قطعات خودرو

ابلاغ مصوبه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، مصوبه شورای اقتصاد برای جایگزینی ۳۴۶هزار دستگاه خودروی حمل‌و‌نقل عمومی با هدف بهبود هوای پاک در کلانشهرها با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه در مسیر اجرا قرار گرفت. شورای اقتصاد در ۱۲ دی‌ماه امسال درخواست مشترک وزارت کشور و نفت را درخصوص اخذ مجوز «طرح حمل‌و‌نقل درون‌شهری عمومی و پاک» و آیین‌نامه اجرایی آن را بررسی و با رعایت سایر قوانین و مقررات تصویب کرد.

 

هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف سوخت از طریق نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری فرسوده و جایگزینی با ناوگان برقی پایه گازسوز و گازوییل‌سوز براساس مفاد قانون هوای پاک، توسعه به‌کارگیری شیوه‌های حمل‌ونقل اشتراکی دوستدار محیط زیست از جمله موتورسیکلت برقی و دوچرخه اسکوتر و کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیست و بهبود کیفیت هوای شهرهای کشور به‌ویژه کلانشهرهاست.

 

همچنین در این طرح جایگزینی ۱۶‌هزار دستگاه اتوبوس شهری دیزلی فرسوده با اتوبوس‌های شهری پایه گازسوز و گازوییل‌سوز، جایگزینی ۳۰هزار دستگاه مینی‌بوس شهری فرسوده، جایگزینی ۱۶۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی و ون پایه گازسوز و برقی و جایگزینی ۱۲۰هزار دستگاه موتورسیکلت‌ فرسوده با موتورسیکلت برقی مدنظر است.

 

 

از جمله ضوابط فنی و مشخصات اجرایی این طرح، استفاده از فناوری و استاندارد روز، تامین برق جایگاه‌های شارژ ایجادشده از سوی وزارت نیرو، ممنوع بودن استفاده از باتری‌سازی سرب اسید و رعایت سن فرسودگی ناوگان مطابق آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک است.

 

حداکثر بنزین ماهانه قابل اختصاص به تاکسی‌های جدید ۵۰ لیتر، ون‌های پایه گازسوز جدید ۱۰۰ لیتر و ون‌های بنزینی جدید ۴۰۰ لیتر تعیین شده است. همچنین صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل موظف هستند طرح‌های دارای توجیح فنی و اقتصادی این مصوبه را با اولویت تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت کنند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است