فروش جهانی موستانگ طی سال‌های اخیر، کاهش دائمی دارد و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲،  تقاضای جهانی برای این خودرو، هر سال به تعدادی قابل توجه کمتر از سال قبل بوده است. حالا فروش موستانگ نسبت به ۳ سال قبل، ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

فورد موستانگ

فروش ۱۰۲ هزار و ۹۰ دستگاه موستانگ در سال ۲۰۱۹، موفقیتی بزرگ برای فورد محسوب می‌شد. نکته‌ی مهم در آن زمان، صادرات ۳۰ درصد کل ظرفیت تولید موستانگ به کشورهای خارج از امریکا بود. آلمان، لهستان و فرانسه در سال ۲۰۱۹، غالب فروش اروپایی موستانگ را به خود اختصاص دادند.

دیگر نکته‌ی مهم، کاهش فروش جهانی برای سه خودروی عضلانی ساخت امریکا است. در سال ۲۰۱۹، مجموع فروش موستانگ و چلنجر و کامارو به ۲۲۳ هزار دستگاه رسید. این میزان برای سال ۲۰۲۲، تقریبا ۳۴ درصد کمتر شده و ۱۴۷۵۰۰ دستگاه بوده است. تقاضای جهانی برای ماسل‌کارهای سه‌گانه در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب اعداد ۱۶۹۵۰۰ و ۱۵۱۰۰۰ نشان می‌دهد.

آمار فروش ماسل کارهای امریکا

در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۶ درصد کل فروش خودروهای عضلانی امریکا به بازار داخلی این کشور اختصاص داشته که نشانه‌ی کم‌توجهی مردم کشورهای مختلف به این نوع از مدل‌های اسپرت است. مجموعا حدود ۹۳ درصد از کل فروش موستانگ و چلنجر و کامارو به امریکا و کانادا و امریکای لاتین اختصاص دارد.

چالش چلنجر برای موستانگ و موفقیت بزرگ دوج

حتی در امریکا کاهش فروش موستانگ از سال ۲۰۱۹ شروع شده و زنگ خطر به صدا در آمده بود؛ اما افزایش تقاضا برای این خودرو در بازار جهانی، حقایقی مهم را مخفی نگه داشت. شاید بتوان کاهش فروش موستانگ در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ را به شیوع کرونا نسبت داد؛ اما افزایش تقاضا برای دوج چلنجر که به طور مدام از سال ۲۰۲۰ تا امروز ادامه داشته، تامل برانگیز است.

موستانگ و چلنجر

در سال ۲۰۱۹، تقاضا برای موستانگ نسبت به چلنجر ۶۰ درصد بیشتر بود. یعنی به‌ازای فروش ۱۰ دستگاه دوج چلنجر، ۱۶ فورد موستانگ فروخته شد. این میزان در سال ۲۰۲۲ به نسبت حیرت‌انگیز ۱/۱ نزدیک شده است که به معنی، فروش ۱۰ دستگاه دوج چلنجر، همزمان با فروش ۱۱ فورد موستانگ است.

خداحافظی تلخ با شورلت کامارو نزدیک است

مدیران جنرال موتورز با آگاهی کامل از شرایط اسف‌بار شورولت کامارو در بازار امریکا و جهان، اتمام تولید این خودرو در سال ۲۰۲۴ را خبر داده‌اند. البته شانس اندک برای تولید یک خودروی اسپرت تمام برقی با نام کامارو وجود دارد. سال ۲۰۲۲ تقاضا برای چلنجر، بیش از ۲/۲ برابر کامارو بوده است.

مقایسه فنی و قیمتی موستانگ و چلنجر و کامارو

در ادمه‌ی مطلب برای آشنایی بیشتر، نگاهی گذرا به مهم‌ترین مشخصات ارزان‌ترین نمونه از موستانگ و چلنجر و کامارو داشته‌ایم. این خودروها با تنوع کم‌نظیری از امکانات سفارشی و پیشرانه‌های تقویت‌شده نیز ارائه می‌شوند که طبیعتا قیمت را برای خریدار افزایش می‌دهد.

فورد موستانگ 2023

آستانه قیمت فورد موستانگ مدل ۲۰۲۳ در بازار جهانی، ۲۹ تا ۳۰ هزار دلار است. این مدل با موتور ۲/۳ لیتر توربوشارژ مجهز به اینترکولر، ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موستانگ اکوبوست در زمان ۵/۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۹تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر دارد.

دوج چلنجر 2023

ارزان‌ترین دوج چلنجر ۲۰۲۳، قیمت ۳۲ هزار دلاری دارد. چلنجر SXT دیفرانسیل عقب با موتور ۳/۶ لیتر تنفس طبیعی، ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۵/۵ ثانیه زمان لازم دارد و میانگین ۱۱ تا ۱۲ لیتر بنزین را در صد کیلومتر می‌سوزاند.

شورولت کامارو 2023

در سال ۲۰۲۳ با پرداخت ۲۸ هزار دلار می‌توان نسخه‌ی پایه از شورلت کامارو را خریداری کرد. این مدل، از موتور ۲ لیتر توربوشارژ، ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد تا در زمان ۶ ثانیه، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت را محقق کند. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *