قطعات خودرو

اتحادیه سراسری تامین کنندگان لوازم یدکی و خدمات خودرویی ایران

شاید خیلی ها چنین عنوانی را نیاز بازار لوازم یدکی در کشور بدانند. چراکه فعالان این صنف از مبدا تولید یا واردات تا نصب قطعه روی خودرو عملکرد دارند.بنابراین نمی توان با توجه به پراکندگی همه انواع خودرو در همه شهرهای کشور این صنف را بدون ارتباط سازمان یافته در کل ایران مدیریت کرد. مردم و حاکمیت، تامین بازار لوازم یدکی را بر عهده اعضای این صنف می دانند. هرگاه کمبودی رخ می نمایاند یا گرانی بوجود می آید علت را از مدیران همین صنف سوال می کنند. حتی خودروسازان نیاز گاهی برای تامین قطعات خط به  این صنف مراجعه می کنند.

 پس تشکیل اتحادیه سراسری تامین کنندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات ایران کاری مفید است که پیش نیاز حل برخی از مشکلات و معضلات نیز است.مقصود از واژه «تامین» تولید، واردات و توزیع است. چنین اتحادیه ای می تواند در بر گیرنده همه اتحادیه های شهرستان ها و انجمن های تولید کنندگان و سایر فعالانی که در هیچ تشکلی عضو نیستند اما در همین بازار کار می کنند؛ باشد.

این اتحاد و یکپارچگی موجب کمک به تولید داخلی و شفافیت بازار خواهد شد. ورود اجناس بی و نام نشان یا فیک را هم مانع خواهد شد.

چند پیش نیاز برای تشکیل چنین اتحادیه ای وجود دارد که به اختصار بدان اشاره می شود.

 پیش از آن عرض کنم امکان قانونی تشکیل چنین اتحادیه از چند روش وجود دارد.

تدوین اساسنامه ای مبتنی بر تامین منافع همه رسته ها و دسته ها و مصرف کننده نهایی

تشکیل کمیسیون هایی با حضور افراد خوشنام از هر رسته برای کشف، احصاء و دسته بندی نیازهای هربخش تا بتوان برای آن راهکارهای واقع گرایانه ارائه گردد

ایجاد ارتباط با چندین انجمن بین المللی که با همین عنوان کار می کنند و هم چنین انجمن های تخصصی حوزه لوازم یدکی در سطح منطقه ای و جهانی

ایجاد آزمایشگاه و مرکز پژوهش ها که بتواند به اعضاء در مقاطع و موارد مختلف خدمت ارائه کند و به معین سازمان استاندارد و گمرک یا سایر مراجع عمل کند

ایجاد دیتابیس جامع از تولیدات، واردات(برندها)، توزیع کنندگان بزرگ دارای نام و نشان تجاری و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با زنجیره تامین حتی کسانی که به صورت  سرپایی کار می کنند.

ایجاد یک مرکز واحد رسیدگی به شکایات و گارانتی و وارانتی قطعات

این بخش مهم ترین هدفش جلب اعتماد عمومی وتامین حقوق مصرفکنندگان است

ایجاد واحد بازرسی و حل اختلاف

به منظور کشف افراد یا واحد های صنفی یا تولیدی که با رفتارهای غیر حرفه ای موجب آسیب دیدن همکاران می شود

ایجاد صندوق رفاه و تامین برای اعضاء به منظور رفع نیاز های فوری یا حمایت از آسیب دیدگان واز همه مهم تر برای سرمایه گذاری در طرحهای مشارکتی

اگر بخواهیم در خصوص این موضوع کمی دقیق تر صحبت کنیم باید بگوییم مجموعه‌های مردم نهاد چنانچه بتوانند در درون خود به وفاق و کارآمدی برسند به راحتی از سوی دولتمردان به رسمیت شناخته شده و ماموریت های ملی نیز دریافت خواهند کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *