قطعات خودرو

استانداردهای موتورسیکلت ایران در سطح جهانی/ حل مشکل ارز ضروری است

  به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایسنا، رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، ضمن اشاره به چالش‌هایی که این صنعت در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نسبت به دو موضوع کمبود نیروی کار و مشکلات ارزی هشدار داد، اما استانداردهای صنعت موتورسیکلت کشور را در سطح جهانی خواند و تاکید کرد که هیچ عقب‌ماندگی در صنعت موتورسیکلت نسبت به سایر کشورها نداریم.

 

جلیل مجاهد در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو (که از ۲۳ لغایت ۲۶ آبان ماه برگزار شد)، ضمن اشاره به اینکه تحولات خوب و بسیاری در بخش صنعت خودرو و موتورسیکلت داشته‌ایم، اظهار کرد: در بازدید از این نمایشگاه مشخص شد که این صنعت به میزان قابل توجهی نسبت به سال گذشته پیشرفت کرده است.

 

رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه علیرغم تحول صنعت حمل‌ونقل (خودرو، موتورسیکلت و…) اما هنوز هم چالش‌هایی وجود دارد، در رابطه با چالش‌های صنعت موتورسیکلت، تصریح کرد: در حال‌حاضر دو مسئله اصلی در این حوزه وجود دارد که از مهم‌ترین چالش‌های صنعت موتورسیکلت به حساب می‌آیند. در وهله‌ اول موضوع نیروی کار مطرح است؛ بدین معنا که تعداد کارگران لازم در کارخانه‌ها کم است؛ چرا که بالا بودن هزینه‌های زندگی در شهرهای صنعتی (به‌ویژه هزینه اجاره مسکن) سبب شده که مهاجرت کارگران به این شهر برای کار در کارخانه‌ها، صرفه اقتصادی ندارد.

 

تصمیمی برای نیروی کار

وی افزود: در جهت حل این مسئله و یافتن راهکارهای مناسب، به صورت مستقیم با معاون اول رئیس‌جمهوری، جلسه‌ای داشته‌ایم و شخصا بنده پیشنهاد ساخت مسکن در اطراف شهرهای صنعتی را ارائه دادم تا موضوع مسکن کارگران حل شود. چنانچه تصمیمی به صورت عاجل در این حوزه گرفته نشود، قطعا در سال آینده با چالش رو به رو خواهیم بود.

 

این فعال صنعتی در حوزه موتورسیکلت، دیگر مشکل و چالش صنعت موتور سیکلت را درخواست اجرای یک شبه قوانین تصویب شده از سوی دولت دانسته و گفت: در تمام دنیا حداقل یک تا دو سال برای اجرای قوانین جدید به صنایع وقت داده می‌شود اما در کشور ما متاسفانه، بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ قانون، زمانی برای بررسی اجرای آن نمی‌دهند. این موضوع تنها شامل حال سازمان ملی استاندارد نمی‌شود و این سازمان زمان کافی را در اختیار صنایع قرار می‌دهد.

 

رئیس انجمن صنعت موتور سیکلت ایران ادامه داد: امروز موضوع ارز از مسائل حائز اهمیت در کشور است که امیدواریم مسئولان برای حل این موضوع فکری کرده و به آن رسیدگی کنند؛ چرا که اگر مسئله ارز حل نشود، قطعا ظرف دو تا سه ماه آینده افزایش قیمت خواهیم داشت.

 

سهم ایران در صادرات موتورسیکلت در منطقه چقدر است؟

مجاهد در رابطه با جایگاه صنعت موتورسیکلت ایران در منطقه و در جهان و میزان صادرات این صنعت، اظهار کرد: متاسفانه سهمی در صادرات موتور سیکلت نداریم؛ صادرات زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که میزان تولید محصول بالا باشد. زمانی‌که افزایش تولید داشته باشیم، طبیعتا هزینه تمام شده تولید کاهشی خواهد شد. سهم ایران در سال جاری، با توجه به تغییرات اساسی و بزرگی که در صنعت موتورسیکلت رخ داد، ۶۰۰ هزار دستگاه بوده است؛ این در حالیست که یک کارخانه چینی در سال، حدود ۱۷ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید می‌کند یا کارخانه‌ای در هندوستان حدود پنج میلیون تولید موتورسیکلت در سال دارد.

 

وی ضمن اشاره به اینکه فولاد، آلومینیوم و پلاستیک از جمله مهمترین مواداولیه مورد نیاز در تولید موتور سیکلت است که هر سه در کشور به فراوانی تولید و موجود است؛ گفت: بنابراین برای کاهش هزینه تمام شده تولید نیازمند این هستیم که مسئولان این حوزه، تسهیلاتی را در خصوص تهیه مقرون به صرفه‌تر این مواد در اختیار تولیدکنندگان موتورسیکلت قرار دهند؛ ضمن اینکه نیاز به دانش و فناوری پیشرفته‌تری در این صنعت به شدت احساس می‌شود.

 

در صنعت موتورسیکلت عقب‌ماندگی نداریم

رئیس انجمن موتورسیکلت ایران تصریح کرد: البته مفتخریم که صنعت تولید موتورسیکلت در ایران هیچگونه تفاوتی با دنیا نداشته؛ چراکه سازمان استاندارد ایران نظارت جدی و دقیقی بر صنعت موتورسیکلت دارد، بنابراین از این جهت کشور ما هیچگونه تفاوت یا عقب ماندگی نسبت به سایر کشورهای دنیا ندارد.

 

این مقام صنعتی ضمن با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای توسعه تولید موتور سیکلت‌های برقی در کشور فراهم نیست، گفت: پروژه موتور سیکلت‌های برقی که از سال ۱۳۹۶ در کشور آغاز شد، با شکست کامل مواجه شده است که از دلایل این شکست می‌توان به نبود زیرساخت‌های لازم و قیمت بالای موتورسیکلت اشاره کرد؛ در حقیقت یک موتور سیکلت برقی که مناسب شیب تهران هم باشد، قیمتی حدود ۳۰۰۰ دلار خواهد داشت؛ این یعنی قیمت فروش این موتور سیکلت ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود که با شرایط اقتصادی کنونی مردم ایران سازگار نخواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *