قطعات خودرو

اجاق گاز هم برای سلامت مردم مضر است هم محیط زیست

به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، و این پایان ماجرا نیست. متان که می سوزد، اکسید نیتروژن تولید می کند که می تواند بیماری های تنفسی را تشدید کند. حالا که هنوز مجبور به استفاده از اجاق های گازی برای پخت و پز در منزل هستید، حتماً هواکش بالای آن را روشن کنید. زمانی که میخواهید اجاق نو بخرید، به تدریج لوازم پخت و پز القایی را جایگزین کنید که از روش الکترومغناطیس برای ایجاد گرما استفاده می کنند.

در ایالات متحده، بیش از 40 میلیون خانوار از اجاق های گازی برای پخت و پز استفاده می کنند. نتایج تحقیقات جدید new study روی نشت متان از این اجاق های گازی در مجله علمی علم و فناوری محیط زیستی  Environmental Science & Technologyمنتشر شده است. محققان دانشگاه استنفورد اندازه گیری کرده اند که سالانه 2.6 میلیون تُن متان از این اجاق ها به هوا متصاعد می شود، حتی زمانی که این اجاق ها خاموش هستند. این میزان آلایندگی معادل تردد 500 هزار دستگاه خودرو در سال است.

در حقیقت عوامل بسیار متعددی روی گرمایش زمین مؤثرند و برخی از آنها بر اساس تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست [آمریکا] Environmental Protection Agency (EPA)  علاوه بر اثر گلخانه ای، به دلیل انتشار اکسید نیتروژن، مشکلات تنفسی برای افراد مبتلا به آسم یا بیماری ریوی مزمن ایجاد می کنند. بر اساس سازمان بهداشت جهانی پایین ترین حد غلظتی که می تواند آسیب ایجاد کند زمانی است که انسان در معرض  13 ذره در میلیون در طول 24 ساعت قرار بگیرد.

تاکنون نشت گاز طبیعی از چاه، گیاهان، لوله های انتقال گاز و غیره با شدت زیادی مورد مطالعه قرار گرفته اما در مورد نشت خانگی تحقیقات کمی به عمل آمده است. اریک لبل Eric Lebel از دانشمندان ارشد مؤسسه تحقیقاتی PSE Energy –مؤسسه غیرانتفاعی در اولکند کالیفرنیا- می گوید: «این بخش از آلاینده های گاز طبیعی آن بخشی است که ما کمترین اطلاعات را در مورد آن جمع آوری کرده ایم در حالی که تأثیر مهمی هم روی آب و هوا و هم کیفیت هوای فضاهای بسته دارد.»

محققان این مؤسسه 53 منزل را به عنوان نمونه –که اکثر آنها اجاره ای یا ایربی اندبی بودند- انتخاب کردند و به اندازه گیری متان و اکسید نیتروژن پرداختند. آنها آزمایش های خود را در حالت های مختلف از جمله زمانی که اجاق گاز خاموش بوده تکرار کرده اند. در این 53 منزل حداقل 18 برند مختلف اجاق گاز از جمله جنرال الکتریک، ویرل پول، فریجدیر و غیره مورد تحقیق قرار گرفته اند.

پرنشت ترین این اجاق ها انواعی هستند که یک پیلوت همیشه روشن دارند و قدیمی ترند. انواع جدیدتر دیگر پیلوت ندارند چون نوعی هدر دادن گاز هم به حساب می آید. مدل های جدیدتر جرقه زن های الکتریکی دارند.

با این که همه جا صحبت از تأثیر دی اکسید کربن روی گرمایش زمین است اما نقش متان نباید نادیده انگاشته شود. با این که متان به اندازه دی اکسید کربن در اتمسفر ماندگاری ندارد اما 25 برابر دی اکسید کربن در به تله انداختن حرارت [اثر گلخانه ای] مؤثرتر است. در طول 200 سال گذشته، میزان غلطت متان در اتمسفر کره زمین بیش از 2 برابر شده است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *