قطعات خودرو

«انتخابات» به مثابه «امری اخلاقی»

درباره اهمیت انتخابات دیدگاه‌های مختلف و نظریات گوناگون بارها بررسی شده‌است اما آنچه از دید همه پنهان مانده و کمتر به آن پرداخته شده‌است وجه اخلاقی این فرآیند است، به ­عبارتی انتخابات به‌مثابه امری اخلاقی. برای بررسی این ادعا که فرآیند انتخابات می‌تواند به‌مثابه یک امر اخلاقی نیز پذیرفته شود ابتدا باید مقدمه ­هایش را تحلیل کنیم، به عبارتی وقتی بدانیم و اثبات‌شده باشد مانایی و ماندگی افراد در قدرت و یک سمت و مسئولیت برای زمانی طولانی، زمینه‌ساز فساد، رانت، خویشاوندسالاری و روابط پنهانی منجر به فساد می‌گردد، این امر مقدمه نخست بحث می­شود.

از سوی دیگر هنگامی که درک کنیم که چرخش آرام در قدرت بدون خون‌ریزی، آشوب، درگیری داخلی، کودتا، ناآرامی‌های طولانی، و… امری درست و متناسب با زمانه است و انتخابات بهترین نمود آن شمرده می‌شود، این امر مقدمه دوم بحث می­گردد.  پس از این دو مقدمه، وقت آن است که بپذیریم مقدمه سوم مبحث ما چرخش آرام در قدرت و نیز تغییر سیاست‌های ناکارآمد و کنار زدن افکار نادرست و انسان­های فاسد و ناکارامد، و در یک کلام : دگرگونی آرام نهادهای قدرت، بنا به اراده مردم و خواست جامعه می­شود.

اکنون فرآیند انتخابات مانند یک گزاره اخلاقی دیده می­شود، به عبارتی انتخابات به‌عنوان امری اخلاقی برای جهش از ساختار و زمینه فساد به سوی دگرگونی برای کارایی بهتر دیده خواهد شد. بایدها و نبایدهای اخلاقی در این حالت و برای فرآیند انتخابات به شکل «باید انتخابات باشد» و «نباید ساختار فاسد و ناکارآمد ادامه پیدا کند» و «باید ساختار فاسد تغییر کند» و مانند این گزاره­ها خواهند شد.

درست و نادرست یا صحیح و غلط­های اخلاقی در این حالت و برای فرآیند انتخابات به شکل «اگر یک ساختار ناکارآمد و فاسد شده‌است، صحیح است که با برگزاری انتخابات آن را به سمت بهتر شدن سوق داد و رهایی از فساد سوق داد» یا «اگر ساختاری فاسد ‌باشد برگزاری انتخابات برای اصلاح آرام آن، درست است» و «زمانی که ماندن طولانی افراد باعث فساد می­شود، تغییر نکردن آن‌ها غلط است» و «انتخابات فرآیندی برای تغییر و اصلاح به شکلی کم‌هزینه و سالم است، وبرگزاری آن درست می‌باشد» و مانند این گزاره ها خواهند شد.

بنابراین ادعای این جستار که انتخابات به مثابه امری اخلاقی است، درست است  و در نهایت عدم برگزاری آن امری غیراخلاقی شمرده می­شود. در پایان امید است سیاستمداران و دولتمردان فرآیند انتخابات را فقط کنشی در بسترهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی محسوب نکنند و آن را در بستر امری اخلاقی نیز به حساب آورند تا برای برگزاری درست و دقیق آن اهمیتی صدچندان قائل شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *