تغییرات و اختلالات در هر یک از این زنجیره‌ها یا بازارها می‌تواند پیامدهای اجتماعی داشته باشند، به‌خصوص در بازار کار که برخی از انواع مشاغل از بین می‌روند یا ایجاد می‌شوند.  در این بین، کاهش اثر زیست‌محیطی بخش حمل‌و‌نقل، انگیزه اصلی برای سیاست‌های به‌کارگیری و ارتقای وسایل برقی است. برای کشورهای توسعه‌یافته و از چشم‌انداز جهانی، کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن، اولویت اصلی و انگیزه‌ای قوی برای به‌کارگیری سریع وسایل برقی است. اما برای کشورهای در حال توسعه، آشکارترین انگیزه‌ها وابسته به کاهش آلاینده‌های محلی، بهبود مشکلات سلامتی وابسته به آلاینده‌ها، نیاز به کیفیت هوای بهتر و کاهش سروصداست. هزینه‌های کمتر مالکیت و کنترل یک وسیله برقی، اثر جانبی مفیدی است که گذار تحرک برقی را تقویت خواهد کرد. آلودگی هوای محلی و آلودگی اقلیم جهانی هر دو توسط وسایل نقلیه تولید می‌شوند.

 

عملکرد وسایل نقلیه موتوری احتراق داخلی باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که این مورد در بسیاری از کشورها ازطریق استانداردهای یورو به‌شدت کنترل می‌شود.  تولیدکنندگان خودروی جهانی، سرمایه‌های عظیمی برای تحقیق و توسعه جهت طراحی اجزای وسیله نقلیه پیچیده و ساخت تاسیسات تولید بزرگ دارند؛ اما وسایل نقلیه برقی قطعات مکانیکی کمتری دارند و نیازمند قطعاتی مانند گیربکس، سیستم‌های سوخت یا مبدل‌های کاتالیزوری نیستند. بنابراین اثر این گذار برای شرکت‌هایی که موتورهای گازی یا دیزلی پیچیده می‌سازند بسیار تاثیرگذار خواهد بود. شرکت‌های بین‌المللی خودروسازی شبکه‌های عرضه‌کننده محلی در کشورهایی ساخته‌اند که وسایل نقلیه را تولید یا مونتاژ می‌کنند. بنابراین، افت تقاضا برای قطعات خودرو بر عرضه‌کنندگان در کشورهایی مانند مکزیک یا ترکیه تاثیرگذار است. در مقابل، تولید قطعات کلیدی برای وسایل نقلیه برقی مانند موتورها و باتری‌ها هنوز بسیار متمرکز در برخی کشورهاست.

 

بیشتر سلول‌های یون-لیتیوم باتری امروزه در چین تولید می‌شوند، هرچند بخشی از تولید این قطعه در مجارستان، ژاپن، جمهوری کره و آمریکا صورت می‌گیرد. با گذار تولید وسایل نقلیه از سیستم‌های موتور پیچیده به مونتاژ بسته‌های باتری و موتورهای برقی، ارزش افزوده در وسایل نقلیه از ادغام هوشمندانه قطعات نشات خواهد گرفت. این گذار جایی برای واردشوندگان جدید باقی می‌گذارد که ممکن است حتی با تولید کمتر، رقابتی شوند و می‌تواند فرصت عالی برای تولیدکنندگان یا کارخانه‌های مونتاژ در کشورهای با درآمد متوسط و پایین باشد. در واقع تولیدکنندگان بزرگ خودرو و شرکت‌های فناوری در حال همکاری با مونتاژکننده‌های خودروی محلی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند تا خطوط مونتاژ وسایل‌نقلیه‌برقی را تقویت کنند. استارت‌آپ‌های مبتکر در کنیا، رواندا و اوگاندا در حال ظهور هستند تا به زنجیره‌های تامین وسایل نقلیه برقی ارزان برسند (به‌ویژه برای دوچرخه‌ها و حتی گزینه‌های ارزان برای اتوبوس و کامیون که در آنها بدنه وسیله نقلیه تطبیق یافته و سیستم انتقال قدرت برقی نصب شده است).