قطعات خودرو

اجباراستاندارد؛ بدون تجهیزامکانات

بیش از 86 سال است (از سال 1313 ش) که بازار تسمه‏‌های صنعتی، کشاورزی و ماشینی در ایران شکل گرفته است، گروه صنعتی حبیبی به‌‏عنوان با اعتبارترین نام در تامین و تولید انواع تسمه در بازار شناخته می‏شود.  این گروه با همکاری برترین و به‏‌ نام‏ترین تولیدکنندگان جهان در زمینه تولید انواع تسمه پروانه مانند شرکت‏‌هایی از کشورهای آلمان، ايتاليا، انگلیس، ژاپن، آمریکا و… توانسته از لحاظ كيفيت و قيمت، در بازار رقابتی امروز پیشرو باشد.

شرکت تولیدی صنعتی اطلس ‏تسمه یکی از شرکت‏‌های زیرگروه صنعتی حبیبی، در اين سال‏‌ها حجم قابل توجهی از نياز بازارايران را تامين كرده و فراتر از آن با معرفی و ارايه محصولات خود در بازارجهانی، سهم به‌‏سزايی به‏‌دست آورده است.

محصولات اطلس‌‏تسمه نام توليدات ايرانی وگروه حبیبی را درپهنه صنعت ايران و بين الملل شناسانده‌است.
«قطعات خودرو» درشماره4 خود، گفت‏ وگویی با دو نفر از مدیران و اعضای فعال این گروه دکتر نوید حبیبی و مهندس سعید حبیبی داشته که در ادامه آن را می‏خوانیم:

گفتنی است محور گفت‏ وگو درآن شماره بیش‏تر در خصوص محصولات خودرویی این گروه است و در شماره‏‌های آینده به بخش‏‌های دیگر فعالیت گروه شامل تسمه‏‌های صنعتی، کشاورزی و ماشین‌‏آلات راه‏سازی به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

تسمه‏‌های خودرویی(داخلی و خارجی) با توجه به اهمیتشان، نیازمند چه استانداردهایی هستند؟

نوید حبیبی: از سال‏های دور ، گروه حبیبی تلاش وافری داشت تا بتواند تولید و واردات انواع تسمه را مشمول استاندارد اجباری کند. این تلاش‏‌ها از پنج سال پیش با جدیت بیشتری دنبال شد که به نتایج خوبی هم رسیده است.
پیش از آن، هر فرد یا شرکتی می‌‏توانست تسمه را با برندهای متفرقه و نامعتبر یا بی‌‏نام از خارج کشور تهیه و خریداری کرده و حتی از راه‏های قانونی نیز وارد کند و به نام برندهای مشهور و معتبر بفروشد.
ادامه این روند اعضای محترم اتحادیه تعمیرکاران خودرو، صاحبان خودرو، نمایندگان و صاحبان برندهای معتبر را دچار مشکل می‏‌کرد. در این خصوص پرونده‏‌های شکایات فراوانی نیز تشکیل شده است.‌گروه صنعتی حبیبی تلاش کرد با اجباری شدن استاندارد برای انواع تسمه تاحدی در مقابل این معضل ایستادگی کند.
متاسفانه امروز راه قاچاق هم‌چنان باز است. در ایران نیز آزمایشگاه‏‌هایی برای کنترل تسمه‌‏های وارداتی نیست یا اگرهم هست به‏‌دلیل مجهز نبودن به ماشین‌‏آلات کنترل و تست، در این امر نظارت و پی‌گیری موثر و بایسته نشده است تا بتوانیم آن‏ها را با آزمون‏‌های استانداردی که تعریف شده، بسنجیم.
با این حال، همان‌طور که عرض کردم گروه ما تلاش کرد تا انواع تسمه‏‌ مشمول دریافت استاندارد اجباری شود و در همین راستا در تدوین، بازنگری و ویرایش نهایی استانداردهای تسمه در ایران از حدود 25 سال قبل با سازمان ملی استاندارد ایران همکاری کردیم.

فعالیت گروه صنعتی حبیبی از زمان پدربزرگمان زنده‌‏یاد حاج فرج‌‏الله حبیبی آغاز شده است.


این همکاری توسط زنده یاد حاج محمود حبیبی از بنیانگذاران گروه صنعتی حبیبی و کارخانه «اطلس تسمه» شروع شد و در ادامه سعید حبیبی که از معاونان فعال گروه است ادامه یافت که تاکنون نیز با افتخار پی‌گیری شده است. پیشنهاد ما به‌‏کارگیری به‌‏روزترین استانداردها همانند استانداردهای تدوین شده توسط خودروسازان بزرگ جهان است. نتایج این فعالیت گروهی در سایت‏‌های مرتبط و معتبر و سازمان استاندارد قابل ملاحظه و دسترسی برای همگان است.

گفتنی است در سطح بین‏‌المللی برای تسمه‌های خودرویی ایزوTS16949 وجود دارد و برند‌های اصلی مانند دایکو (Dayco) ایتالیا و گیتس و چند شرکت دیگر ملزم به رعایت آن هستند که در سطح بالاتری از دیگران قرار دارند. البته استانداردهای شرکت دایکو که تأمین‏‌کننده اصلیOEM شرکت‏های پژو، سیتروئن، مرسدس بنز، بی‌‏ام‏‌دبلیو و خودروهای آمریکایی است، بر مبنای تقاضای شرکت سازنده خودرو تعیین وارتقاء کیفی داده می‏‌شود.

یعنی استانداردها را شرکت خودروساز تعیین می‏‌کند؟

نوید حبیبی: شرکت‌‏های خودروساز به دلیل الزامات استانداردهای جهانی ملزم به رعایت آن‏‌ها هستند ولی استانداردها بر مبنای درخواست و نیاز مشتری و شرایط خاص در شرکت قطعه‌‏ساز بررسی و بازنگری می‏‌شود و در نهایت در چارچوب استانداردها منتج به طراحی و ساخت قطعه جدید خواهد شد.
به عنوان مثال پلیس روسیه با شرکت فیات برای تولید و خرید 5000 دستگاه خودرو قرارداد بست ولی در مفاد آن درخواست کرده بود که این خودرو و قطعات جانبی آن از جمله تسمه پروانه در دمای منفی 20 درجه دچار مشکل نشده و کارایی مناسب داشته باشد. شرکت تولیدکننده تسمه پروانه که دایکو بود به سفارش شرکت فیات در طراحی خود دمای منفی 60 درجه سانتی گراد را مبنا قرار داد که طبعاً در دمای منفی 20 درجه هم می‌‏تواند کارایی مطلوب داشته باشد.

زمانی که گروه مهندسی شرکت «دایاریتون تسمه» شامل بنده، وحید(رضا)، و سعید حبیبی در حال بازدید از خطوط کارنجات دایکو در ایتالیا بودیم به‏‌طور مستقیم شاهد انجام تست در منفی 60 درجه در اطاقک‏‌های مخصوص با به‏‌کار گیری ماشین آلات مدرن آزمایشگاهی بودیم و نتایج مثبت را دیدیم.
در مثالی دیگر، شرکت‏‌های سازنده اروپایی برای پیش‏‌گیری از آلودگی محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‏‌ای، اجازه استفاده از بعضی مواد اولیه مثل ماده CR را ندارند و بایستی از مواد جایگزین با خطر کمتر استفاده کنند. مثل مواد EPDM و HNBR هم‌چنین برای ملاحظات زیست محیطی از نخ‏‌های مصنوعی با پایه نفتی، به‌سمت نخ‏‌هایی با ترکیب الیاف طبیعی رفته‏‌اند که مقاومت بیشتری نیز دارند.در شرکت اطلس تسمه نیز از همین نوع نخ استفاده می‏‌شود.
در نهایت باید گفت رعایت استاندارد در امر واردات تسمه از خارج کشور کمک بزرگی به مصرف‏ کننده نهایی، اقتصاد ملی و حفظ سرمایه‏‌های کشور خواهد کرد.

اما با توجه به آنچه عرض شد در آزمایشگاه‏‌های ایران از دستگاه‌های مدرن تست برای صدور مجوز واردات استفاده نمی‏‌شود و تنها کاری که صورت می‌گیرد این است که تسمه را برش می‏‌دهند تا چیدمان نخ را مشاهده کنند و از موازی قرار گرفتن نخ‏ها مطمئن شوند(آزمایش‏های فیزیکی). لذا آزمایش‏‌های ضروری دیگر از جمله مواد اولیه تشکیل‏‌دهنده یا تست عمر فراموش شده است.

آیا این تنها آزمایشی که برای کنترل استاندارد انجام می‏‌‍شود؟

نوید حبیبی: بله، تنها آزمایشی که انجام می‏‌شود تست‏‌های فیزیکال است.همان‌طور که عرض کردم تست‌‏های شیمیایی، دوام و عملکرد که دارای شرایط خاص هستند انجام نمی‌‏گیرند.این را نیز بگویم که یک سری موسسات معتبر نیز برای آزمایش با سازمان ملی استاندارد همکاری می‌‏کنند اما متاسفانه در عمل دقت و حساسیت لازم را ندارند یا شاید الزام نمی‌‏شوند یا به‌‏دلیل هزینه‏‌های بالایی که این گونه تست‏‌ها دارند از انجام آن‏ها صرف نظر می‏‌کنند. لذا تنها کارشان تست‏های فیزیکال است و آزمایش‏‌های مبتنی بر شبیه‏‌سازی در آن‏ها انجام نمی‏‌گیرد. هم‌چنین باید توجه داشته باشیم که تجهیزات در اختیارشان دارای محدویت‏‌های طولی و سایزی نیز هست. بنابراین اگر ایران خودرو یا سایپا بخواهند تسمه‏‌ای بخرند، براساس استانداردی که شرکت رنو یا پژو به آن‌ها داده، باید خرید کنند. معمولا شرکت‌خارجی صاحب برند برگ‌ه‏ایی شامل الزامات در اختیار تولیدکننده داخلی قرار می‏‌دهد. به‏‌عنوان مثال خودرو پراید شامل 3500 تا 3600 قطعه منفصله است. هریک از این قطعات دستورالعمل کنترل کیفیت و برگ‌های نقشه محصول دارند. تمام مشخصات قطعه مانند عرض و قطر، محیط بیرونی و داخلی تسمه و نوع دندانه تایم مشخص شده است.

ایزو TS از کجا آمده است؟

نوید حبیبی: این استاندارد اجباری خودرو و قطعات جانبی آن است که اکنون وارد ایران هم شده است. شرکت‌‏های ایرانی را مجبور به رعایت آن کرده‏‌اند. نام دقیق‌‏تر آن ISO/TS16949 است. این استاندارد در مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی مطرح است و مشتمل بر شیوه‏‌نامه‏‌هایی برای مدیریت ارتقای کیفیت در صنعت خودروسازی است.
گرچه استفاده از این استاندارد الزامی شده اما چندان جدی گرفته نمی‌‏شود. درحال حاضر شرکتی وابسته به ایران خودرو به نام شرکت ایتراک واقع در اتوبان کرج وسایل آزمایشگاهی را خریداری کرده و قرار است این ایزو را کنترل کند. این شرکت مدعی است که صدها آزمون را انجام می‌‏دهد هرچند تا جایی که ما می‌‏دانیم دستگاه‏های لازم را در اختیار دارد اما استفاده لازم برای ورود قطعات اصلی Original Equipment انجام نمی‌‏شود. به عنوان مثال یک خودرو رنو ال90 به تمامی در شرکت رنو ساخته نمی‏‌شود. حتی موتور خودرو را ممکن است با همکاری کارخانه پژو یا بی ام دبلیو بسازند. بدنه و پلت فرم شاسی هم همین طور است. بنابراین قطعاتی که از شرکت‌‏های مختلف می‏‌آید برحسب کد OE بررسی می‌‏شود.

سعید حبیبی: اگر اجازه بدهید در پاسخ به این سوال در مورد تاریخچه TS مواردی در تکمیل عرض کنم؛ برای تسمه‏‌های خودرویی در سطح بین‌‏المللی الزامات مختلفی تعریف و وضع شده است که از آن میان همین استاندارد مورد بحث است. این استاندارد توسط کار گروه بین‏‌المللی خودرو IATF و با پشتیبانی کمیته فنی مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت ISO/TS176 تهیه شده است. ویرایش جدید این استاندارد نیز با همان نام با پسوند 2016 توسط کارگروه ذکر شده پس از 7 سال نهایی و عرضه شده است.
تمرکز این استاندارد در نشان دادن یک‏نواختی محصولات و عدم افول آن در آینده و نگاه به تهدیدها و فرصت‏ها و ریسک کسب ‏وکارها است.
برنامه‏‌های اصلی برندهای معتبر جهانی مانند دایکو ایتالیا و گیتس آمریکا اجرای استاندارد ارتقاء یافته مذکور است.علاوه برآن شرکت دایکو که تامین‏‌کننده اصلی خط تولید OEM و خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی AM معتبرترین شرکت‏‌های خودروسازی جهان است. برمبنای در خواست خودروساز با همکاری گارگروه‏‌های تخصصی و فوق مهندسی طراحی‏‌ها و بازنگری‏‎‌های ارتقای انجام می‏‌دهند.‌
اضافه کنم موارد یاد شده در ایران صرفاً در خط تولید رعایت می‌‏شود و در بازار لوازم یدکی به آن توجه نمی‏‌شود.

در رسته کار شما تسمه‏‌های غیرخودرویی هم عرضه می‏‌شود؟

نوید حبیبی: شرکت‏‌هایی که در واردات و عرضه تسمه فعالیت دارند، تمام بخش‌ها را پوشش نمی‌‏دهند اما از گروه حبیبی و بخش بازرگانی آن یعنی شرکت دایاریتون تسمه این انتظار وجود دارد که وقتی خودمان را در این عرصه به‏‌عنوان واردکننده قطعات اصلی می‌‏نامیم؛ انواع و اقسام مختلف تسمه‏‌های صنعتی، کشاورزی، ماشین آلات دروگر، راهسازی و خودرویی و هر آنچه به تسمه نیاز دارد را عرضه کنیم و حتی بعضی قطعات جانبی مثل بلبرینگ‏‌ها و هرزگردها را هم از گروه ما در خواست می‌‏کنند.

سعید حبیبی: با توجه به سوابق خانوادگی و فعالیت گروه صنعتی حبیبی از زمان پدربزرگمان زنده ‏یاد
حاج فرج‏ الله حبیبی تمامی اعضای این خانواده با تسمه عجین شده‌‏اند. بنابراین در تمامی حوزه‏‌ها فعالیت مستمر و کاملی داشته و داریم. بعداز انقلاب اسلامی به دلیل کمبود شدید انواع تسمه که در همه حوزه‏‌های مصرف بوجود آمده بود و با عنایت به علاقه و پایبندی پدرمان به ارائه هرچه بهتر خدمات به کشور عزیزمان و ادامه این مسیر، انگیزه طرح تولید انواع تسمه پروانه در ایران به اوج خود رسید. در نتیجه با همت و مدیریت مستقیم پدرمان زنده‏ یاد محمود حبیبی و همراهی متخصصان توانمند ایرانی مجموعه تولیدی صنعتی اطلس تسمه ایجاد شد.
هم‌چنین از آنجا که ما از ابتدا خدمات مشتریان را هم داشتیم، همیشه با تکیه بر تجربه‏‌ای که پدرم در این صنعت داشت در خصوص مشاوره و راهنمایی مشتریان برای قطعات مرتبط با تسمه مثل پولی و بلبرینگ و نحوه بکارگیری و طراحی قطعات مختلف آمادگی خود را اعلام می‏‌کردیم.
این مشاوره‏‌های تجربی رفته‏‌رفته تخصصی شد تاجایی که بخش مجزایی به‏‌ صورت تخصصی برای راهنمایی مشتریان ایجاد کردیم. در حال حاضر امکان همکاری با شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان نیز در این گروه به‏‌ وجود آمده است. جا دارد به‏ خاطره‌‏ای در این خصوص اشاره کنم:
در زمان جنگ تحمیلی نیروهای نظامی کشور عزیزمان به قطعه‏‌ای نیازمند شدند؛ لذا به گروه ما مراجعه کردند. مدیران و متخصصان این شرکت فورا دست به‏‌کار شدند. با همت و تلاش و به‏‌کارگیری تجارب گذشته موفق شدند قطعه و تسمه مورد نظر را طراحی کرده و بسازند. این کار یکی از افتخارات خانواده حبیبی است.‌
اجازه بدهید مطلب دیگری را نیز اضافه کنم که به بخش کشاورزی کشور مرتبط است. همان‏طور که می‌‏دانید دستگاه کمباین از جمله ماشین‌‏آلات مهم دروگر است و نقش بسیار مهمی در مکانیزه شدن بخش کشاورزی دارد و به‏سان یک کارخانه در حال حرکت است. این دستگاه و قطعات آن یک مافیای خاص جهانی دارد. پدرم بیش از 30 سال پیش این جسارت را به خرج داد و در خصوص تامین تسمه‏‌های کمباین که بالغ بر 20 قلم مختلف است اقدام کرد که تاکنون نیز ادامه یافته است. این اهتمام ویژه افتخار دیگری برای این گروه صنعتی حبیبی است. این گذشته پر افتخار به ما انگیزه می‏‌دهد که با جدیت در مقابله با تحریم‌‏های سخت به تولید اقلام مختلف ادامه دهیم.

نسبت مصرف تسمه در کدام بخش بیشتر است؟

نوید حبیبی: تعداد خودروهایی که در ایران وجود دارد باعث شده که مصرف تسمه‏‌های خودرویی بیشتر از انواع دیگر تسمه باشد. تقریبا 60 درصد تسمه‏‌ها به بخش خودرویی و 40 درصد به بخش صنعتی یا کشاورزی مربوط هستند. شاید این عدد در کشور دیگری مثل آلمان که کشور صنعتی است، فرق کند. در کانادا که کشوری با محوریت کشاورزی است مصرف تسمه‌‏های کشاورزی بیشتر از تسمه‌‏های خودرویی و صنعتی است. ضمن این که ما باید به دوره مصرف هم توجه کنیم. به‏‌طور مثال تاکسی‏‌ها و خودروهای عمومی حداقل سالی یک‏بار تسمه عوض می‏‌کنند ولی خودروهای شخصی ممکن است بین 3 تا 5 سال یک‏بار تسمه عوض کنند. ماشین‏‌های کشاورزی به صورت فصلی کار می‌‏کنند. در فصل تابستان که ماشین آلات کشاورزی اورهال می‌شوند؛ ترجیح می‏‌دهند تمام قطعات را تعویض کنند تا در طول فصل کاری با توقف و مشکل خرابی قطعه مواجه نشوند. تسمه‏‌های صنعتی هم حسب موارد هر3ماه، یا 6 ماه یا یک سال نیاز به تعویض دارند. در عین حال کارخانه‏‌هایی که کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‏‌کنند، دوره تعویض را عقب می‏‌اندازند تا بتوانند هزینه‌‏ها را جبران کنند.

سعید حبیبی: براساس تحقیقات میدانی سازمان‏های ذیربط و مطالعات گروه صنعتی حبیبی نسبت مصرف تسمه‌‏ها در بخش خودرویی، صنعتی و کشاورزی با اندکی دامنه تغییر همان است که گفته شد اما باید نکات و عواملی دیگری را نیز لحاظ کنیم؛ از جمله انتخاب قطعات اصلی، فرهنگ مصرف، مراجعه به تعمیرکار قابل اعتماد و مکانیسین‏‌های مجرب برای تعویض و تنظیم تسمه.
همچنین در بخش خودرویی باید به کیفیت آسفالت و میزان دست‏‌اندازهای جاده‏‌ها وخیابان‏‌کشی شهرها توجه کرد. یک سرعت‏‌گیر غیر استاندارد و نابجا می‌‏تواند به مجموعه‏‌ای از قطعات خودرو آسیب وارد کند و عمر مفید آن‏‌ها را کاهش دهد.


در بخش خودرویی به نکاتی اشاره کردید که مصرف‏ کننده خودرو باید به آن‏ها توجه کند. این نکات چقدر مهم هستند؟

نوید حبیبی: بله، واقعاً تعمیرگاه‏‌های کارنابلد و حتی بدون مجوز هم وجود دارند که به خورو و قطعات آن آسیب می‌‏زنند. کارخانه‏‌ای که قطعات را می‏‌سازد چند نفر متخصص فنی دارد و برای تعمیر، تنظیم یا تعویض قطعه اصولی را مد نظر قرارد می‌‏دهند که باید در تعمیرگاه‌‏ها به این دستورالعمل‏‌ها اشراف وجود داشته باشد. مکانیک مجرب و آموزش‏‌دیده باید کار را مطابق‌همان دستورالعمل‌ها انجام دهد. راننده‏‌ها هم معمولا دنبال جایی هستند که قطعات و دستمزد برایشات ارزان‏تر تمام شود.

اکنون از این نظر در کسب و کار شما تهدیدی وجود دارد؟

نوید حبیبی: بله، یکی از اهداف هر شرکت اعتمادسازی است. وقتی مشتری به یک محصول به‌‏عنوان کالای اصلی و درجه یک اعتماد پیدا می‏‌کند فقط تبلیغات آن کالا حس اعتماد را در وی ایجاد نکرده است؛ بلکه کارآیی و عملکرد خوب (کیفیت)، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش (گارانتی) نیز موجب اعتماد مشتری شده است. به عبارت دیگر عرضه‏‌کننده کالا، مکانیک و صاحب برند نیز در زنجیره ارزش کالا قرار دارند.
حال اگر مصرف کننده قطعات تقلبی را به جای اصلی دریافت کند، اعتماد به عرضه‏‌کننده اصلی که سال‏ها برای این برند زحمت کشیده است از بین می‏‌رود و ضربه به آن برند اصلی نیز وارد می‏‌شود. در این چرخه معیوب تمامی طرف‏‌ها ضرر و زیان می‏‌بینند.البته افراد سوء استفاده چی در کوتاه مدت سود می کنند. قطعات تقلبی و محصولات قاچاق که بدون پرداخت مالیات و گمرکی وارد می‌‏شوند از مشکلات مهم بخش قطعات خودرو است.

سعید حبیبی: اجازه بدهید در این جا از اصحاب رسانه و دوستان متعهد این حوزه درخواستی داشته باشم که در این سوال مهم شما مطرح شد و می‌‏تواند محوری‌‏ترین بخش مصاحبه نیز باشد. زیرا تمامی صنوف در این مسئله تقلب و قاچاق آسیب ‏دیده هستند.
شنیده‌ام الان در اتحادیه لوازم یدکی کارگروهی دراین خصوص تشکیل شده است؛ انتظار و درخواست من این است که موضوع در رسانه‏‌های مرتبط مطرح شود و با حضور کارشناسان و مسئولان ابعاد پنهان و پیدای این ماجرا مطرح شود و کل چرخه بازبینی و آسیب ‏شناسی شود و در نهایت به‏ طور کامل در رسانه صنف بازتاب داده شود.

این تهدیدات چه اندازه جدی است؟ آیا می‌‏تواند فروش شما را کاهش دهد یا هنوز به این مقطع نرسیده است؟

دکتر نوید حبیبی – مدیرعامل شرکت دایاریتون تسمه

نوید حبیبی: بسیار جدی است. به مقطعی رسیده‏‌ایم که این محصولات بی‏‌کیفیت و قاچاق به کار ما لطمه می‏زنند.

سعید حبیبی: واقعاً جدی است. در ایران از افرادی که به‏ صورت تخصصی روی قطعه و برندی خاص متمرکز هستند و فعالیت می‏‌کنند یعنی در واقع سرمایه‏‌گذاری مالی و اعتباری می‏‌کنند هیچ حمایتی نمی‌‏شود. گاهی شخصی که کار و جای مشخصی ندارد به راحتی بدون پذیرش هیچ مسئولیتی، سابقه و آبروی یک شرکت، برند و سرمایه‏‌های مادی و معنوی ایشان و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با آن‏‌ها را زیر سوال می‌‏برد. این از تهدید که بگذریم. مسئله به عبارتی جنبه حقوقی و کیفری پیدا می‏‌کند.برای مثال دررسته کاری شرکت ما افرادی اقدام به جعل، چاپ و ساخت جعبه محصول اصلی ما کرده‏‌اند. این کار مشخصاً تقلب کاری و فریب دادن مردم است. درون جعبه اصلی کالای تقلبی و غیراصلی را گذاشته و توزیع می‌‏کنند. حتی پا را فراتر هم گذاشته از کدها و هلوگرام‌‏های تقلبی و نامعتبر نیزسوءاستفاده می‏‌کنند تا مصرف‏ کننده نهایی فریب خورده واین افراد به سودجویی خود بیشتر برسند.
شرکت دایاریتون تسمه به عنوان نماینده رسمی با تولیدکننده ایتالیایی این محصول یعنی شرکت دایکو مکاتبه کرد و نهایتاً پس از انجام پروسه لازم مجوز تغییر شکل جعبه و طراحی جدید را دریافت کرد اما پس از دو ماه متقلبان این طرح جدید را نیز کپی کردند و به کار ناشایست خود ادامه دادند. بدین ترتیب تمامی تلاش، هزینه و زمان گذاشته شده بی‏ حاصل شد.

نوید حبیبی: حالا ما که صاحب این محصول و کسب و کار هستیم و نمایندگی داریم از یک شرکت خواستیم که براساس چندین مجوز و ثبت آن، با صرف شش ماه وقت کارتن و جعبه مورد نظر ما را چاپ کند و به خیالمان از تقلب جلوگیری کردیم. حتی اقدامات خاصی هم انجام دادیم مثلاً هولوگرام ویژه تولید کردیم تا مشتری کالا را با آن هولوگرام بشناسد. اما دو ماه بعد دیدیم که همان جعبه را هم کپی کرده و به جای هولوگرام واقعی، برچسبی شبیه هولوگرام را روی کالا قرار داده‏‌اند. سوال این است که ما چگونه می‏‌توانیم با این تهدید داخلی مقابله کنیم؟
لازم است عرض کنم هم‌‏اکنون شرکت دایاریتون تسمه سامانه رهگیری اصالت محصول ایجاد کرده است و مشتریان همکار، مصرف‏ کننده نهایی یا مکانیک‌‏ها می‌‏توانند اطمینان حاصل کنند که محصولی اورجینال و دارای گارانتی خرید کرده‏‌اند.
از طرفی در بحث واردات هم نکاتی به ‏وجود آمده است؛ شرکت دایکو به خاطر تحریم‏‌های اخیر برای ما به‏‌عنوان نماینده‌‏اش مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
امروزه به بازرگانان شناسنامه‏‌دار به طرق مختلف اجحاف می‌‏شود. یکی این است که محصولی را که نماینده‏‌اش است، نمی‌‏تواند وارد کند، دوم اینکه دولت می‏‌گوید نفت را نمی‏‌توانیم بفروشیم پس برای جبران باید مالیات بگیریم بنابراین از تاجر و کاسب شناسنامه‏‌دار مالیات چند برابر گرفته می‏‌شود چون سوابق کاری او را ملاک قرار می‏‌دهند. این در حالی است که اگر قاچاق کنترل شود و همان جنس قاچاق به صورت رسمی وارد شود و هزینه‏‌های گمرکی را پرداخت کند، درآمد دولت از راه درست و سالم برقرار خواهد شد و نیاز به روش‏های دیگر نیست.
دولت می‏‌خواست قیمت دلار را ثابت نگه دارد. وضعیت هر محصول را با عرضه و تقاضای آن محصول تعیین کند. زمانی که دلاربه قیمت بسیاربالا رسید، تقاضا هم بالا رفت. برای کنترل بازار سعی کردند شرکتی را که واردات قانونی می‏‌کرد به جای واردات ماهانه، مجبور کنند سالیانه کالا وارد کند. اینجا عرضه ما به یک‏‌دوازدهم تا یک‌‏دهم یا نهایتاً نصف کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر فروش نفت که کاهش یافت تقاضای دلار را کم کردند تا بازار متعادل شود. مثل این است که شما در خانواده‏‌تان هر هفته 12 پاکت شیر مصرف می‏‌کنید. شرکت تولیدکننده شیر جای آنکه عرضه را بالا ببرد که بتواند به تقاضا پاسخ بدهد به شما می‏‌گوید که شما نیازی به این میزان مصرف ندارید و به جای آن می‌‏توانید سویا مصرف کنید. به این شیوه بازار را کنترل کردند.

سعید حبیبی: فروشنده‏‌های زیرپله‌‏ای که اطلاعاتشان در سامانه‏‌های مختلف ثبت نیست، یعنی در سایه هستند راحت‌‏تر کار می‏‌کنند و به‏‌نوعی حمایت بیشتری دریافت می‏‌کنند. شاید چندصدبرابر یک فروشنده نام‏‌ونشان دار سود دارند و کسی هم کاری به کارشان ندارد.
سازمان‏‌های ذیربط مثل وزارت صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‏‌ها باید از کسبه شناسنامه‏‌دار حمایت کنند. نمی‏‌خواهیم یارانه خاصی به ایشان تعلق بگیرد اما حداقل مانع سرراه شان هم قرار ندهند. سیاست‏گذاران کلان باید با طرح و تصویب لوایح و دستورالعمل‏‌های اجرایی به تولیدکنندگان و افرادی که دارای اصالت کاری هستند یاری دهند. این حمایت در واقع حمایت از نظم و پایبندی به قانون و حمایت از کل افراد جامعه است.

 در بخش تولید چه وضعیتی حاکم است؟ چه میزان از نیاز تسمه بازار در داخل تولید می‏‌شود؟

سعید حبیبی: در تسمه خودرویی در حال حاضر چیزی به نام تولید نداریم. دراین بخش اسلیو تسمه یا آستین تولیدشده وارد می‏‌شود. در ایران فقط در ابعاد مورد نظر برش داده می‏‌شود.این کار نیز تنها توسط یکی دو شرکت انجام می‏‌شود. اما شرکت تولیدی صنعتی اطلس تسمه در ابتدا با تولید تسمه خودروهای داخلی شروع به کار کرد و تسمه‏‌های پیکان ، نیسان وانت، مزدا وانت، آریا، شاهین، کادیلاک ایران، لندرور، جیپ و بعداً پراید و همچنین خودروهای وارداتی آن زمان مثل بی‌‏ام‌‏دبلیو، تویوتا سواری و وانت تویوتا در انواع مختلف که مجموعاً 30 سایز از نوع WR REL -REC را شامل می‏‌شدند تولید کرد. در ادامه راه با تغییر نوع مصرف تولیدات خود را همگن کرده است و انواع PK را تولید می‏‌کند. در همین راستا این شرکت حدود 20 سال قبل توانسته است گرید B+ از مجموعه خودرو سازی سایپا دریافت کند و موفق شده در تولید تسمه کولر خودروی پراید پیش قدم شود و افتخار همکاری با تولید کنندگان کولر خودرو کشورمان را در کارنامه خود دارد.

 الان چه تسمه هایی را تولید می‏‌کنید؟

نوید حبیبی: این یک پرسش است که چرا در ادامه به جایی رسیده‏‌ایم که بزرگ‏ترین تولیدکننده تسمه پروانه در ایران یعنی شرکت اطلس تسمه برای تامین مواد اولیه و ضروری خود با صرف چندین ماه هنوز موفق به دریافت ارز مصوب صنایع نشده یا درگیر بوروکراسی‏‌های دوایر مرتبط و نامرتبط و بانک‏‌ها است. این شرکت طبق مصوبات دولت مشمول دریافت ارز 4200 تومانی شد. ولی متاسفانه تا این زمان در این خصوص هیچ اتفاقی نیفتاده و ارزی دریافت نکرده است. با پی‏‌گیری‏های مجدد این تولیدکننده را به سمت گروه 2 نیمایی سوق دادند. که بعد از مدتی باز آن هم متوقف شد به عبارتی اصلاً پرداخت نشد. در مرحله سوم به این شرکت اعلام شد که به گروه ب اشخاص مراجعه کند و ارز حاصل از صادرات را تهیه کند که خود این پروسه 18 مرحله دارد تا در سیستم بانکی ثبت شود تا بتوان امتیاز ارز را دریافت کرد.
حال در این میان آیا صادرکنندگان به چه شکل ملزم خواهند شد که ارز را برگردانند؟ نمی‏‌دانیم. اما قطعاً ساده نخواهد بود. موضوع بعدی این است که آیا مابه‏‌التفاوت ریالی این ارز در اختیار تولیدکننده قرار خواهد گرفت؟ با این شرایط، تکلیف تولیدکننده‏ای مثل ما که در کارخانه و قسمت‏‌های مختلف تولید، توزیع و اداری حدود 200 نفر پرسنل دارد چیست؟ به عبارتی آینده این خانواده که شاید بیش از 1000 نفر باشند؛ چه خواهد شد؟ این‏‌ها به این بر می‌‏گردد که عرضه ارز به شکل صحیح و سالم انجام نمی‏‌شود. رانت‏‌های مختلف در عدم توزیع سالم آن دخالت دارد.
با جمیع جهات و کمبودهای تحمیلی شرایط به گونه‏‌ای است که تولید به سختی انجام می‏‌پذیرد.چون همان‌طور که عرض شد مواد اولیه با دشواری تامین می‌‏شود و ارز‏های حاصله به‏‌جای اینکه در تولید مصرف شود صرف واردات کالاهای بی‏‌کیفیت و تقلبی می‏‌شود؛ یعنی در واقع دور ریخته می‌‏شود.
پدر من در آغاز دهه 40 و تا دهه 50 بیش از 10 نمایندگی تسمه از کشورهای به‏‌نام و معتبر داشت. پس از انقلاب اسلامی هم خواست که در وطن خود تسمه تولید کند. به همین خاطر از خیلی فرصت‏‌ها که دیگران استفاده کردند چشم‏‌پوشی کرد. از زندگی، جان، سرمایه و اعتبار خود مایه گذاشت؛ اما حمایتی که انتظارش را داشت دریافت نکرد. این موضوع خود جای بحث دارد و زمان مناسبی می‏‌طلبد.

  آیا تسمه هایی که امروز در بازار هستند، قابل اعتمادند ؟

نوید حبیبی: در سراسر دنیا کمپانی‏‌های بزرگ تولیدکننده تسمه، بیشتر از پنج یا شش تا نیستند که در آمریکا، آلمان، ایتالیا و ژاپن هستند. این کمپانی‏‌ها پیشرو هستند و بخش تحقیق و توسعه فعال دارند و شرکت‏‌های بزرگ خودروساز مانند مرسدس بنز، بی‏‌ام‏‌دبلیو، جنرال موتورز، رنو، جگوار و پورشه تنها سراغ آنها می‏‌روند و قراردادهای بلند مدت دارند. جز این شرکت‏‌های معتبر، تولیدکنندگان بسیاری نیز هستند. مثلاً تنها در چین حدود 600 شرکت تولیدکننده تسمه در انواع مختلف به ثبت رسیده‌‏اند که در میان آن‏ها کمتر از 3 شرکت صاحب نام و تکنولوژی وجود دارد. در کره جنوبی 2 تولیدکننده هستند که حتی اجازه فروش به خودروسازی کیا و هیوندایی را ندارند. یعنی تکنولوژی لازم برای کیاموتورز و هیوندایی تنها توسط باندوی ژاپن یا دایکو ایتالیا می‌‏تواند تأمین شود. این برندهای اصلی در ایران هم هستند و شرکت دایاریتون تسمه نماینده رسمی هر دو برند است. به خصوص در دورانی که بعد از برجام تحریم‏‌ها سبک‏تر شد حتی برای مدت کوتاهی با شرکت‏‌های آمریکایی هم مراوداتی انجام شد. در حال حاضر دایکو ایتالیا و کنتینانتال آلمان نمایندگی رسمی در ایران دارند، گیتس آمریکا نماینده رسمی ندارد اما بعضی محصولاتش در ایران موجود است. همان طور که عرض شد شرکت دایاریتون تسمه افتخار نمایندگی رسمی باندوی ژاپن را هم دارد. برندهای میتسوبوشی ژاپن و هاچینسون فرانسه هم برندهای اصلی هستند که در ایران نمایندگی دارند. البته افرادی که کارشان را با تقلب گره زده‏‌اند در جعل تمامی این برندها فعال هستند و دلیل آن هم چند مورد است که می‌‏توان به بازاریابی آن توسط نمایندگان اصلی و معروف و فروش راحت آن به دلیل سود بالای اجناس تقلبی اشاره کرد. به‌‏طور طبیعی محصولات اصلی هزینه تمام شده بالا و قیمت گران‌‏تری دارند لذا متقلبان و جاعلان سود زیادی به‌‏دست می‏‌آورند.

بازار قطعات خودرو بسیار آشفته است. در بسیاری موارد، تشخیص جنس اصلی از تقلبی کار دشواری است. یعنی حتی برای افرادی که در بازار حضور دارند نیز این تشخیص آسان نیست مگر آنکه به متخصصان و فروشندگان معتبر اعتماد کنند.

 مشخصات یک تسمه خوب چیست، که بفهمیم با کالای تقلبی فرق دارند؟

نوید حبیبی: بخش عمده این است که قطعه مورد نظر برند اصلی باشد. مثلاً تسمه تایم مدت مصرف دارد و نمی‌‏توان در هر دما و فشار و رطوبتی آن‏ها را انبار و نگهداری کرد. دپوی طولانی مدت تابع شرایط خاص خواهد بود که متاسفانه بعضی افراد رعایت نمی‏‌کنند. راه‏های آزمایش تسمه‏‌ها هم آن‏‌طور که در بین غیرمتخصصان رایج است، روش‏‌های درستی نیست.  بنابراین فقط می‏‌توانم بگویم که از جایی خرید کنید که قابل اعتمادباشد و خدمات پس از فروش ارائه دهد. ما در دایاریتون تسمه محصولاتمان را ضمانت و بیمه ایران کرده‌‏ایم. سامانه کد رهگیری اصالت کالا هم از طریق پیام کوتاه به شماره 100003311 ایجاد کرده‌‏ایم و خریدار می‌‏تواند اصالت آن را پیگیری کند.

سعید حبیبی: برای جمع‌‏بندی چند پیشنهاد را فهرست‏‌وار عرض می‏‌کنم:

  • – به‏‌کارگیری و الزام موسسات آزمایشگاهی برای انجام همه تست‏های لازم در بدو ورود کالاهای وارداتی ضروری است.
  • – همکاری مستمر و ارزان قیمت این موسسات با اتحادیه‌‏ها در خصوص تست اقلام.
  • – دعوت از متخصصان و افراد فعال در هر یک از رسته‏‌های تخصصی لوازم یدکی.
  • – گرید بندی جوازهای کسب صادره اتحادیه بر مبنای سوابق و تایید رسمی نمایندگی‏‌های اخذ شده توسط اعضای محترم صنف.
  • – امکان استعلام رسمی از اتحادیه‏‌های مربوطه نسبت به عملکرد صحیح یا ناصحیح اعضا از طرف مصرف کنندگان یا اتحادیه‌‏های دیگر.

این موارد درحال حاضر که امکان تشخیص کالاهای اصل از تقلبی بسیار سخت‏‌تر از گذشته شده است موجب شفاف‌‏سازی در خصوص عملکرد اعضای محترم خواهد شد و کمک شایان توجهی خواهد کرد. زیرا پس از استفاده از قطعه، کیفیت و اصل بودن آن مشخص می‏‌شود و اگر اصل نباشد موجب خرابی قطعات دیگر و زیان‏‌های مالی فزاینده خواهد شد.
متاسفانه سودجویان پس از فروش یک دوره کالای تقلبی و عدم استقبال مصرف‏ کنندگان برای خرید مجدد، کار خودشان را با نام و بسته‏‌بندی جدید تکرار می‏‌کنند. لذا نام‏‌های نوظهور در بازار بسیار دیده می‏‌شود و چه بهتر که با معرفی افراد اصیل و برندهای اصلی و معتبر به کمک مصرف کننده و اقتصاد کشورمان همت گماریم■

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است