قطعات خودرو

افزایش تولید خودروهای تجاری در کشور

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،برخی فعالان و کارشناسان این صنعت بر این باورند تقاضا برای خودروهای تجاری در سال گذشته با رشد همراه بوده و همین موضوع باعث شده است تولید نسبت‌به سال‌های قبل از آن رونق پیدا کند.

هرچند در یک سال اخیر، زمزمه‌ احتمال بازگشت به برجام، باعث شد برخی متقاضیان در صنعت خودروهای تجاری به امید دستیابی به مدل‌های اروپایی و ارزان‌ از خرید امتناع کنند.

 به‌گفته برخی فعالان این صنعت، عوامل دیگری ازجمله افزایش کرایه‌ حمل‌ونقل سبب شده است متقاضیان خودروهای تجاری نگاه‌ سرمایه‌ای به این محصولات داشته باشند و به امید بازار کار و درآمد مناسب نسبت‌به خرید این خودروها اقدام کنند.

 

این در حالی است که گفته می‌شود تجربه افزایش قیمت خودروها باعث شده است متقاضیان خرید خود را به جای فردا همین امروز انجام دهند تا متقبل هزینه کمتری شوند.

افزایش تولید تجاری‌سازان در دوماهه سال جاری

هرچند هنوز آمار دقیقی از وضعیت تولید تجاری‌سازان کشور در سال جاری اعلام نشده اما خبرها حاکی از آن است که صورت‌های مالی دو تجاری‌ساز بزرگ کشور تولید ۵۴درصدی را نشان می‌دهد. براساس این آمارها دو تجاری‌ساز کشور تنها در فروردین و اردیبهشت سال جاری حدود ۷ هزار و 595 دستگاه از انواع خودروهای تجاری باری و مسافری را تولید کرده‌اند. البته افزایش تولید و فروش در سایر تجاری‌سازان کشور نیز دیده می‌شود که دلایل بسیاری باعث این اتفاق شده است.

رونق عرضه و تقاضای تجاری‌سازان در سال گذشته

افزایش عرضه و تقاضا برای تجاری‌سازان طی سال جاری درحالی اتفاق افتاده که این خودروسازان شرایط مشابهی را در سال گذشته تجربه کردند.

به‌گفته یکی از فعالان این صنعت «اکثر خودروهای تجاری کشور سال گذشته با افزایش تقاضا مواجه بودند و عرضه آنها هم در بازار افزایش یافته است.»

 

وی درخصوص وضعیت صنعت خودروهای تجاری کشور در سال گذشته به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت:‌ «صنعت خودروهای تجاری سال گذشته وضعیت پررونقی را تجربه کرده است که هم بر عرضه تاثیر گذاشته و هم شامل تقاضا شده است.»

این فعال صنعت خودرو تجاری کشور در ادامه استمرار را شرط تاثیرگذاری این وضعیت دانست و بیان کرد: «امیدواریم این وضعیت تا زمانی که بازار کمی متعادل و قیمت‌ها منطقی شود، ادامه پیدا کند.»

عوامل موثر بر بازار تجاری‌ها

این فعال صنعت تجاری‌سازی کشور عوامل بسیاری را بر افزایش عرضه و تقاضا موثر دانست و گفت: «اواخر سال گذشته براساس توافق انجام‌شده کرایه حمل‌ونقل افزایش یافت که باعث شد برخی فعالان این حوزه شرایط را برای سرمایه‌گذاری و کار در این بخش فراهم بدانند و ورود آن‌ها به بازار افزایش تقاضا را برای تجاری‌سازان به همراه داشت.»

وی درخصوص تاثیر افزایش قیمت‌ها نیز افزود: «پیش از این برخی خریداران خودروهای تجاری با افزایش قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش دست نگه می‌داشتند اما حالا با استفاده از تجارب گذشته می‌دانند در صورت عدم خرید خودرو باید در ماه‌های آینده مبالغ بیشتری را برای همین محصولات پرداخت کنند.»

آن طور که کارشناسان و فعالان حوزه تجاری کشور اعلام می‌کنند امید چندانی به کاهش قیمت خودروهای تجاری در بازار نیست و به نظر می‌رسد در بهترین‌ حالت با اجرای برخی طرح‌ها و امید به بازگشت اروپایی‌ها تنها روند افزایش قیمت این خودروها متوقف یا کمی کند شود.

همکاری‌ مستمر باچینی‌ها در بلاتکلیفی بازگشت اروپایی‌ها

این فعال بخش تجاری کشور در خصوص امید خودروسازان و بازار به همکاری دوباره اروپایی‌ها اعلام کرد:‌ «خبرها نشان از آن دارد تا پایان سال گذشته برخی تجاری‌سازان کشور تماس‌های مکرری با تولیدکنندگان اروپایی و شرکای خود در این کشورها گرفته‌اند.»

وی ادامه داد: «برخی از این تولیدکنندگان حتی گام‌های بیشتری برداشته و درخصوص خودروهایی که در فهرست واردات و تولید داخل خود دارند، بازبینی‌های لازم را انجام و در برخی موارد نیز محصولات خود را توسعه داده‌اند.» وی اظهار کرد: «ازسوی‌دیگر اروپایی‌ها نیز منتظر هستند تا روابط بانکی برقرار شود تا بتوانند محصولات خود را به ایران ارسال کنند.»

وی گفت:‌ «دراین چند ماه به دلیل آنکه هنوز تکلیف برجام مشخص نشده، این همکاری‌ها متوقف مانده است.» وی بیان کرد: «این در حالی است که اکثر تجاری‌سازان همچنان کار خود را با شرکای چینی ادامه می‌دهند و به واسطه افزایش تقاضا توانسته‌اند حجم تولید خود را بالا ببرند.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است