قطعات خودرو

ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار به ۷۰ میلیون تومان رسید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد ۲۴ نوشت:عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران گفت: افزایش ۳۰ درصدی قیمت موتورسیکلت طی دو ماهه امسال باعث شده قیمت ارزان‌ترین موتورسیکلت موجود در بازار به ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان برسد.

افزایش چشمگیر قیمت موتورسیکلت در ۴ سال اخیر موجب شده موتورسیکلت دیگر یک وسیله ارزان نباشد و اگر بخواهید یک موتور با کیفیت مناسب خریداری کنید، باید به اندازه یک خودرو و چه بسا بیشتر دست به جیب شوید.

قیمت موتورسیکلت در ۴ سال اخیر دچار نوسان شدید شده و با افزایش ۱۲ برابری همراه بوده است؛ بر این اساس قیمت ارزان‌ترین موتورسیکلت موجود در بازار به ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده است. گرانی عجیب موتورسیکلت موجب شده مردم ترجیح دهند به جای خرید موتورسیکلت، موتورهای قدیمی خود را تعمیر و بازسازی کنند.

بازار داغ تعمیرات موتورسیکلت‌های قدیمی

گرانی بی سابقه و رقم‌های عجیب قیمت موتورسیکلت باعث شده تا کمتر کسی برای خرید این محصول دست به جیب شود و مشتریان در حالت ایده آل به سمت خرید موتورسیکلت‌های دست دوم تمایل دارند.

از طرفی بسیاری از افراد با افزایش قیمت موتورسیکلت به جای اینکه موتور جدیدی بخرند و آن را جایگزین موتورسیکلت قبلی خود کنند، به تعمیر موتورسیکلت خود می‌پردازند؛ به‌ویژه افرادی که در مشاغلی مانند پیک‌موتوری و کار از طریق اپلیکیشن‌های نامه‌رسان و غذارسان مشغول به کارند.

موتورهای اسپرت در بازار ۳۰۰ میلیونی شد

موتورسیکلت‌های کلاس اسپرت که یک گزینه پرطرفدار در میان جوانان است، در حال حاضر در بازار از ۱۵۰ میلیون تومان شروع می‌شوند و تا ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون قیمت دارند.

موتورهای هوندا ۱۲۵ که به دلیل قیمت مناسبشان جزو پرفروش‌ترین موتورهای تاریخ بازار ایران هستند حالا دیگر از ۵۰ میلیون تومان گذشته اند و مدل‌های جدیدتر آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. هوندا CRF۲۵۰ مدل ۱۴۰۱ به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

مقصر اصلی گرانی موتورسیکلت در بازار اعلام شد

چرا قیمت موتورسیکلت در دو ماه ابتدای امسال افزایش یافت؟ عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: دلیل افزایش ۳۰ درصدی قیمت موتورسیکلت در دو ماه اخیر را باید از دولت پرسید؛ در شرایطی که شاهد افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران، افزایش قیمت آب، برق و افزایش مالیات‌ها هستیم، آیا قیمت موتورسیکلت نباید گران می‌شد؟

حجت دهقانی با تاکید بر اینکه سالهاست دولت تولیدکنندگان را مقصر گرانی موتورسیکلت اعلام می‌کند، ادامه داد: آدرس غلط به مردم ندهیم. واقعا تولیدکنندگان در افزایش قیمت نقشی ندارند، زیرا حاشیه سود، هزینه‌ها و نرخ خریدشان کاملا مشخص است و دولت باید پاسخ دهد که آیا تولیدکنندگان موتورسیکلت، محصول خود را گران می‌فروشند؟ اگر اینگونه است چرا دولت برخورد نمی‌کند؟

چراغ سبز دولت به گرانی قیمت موتورسیکلت

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه گرانی حالِ حاضر به قیمت موتورسیکلت خلاصه نمی‌شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: این گرانی تنها مختص موتورسیکلت نیست و خودرو نیز بیش از موتورسیکلت شاهد گرانی افسارگسیخته بوده است.

به گفته دهقانی، افزایش نرخ تورم عمومی، حقوق کارگران، هزینه تولید و نرخ ارز علامت‌های افزایش قیمت در بازار موتورسیکلت هستند.

اختلاف فاحش قیمت موتورسیکلت در ایران و جهان

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران، امسال شاهد گرانی ۳۰ درصدی موتورسیکلت بودیم. ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار یعنی هوندا ۱۲۵ CDI در حال حاضر به حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده است. یکسری موتورهای خارجی نیز در رنج ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت خورده اند.

دهقانی افزود: متوسط قیمت موتورسیکلت‌های اورجینال که امروز در دنیا به فروش می‌رسد حدودا ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. دولت پاسخ دهد چرا همان موتورسیکلت‌ها در ایران ۶ هزار دلار است؟ اگر تولیدکننده ۴ هزار دلار مابه التفاوت قیمت این موتورسیکلت‌ها را در جیبش می‌گذارد. نقش دولت چیست و چرا دولت جلوی او را نمی‌گیرد؟ باید مشخص شود که آیا گمرک این مبلغ را از واردکننده دریافت می‌کند، آیا کارگر در ایران گران است؟ آیا این مساله به تحریم برمی گردد؟ این سوالات را می‌بایست دولت پاسخ دهد و چون دولت پاسخی ندارد همیشه انگشت اتهام خود را به سوی تولیدکنندگان می‌گیرد.

 

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است