قطعات خودرو

اولویت اصلی مدیرعامل جدید تویوتا اعلام شد؛ تمرکز بر خودروهای برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، کوجی ساتو مدیرعامل جدید تویوتا در کنفرانس خبری خود اعلام کرد استراتژی تولید خودروهای برقی شرکت را کاملاً تغییر خواهد داد و تیم مدیریتی جدید تویوتا به دنبال تبدیل کردن غول خودروسازی ژاپن به یک کمپانی حمل‌ونقل خواهد بود.

 

ساتو در خلال برنامه‌های جدید خود اظهار داشته است تسریع در تولید خودروهای برقی بر پایه پلتفرمی جدید جزو برنامه‌های اصلی‌اش خواهد بود. انتظار می‌رود پلتفرم جدید این خودرو برای خودروهای بدون آلایندگی‌اش سال ۲۰۲۶ معرفی شود. اتخاذ استراتژی جدید تویوتا در شرایطی اعلام می‌شود که برخی سرمایه‌گذاران، فعالان محیط‌زیست و طرفداران خودروهای برقی انتقاداتی را در زمینه عقب افتادن خودروساز موردبحث از رقبا در زمینه تولید چنین محصولاتی مطرح کرده بودند. ساتو که قبلاً سکان‌داری لکسوس را در دست داشت می‌گوید:

 

تیم مدیریتی جدید تویوتا برخی مدیران رده میانی را حفظ می‌کند و به مدیران جوان‌تر میدان بیشتری می‌دهد زیرا می‌خواهد انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد. ساتو ۵۳ ساله می‌گوید پس از تحویل گرفتن میز مدیریت تویوتا از دستان آکیو تویودا ۶۶ ساله یک استراتژی سه‌جانبه را در نظر خواهد گرفت که شامل موارد زیر است:

 

  1. تسریع در استراتژی تولید خودروهای برقی
  2. تقویت ابتکارات نرم‌افزاری
  3. تمرکز روی تحقق هدف کربن خنثی در آسیا

مدیرعامل جدید تویوتا می‌گوید تویوتا همچنان به استراتژی تنوع قوای محرکه پایبند خواهد بود و علاوه بر خودروهای برقی اقدام به توسعه محصولات هیبریدی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی خواهد کرد. او اظهار می‌دارد:

من فکر نمی‌کنم که تنها یک نوع راه‌حل برای رفع مشکلات وجود داشته باشد.

البته ساتو قول تغییرات بزرگی را نیز داده است. او خاطرنشان می‌سازد تمرکز بیشتر روی خودروهای برقی واکنشی به تغییرات رقابتی بازار و ظهور برخی رقبا از سیلیکون ولی و چین نیست بلکه تویوتا می‌گوید زمان مناسب برای توسعه نسل بعدی خودروهای برقی که بتوانند هویت برند خود یعنی هزینه‌های کم و راندمان بالا را به نمایش بگذارند فرا رسیده است. مدیرعامل جدید تویوتا تصریح می‌کند:

رقابت‌پذیری و هزینه‌های خودروهای برقی یک چالش بسیار بزرگ بوده است.

ساتو که هم‌اکنون سکان‌دار برند لوکس لکسوس و بخش موتور اسپرت گازو ریسینگ است اولویت اصلی خود را بازنگری در برنامه‌های تولید خودروهای برقی تویوتا می‌داند:

اولین چیز اصلاح کسب‌وکار تویوتا با تولید نسل بعدی خودروهای برقی است. برای تحویل محصولات بدون آلایندگی جذاب به مشتریان باید ساختار تفکرات تولید خود را بهبود بخشیم و تغییرات قابل‌توجهی در مدل کسب‌وکار خود به وجود آوریم.

ساتو اظهار می‌دارد در ماه آوریل و پس از تحویل گرفتن پست مدیرعاملی تویوتا جزئیات بیشتری از استراتژی خود را منتشر خواهد کرد؛ اما او گفته که لکسوس به هدف خود یعنی برقی شدن تا سال ۲۰۳۵ و فروش ۱ میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۳۰ پایبند خواهد بود. تویوتا نیز به دنبال فروش جهانی ۳.۵ میلیون خودروی بدون آلایندگی تا زمان یاد شده است. البته رسیدن به این اهداف نیازمند تسریع در توسعه محصولات جدید است.

 

تویوتا در سال ۲۰۲۲ فقط ۲۴,۴۶۶ دستگاه خودروی برقی را به فروش رسانده است درحالی‌که فروش خودروهای هیبریدی در همان سال ۲.۶۰ میلیون دستگاه بوده است. ماسانوری کوواتا که هم‌اکنون مدیر ارشد ریسک و نایب‌رئیس اجرایی تویوتاست مسئول برقی سازی لکسوس خواهد بود. او یک اقتصاددان کارکشته است که مدیر منابع انسانی بوده و در رده مدیریتی ارشد لکسوس حضور خواهد داشت. وظیفه کوواتا بازنگری در ساختارهای کلی به منظور تولید محصولات برقی خواهد بود. ساتو گفته است:

بازنگری و اصلاح فرایندهای ساخت و تولید امری اجتناب‌ناپذیر است.

استراتژی جدید مدیرعامل تویوتا شامل تمرکز روی مهندسی و فرایند ساخت جدید خودروها خواهد بود تا این دسته از محصولات بتوانند کاراکتر خاص برند تویوتا را داشته باشند و از نظر قیمت و هزینه رقابتی عمل کنند. مدیریت گرمایی، برقی و آیرودینامیک جزو بخش‌هایی خواهند بود که می‌بایست بهبود یابند. مدیرعامل جدید تویوتا در ادامه اظهارات خود می‌گوید:

ما تلاش می‌کنیم شخصیتی منحصربه‌فرد برای تویوتا پیدا کنیم. ما باید قدم بعدی را برداریم. می‌خواهیم فعالیت‌های خود را متمرکز کنیم و تسریع ببخشیم.

تویودا در ماه پیش و هم‌زمان با اعلام تغییرات جدید مدیریتی تویوتا گفته بود:

تیم جدید تویوتا به رهبری ساتو مأموریت مهمی دارد و آن تبدیل تویوتا به یک کمپانی حمل‌ونقل است. او همکارانی جوان با تفکراتی جدید داشته است و ما انتظار داریم تیم مدیریتی ساتو فراتر از محدودیت‌ها حرکت کند.

تیم جدید مدیران تویوتا شامل افرادی جوان با افکاری متفاوت است. دیگر مدیران جدید تویوتا نیز همانند ساتو در دهه ۵۰ از عمر خود قرار دارند و با استانداردهای کشور ژاپن افرادی جوان محسوب می‌شوند. از جمله مدیرانی که با ساتو همکاری می‌کنند می‌توان به سیمون همپشایر ۵۵ ساله اشاره کرد که مدیر ارشد برندینگ خواهد بود. کوواتا هم جزو دیگر مدیران جوان تویوتاست. البته تیم مدیریتی ارشد این خودروساز همچنان ژاپنی و اکثراً نیز مرد باقی خواهد ماند. تنها یک مدیر ارشد خانم در تیم رهبری تویوتا دیده می‌شود که یومی اوتسوکا نام دارد. او همچنان مدیر ارشد پایداری خواهد بود اما پست او با نام همکار ارشد شناخته خواهد شد نه مدیر عملیاتی. از دیگر اعضای کلیدی تیم جدید مدیریت تویوتا می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

 

تتسو اوگاوا ۶۳ ساله که هم‌اکنون مدیرعامل تویوتا در آمریکای شمالی است و نقش خود را حفظ می‌کند اما در سطح کمپانی به عنوان مدیر عملیاتی شناخته خواهد شد. یوئیچی میازاکی ۵۹ ساله هم‌اکنون مدیر ارشد رقابتی است. او نیز پست خود را حفظ خواهد کرد و درعین‌حال به مدیر ارشد مالی نیز منصوب می‌شود. هیروآکی ناکاجیما ۵۹ ساله در حال حاضر رئیس بخش خودروهای سواری میان سایز و تجاری تویوتاست و علاوه بر حفظ سمت‌های خود پست مدیر ارشد تکنولوژی را نیز بر عهده خواهد گرفت. دیگر عضو جدید تیم ساتو کازوآکی شینگو ۵۳ ساله است که هم‌اکنون مسئول بخش خودروهای کامپکت تویوتاست و او نیز با حفظ سمت به عنوان مدیر ارشد تولید انجام‌وظیفه خواهد کرد. ساتو اما چالش‌های زیادی را نیز پیش رو خواهد داشت. او گفته است:

تیم جدید ما که با پس‌زمینه وراثت و تکامل کار خواهد کرد تیمی متمرکز بر تولید و منطقه خواهد بود و درعین‌حال ارزش‌های مؤسس کمپانی را حفظ خواهد کرد. ما می‌خواهیم تویوتا به یک کمپانی حمل‌ونقل تبدیل شود.

از جمله چالش‌های مدیرعامل جدید تویوتا می‌توان به تخمین میزان “کمپانی حمل‌ونقل” بودن اشاره کرد. او همچنین می‌بایست در مسابقه تولید خودروهای برقی مزیت رقابتی تویوتا را حفظ کند. به این موارد باید رفع مشکلات نرم‌افزاری، توسعه تکنولوژی خودران و ارتباطی و همچنین مقابله با رقبای سیلیکون ولی و چینی را اضافه کرد. او در کنفرانس خبری خود تیم مدیریتی تویوتا را به تیم فوتبال تشبیه کرده است:

تیم مدیریت تویوتا شبیه یک تیم فوتبال است. ما بسته به چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شویم باید انعطاف نشان دهیم. نقش من به عنوان رئیس شرکت این خواهد بود که استحکام تیم را به عنوان کاپیتان به حداکثر برسانم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *