قطعات خودرو

از سر گیری فروش فوق العاده خودروسازان

بررسی جزئیات دومین فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و اولین فروش فوق‌العاده سایپا در خرداد سال جاری که بعد از اعلام رسمی افزایش قیمت‌ها توسط شورای رقابت انجام گرفته است، نشان می‌دهد بار دیگر سیل تقاضا برای حضور در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان به راه افتاده است.

ثبت نام ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۹۹۲ نفر در فروش فوق‌العاده

در اولین فروش فوق‌العاده بعد از اعلام قیمت‌های جدید در مجموع ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۹۹۲ نفر در فروش فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور ثبت‌نام کردند.آبی‌های جاده مخصوص بیش از ۹۲ درصد متقاضیان در این فروش‌های فوق‌العاده را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر در مجموع ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۳۸ نفر در بازه زمانی تعیین شده از سوی ایران‌خودرو در دومین فروش فوق‌العاده این خودروساز در سال جاری شرکت کردند.الباقی این تعداد یعنی عددی  حدود ۶ درصد نیز  برای دریافت محصولات تولیدی دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروساز سایپا نام‌نویسی کردند.

استقبال از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور

به نظر می‌رسد ریشه این میزان اختلاف در استقبال از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را باید در فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار جست‌وجو کرد.بخشی از این اختلاف قیمت به محصولات عرضه شده مربوط می‌شود.

آبی‌های جاده مخصوص ۴ محصول را عرضه کردند

آبی‌های جاده مخصوص ۴ محصول را عرضه کردند که به جز پژو پارس با موتور TU۵، سه محصول دیگر به نوعی در زمره محصولات نوبرانه ایران‌خودرو قرار می‌گیرند. البته پژو پارس نیز از فاصله قیمتی بالایی میان کارخانه و بازار بهره می‌برد.

سه محصول دیگر ایران‌خودرویی‌ها در این فروش فوق‌العاده بعد از چهارمین مجوز افزایش قیمت طی یکسال اخیرعبارت بودند: از رانا پلاس، سمند سورن پلاس و دنا پلاس با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک.

اولین فروش فوق‌العاده نارنجی‌های جاده مخصوص

اما نارنجی‌های جاده مخصوص اولین فروش فوق‌العاده خود را در سال ۱۴۰۰  با ترکیبی از محصولات قدیمی خود برگزار کردند.در میان محصولات این خودروساز تنها کوییک R تا حدودی جدید محسوب می‌شد.همان طور که عنوان شد مجوز افزایش قیمتی که شورای رقابت در نیمه اردیبهشت ماه امسال صادر کرد و خودروسازان می‌توانستند از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ آن را در فروش‌های خود اعمال کنند، چهارمین مجوز افزایش قیمت محسوب می‌شد، اما سه مجوز افزایش قیمت سال گذشته در چه ماه‌هایی صادر شد و بعد از رسانه‌ای شدن خبر صدور این مجوزهای افزایش قیمت میزان شرکت متقاضیان در طرح‌های فروش خودروسازان چه میزان بوده است؟

رونمایی از بسته سیاستی وزارت صمت

اولین مجوز افزایش قیمت در اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ همزمان با رونمایی از بسته سیاستی وزارت صمت، برای ایران‌خودرو و سایپا صادر شد. در این بسته سیاستی مقرر شد شورای رقابت بار دیگربه عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو فعالیت خود را آغاز کند و به صورت فصلی، بر اساس تورم بخشی قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را مشخص کند. خودروسازان این امکان را پیدا کردند تا این مجوز افزایش قیمت را در اولین فروش فوق‌العاده خود در خرداد سال گذشته اعمال کنند.

افت ۷۰ درصدی  فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان در قیاس با دور اول

در اولین فروش فوق‌العاده خودروسازان در مجموع ۵ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۷۷ نفر شرکت کردند. سهم آبی‌های جاده مخصوص از این تعداد شرکت‌کننده بیش از ۸۱ درصد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بخت خود را برای برنده شدن در اولین قرعه‌کشی ایران‌خودرو آزمودند.

نزدیک به ۱۹ درصد از متقاضیان نیز برای دریافت محصولات دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا ثبت‌نام کردند. دومین مجوز افزایش قیمت در اوایل مرداد ماه سال گذشته صادر شد.

غول آبی جاده مخصوص با فاصله‌ حدود یک هفته‌ای بعد از صدور این مجوز از دومین فروش فوق‌العاده خود رونمایی کرد. اما سایپایی‌ها بیش از ۲ ماه زمان را برای برگزاری دومین فروش فوق‌العاده خود بعد از صدور مجوز از دست دادند. اما در کمال شگفتی حضور متقاضیان در این دور از فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان در قیاس با دور اول افتی  حدود ۷۰ درصد را نشان می‌داد. در این دور از فروش فوق‌العاده دو خودروساز در مجموع بیش یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

تنگ‌تر شدن حلقه ورود متقاضیان

سهم ایران‌خودرویی‌ها بیش از ۵۷ درصد بود یعنی بیش از ۹۸۰ هزار متقاضی بود و الباقی را نیز متقاضیان محصولات سایپا تشکیل می‌دادند.دلیل این مساله را باید در تنگ‌تر شدن حلقه ورود متقاضیان با توجه به دستور العمل‌های سیاستگذار خودرویی دانست.

 ممنوعیت ثبت‌نام برای داشتن پلاک فعال در خانواده و همچنین بیشتر کردن بازه تحویل خودرو از دو خودروساز بزرگ کشور از ۳۶ ماه به ۴۸ ماه را می‌توان در زمره این محدودیت‌ها قلمداد کرد.

شورای رقابت به سنت قیمت‌گذاری فصلی در آبان  و بعد از گذشت سه ماه سومین مجوز افزایش قیمت را برای دو خودروساز بزرگ کشور صادر کرد.باز هم ایران‌خودرویی‌ها بلافاصله دست به‌کار شدند و بعد از یک هفته از صدور این مجوز بساط فروش فوق‌العاده خود را برپا کردند.البته این دوراز فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو عنوان ششمین فروش فوق‌العاده آبی‌های جاده مخصوص را یدک می‌کشید.اما نارنجی‌های جاده مخصوص سومین فروش فوق‌العاده خود را با فاصله‌ای  حدود ۳ هفته‌ از صدور سومین مجوز افزایش قیمت برگزار کردند.

بعد از لغو محدودیت‌هایی که همزمان با دومین مجوز افزایش قیمت اعمال شده بود بار دیگر شاهد هجوم لشکر متقاضیان به برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان بودیم.در این دور از فروش‌های فوق‌العاده که بعد از صدور سومین مجوز افزایش قیمت برگزار شد در مجموع بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

از این تعداد باز هم ایران‌خودرویی‌ها سهم بیشتر را به خود اختصاص دادند. سهم آبی‌های جاده مخصوص از فروش‌های فوق‌العاده بعد از صدور سومین مجوز افزایش قیمت حدود ۸۹ درصد بوده است و الباقی نیز به دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا تعلق داشت.

منبع: خبرآنلاینhttps://www.khabaronline.ir/news/1522696/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است