قطعات خودرو

کاهش هزینه‌های افترمارکت؛ در گرو افزایش کیفیت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت: مشکل نبود نقدینگی و متعاقب آن کمبود قطعات، علاوه بر خطوط تولید بر بخش خدمات پس از فروش نیز تاثیر منفی گذاشته است. یعنی به همان شکل که در کارخانه شاهد دپوی خودروهای ناقص و دارای کسری قطعه در انبارها و پارکینگ‌های خودروسازان هستیم، در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش(افترمارکت) نیز کم‌وبیش خواب برخی خودروها یا ترخیص آن‌ها با وضعیت نیمه‌کاره و صرفا با سفارش‌گذاری قطعه معیوب را شاهدیم.

برخی از این خودروها، محصولات مونتاژی هستند که به‌واسطه قطع همکاری شرکای خارجی خودروسازان و عدم ایفای تعهدات خدماتی از سوی آن‌ها بدون قطعه مانده‌اند. برخی دیگر نیز محصولات داخلی هستند که مانند بخش OEM (خط تولید) در بخش خدمات پس از فروش نیز مشکل قطعه دارند.

بر این اساس، مدیران عاملی که به‌تازگی سکان خودروسازی‌ها در دست گرفته و تکمیل و تجاری‌سازی هرچه سریع‌تر خودروهای ناقص را در دستور کار قرار داده‌اند، برنامه‌هایی نیز در راستای بهبود وضعیت فعلی خدمات پس از فروش اعلام کرده‌اند تا شاید در کنار تحقق اهداف کمی‌و کیفی تولید و تحویل به‌موقع محصولات به مشتریان، بتوانند رضایت عمومی از این صنعت را حاصل کنند.

در همین راستا، مدیرعامل سایپا در جلسه خود با قطعه‌سازان ضمن انتقاد از شرایط فعلی خدمات پس از فروش، به‌صراحت اعلام کرده که هزینه ارائه خدمات و حتی تامین قطعات مورد نیاز در شبکه خدمات پس از فروش نسبت به بازار آزاد بیشتر است و در چنین شرایطی نباید انتظار داشت مشتریان تمایلی به استفاده از خدمات پس از فروش ما داشته باشند. وی با اذعان به این موضوع که کمبود قطعات در سطح نمایندگی‌های یک چالش اساسی است که باید به سرعت برطرف شود، گفته است؛ زنجیره تامین در تقویت شبکه خدمات پس از فروش، نقش کلیدی دارد و می‌توان با تامین به‌موقع، به‌اندازه و باکیفیت قطعات، زمینه‌های افزایش رضایت مشتریان را فراهم کرد.

اما درهرحال حل این موضوع نیز به رفع مشکل تامین نقدینگی و همچنین تعدیل قیمت خرید قطعات از سوی خودروساز بازمی‌گردد. این نیز مورد عجیبی است که به‌رغم پایین‌بودن قیمت خرید قطعات در قراردادهای خودروسازان، استفاده از خدمات و حتی تامین قطعات مورد نیاز در شبکه خدمات پس از فروش برای مشتریان هزینه بالاتری نسبت به بازار آزاد دارد.

بر این اساس، به نظر می‌رسد خودروسازان در بخش خدمات پس از فروش نیز برای رسیدن به قیمت رقابتی نیاز به بازمهندسی سیستم‌ها و اصلاح و ارتقای ساختارهای خود دارند و مهم‌ترین عامل کاهش هزینه خودروساز در شبکه خدمات پس از فروش،‌ ارتقا و افزایش کیفیت محصولی است که به مشتریان عرضه می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *