قطعات خودرو

آیا خاطرات ایرانی‌ها از لادا دوباره زنده می‌شود؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،این روزها خبرهایی مبنی بر این‌که خودروسازان داخلی به‌سمت تولید خودروهای روسی درحال حرکت هستند شنیده می‌شود. خودروساز اصلی این کشور لادا است که محصولات آن بیشتر جنبه مصرف داخلی در بازارهای روسیه دارند.

با توجه به‌انزوای روسیه درسطح بین‌المللی پس از جنگ اوکراین و با توجه به این‌که کشور ما نیز در تحریم قرار دارد و خودروسازان جهانی و حتی برخی خودروسازان چینی حاضر به‌همکاری با ما نیستند، این اتفاق چندان دور از ذهن نیست.

اگر از دیدگاه ایده‌آلیستی به‌ماجرا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که روسیه از نظر ‌خودروسازی از کشورهای اروپایی، آسیایی، چین و حتی هند نیز عقب‌تر است.

محصولات لادا با توجه به‌ساختار و پلت‌فرم قدیمی‌شان درصادرات چندان موفق نیستند و به‌نوعی می‌توان گفت لادا در اصل از همان پلت‌فرم‌های رنو ال 90 که در ایران با نام تندر 90 شناخته می‌شود استفاده می‌کند که در واقع همان پلت‌فرم‌های داچیاست.

 

بنابراین لادا در محصولات خود از پلت‌فرم‌های اقتصادی داچیا استفاده می‌کند. گفتنی است در ایران و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد نسبتا قابل توجهی لادا «که با پلت‌فرم مشترکی با فیات تولید می‌شد» وارد کشور شد و در حافظه تاریخی ایرانی‌ها لادا خودروهایی زمخت، بدون آپشن اما بسیار کم‌استهلاک و پرعمر هستند.

این خودروساز با توجه به‌این‌که یک خودروساز روسی است، محصولاتش متناسب با فرهنگ و شرایط جغرافیایی روسیه ساخته می‌شود و به‌عنوان بزرگ‌ترین خودرساز روسیه که بیشترین سهم از بازار این کشور را دارد، هنوز هم این خصلت‌ها را حفظ کرده است و اگر دیدگاه واقع‌گرایانه‌ای به‌این مساله داشته باشیم، چنانچه لادا درشرایط فعلی به‌بازار خودرو ایران بیاید می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای پرطرفداری همچون تندر 90 و ساندرو باشد که قطعا به‌لحاظ کیفیت از خودروهای ایرانی بهتر است.

اما باید درنظر داشت با تولید لادا در ایران عملا تکنولوژی در حد تکنولوژی موجود در خودروهای داخلی وارد صنعت‌خودرو کشور می‌شود که به‌لحاظ تکنولوژی، پیشرفت چندانی حاصل نمی‌شود. خودروهای لادا از نظر قیمتی کمی بالاتر از مدل‌های ایرانی قرار می‌گیرند.

اما به‌لحاظ زیبایی آپشن و طراحی در سطح پایین‌تری نسبت به‌خودروهای چینی می‌ایستند. قطعا مشتریانی که به‌دنبال یک خودرو کم‌استهلاک هستند و در خرید خودرو محافظه‌کارانه عمل می‌کنند (همچون مشتریان تندر 90 و ساندرو) از لادا استقبال خواهند کرد.

چنانچه خودروسازان دولتی به‌سمت ساخت داخل این محصول با توجه به‌پتانسیل‌های باقیمانده از زیرساخت‌های موجود از ال 90 بروند، لادا می‌تواند به‌گزینه معقولی بدل شود؛ گرچه هرگز انتظار مشتریان را از یک خودرو مدرن و امروزی به‌هیچ عنوان برآورده نمی‌کند.

درنهایت می‌توان گفت درشرایط بازار تحریمی کشور و عدم‌همکاری خودروسازان بین‌المللی با خودروسازان ما، لادا یک گزینه اجباری خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *