قطعات خودرو

اولین رانندگی با بی ام و XM، سوپر شاسی‌بلندی برای عصر اینستاگرام!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بی ام و XM با ۶۵۳ اسب بخار قدرت و قیمت ۱۶۰ هزار دلاری، در ظاهر چیزی کم و کسر ندارد اما در عمل آن چیزی که از نقطۀ اوج بخش M انتظار می‌رود نیست.

 

بی ام و XM محصول عصر اینستاگرام است. خودرویی برای تظاهر، خودنمایی و فخرفروشی. این ماشین به‌عنوان اولین محصول اختصاصی بخش M ب‌ام‌و پس از سوپرکار M1، ترکیبی از ظاهر چشمگیر، تجمل و سرعت است که با الکتریکی‌سازی تزئین شده ولی هضم آن کمی زمان می‌برد؛ بنابراین، سؤال بزرگ است که آیا شاسی‌بلند هیبریدی ۱۶۰ هزار دلاری ب‌ام‌و با ۶۵۳ اسب بخار قدرت ارزش دوباره ضربه زدن روی صفحهٔ گوشی برای لایک کردن را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤال سخت است.

 

 

XM که برای قرار گرفتن در بالای مدل‌های X5 M، X6 M و آلپینا XB7 طراحی شده، پاسخ ب‌ام‌و به سوپر شاسی‌بلندهایی مثل پورشه کائن توربو S هیبریدی، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا و حتی مرسدس G63 است. این باواریایی جدید یک شاسی‌بلند دو ردیفهٔ سنگین با وزنی در حدود ۲۷۷۰ کیلوگرم است که حتی از X7 سه ردیفه هم وزن بیشتری دارد. هرچند XM از لحاظ فنی با X5 و X6 اشتراکاتی دارد اما فاصلهٔ محوری ۳,۱۰۵ میلی‌متری آن با X7 یکسان است هرچند که ۶۱ میلی‌متر طول کمتر و ۷۹ میلی‌متر ارتفاع کمتری نسبت به آن دارد.

 

بی ام و XM

XM که در کارولینای جنوبی تولید می‌شود، فعلاً فقط در یک مدل ارائه می‌شود ۶۵۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و آن را به قوی‌ترین محصول حال حاضر ب‌ام‌و تبدیل می‌کند. اواخر امسال اما نسخهٔ رد لیبل با ۷۴۵ اسب بخار قدرت و قیمت پایهٔ بیش از ۱۸۵ هزار دلار هم اضافه خواهد شد. قوای محرکهٔ نسخهٔ کنونی شامل یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۹۰ اسب بخار قدرت به همراه ۱۹۷ اسب بخار قدرت اضافی از یک موتور الکتریکی می‌شود که بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است. تمام این نیرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک متغیر متمرکز بر عقب با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی تحویل داده می‌شود.

بی ام و XM

XM با کمک لانچ کنترل، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که با X7 M60i با تنها ۵۳۰ اسب بخار قدرت برابر است. بااین‌حال، هرچند بسیاری از شاسی‌بلندهای پرفورمنس سریع‌تر از XM هستند اما تعداد کمی از آن‌ها قابلیت پیمایش تمام الکتریکی پرچم‌دار باواریایی‌ها را دارند. این ماشین به یک پکیج باطری ۲۹.۵ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن حدود ۵۰ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. با استفاده از شارژ استاندارد ۷.۴ کیلوواتی هم می‌توان با برق ۲۴۰ ولت، باطری را از صفر تا صد درصد ظرف حدود سه ساعت شارژ کرد.

بی ام و XM

در حالت تمام الکتریکی و همین‌طور حالت هیبریدی که حالت پیش‌فرض خودرو است، می‌توان از توقف به‌راحتی سرعت گرفت و بدون نیاز به استفاده از موتور بنزینی وارد بزرگراه شد زیرا XM می‌تواند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی تا سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در این شرایط، تنها صدایی که به گوش می‌رسد سروصدای خسته‌کنندهٔ تایرهای ۲۳ اینچی و صدای باد در اطراف ستون‌های A است. با فشردن بیشتر پدال گاز و عبور از مرز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، موتور V8 وارد عمل می‌شود و با قدرت بالای خود، ترافیک را در آینهٔ عقب محو می‌کند.

بی ام و XM

در جاده‌های کوهستانی و پرپیچ‌وخم، XM مثل یک خودروی M رفتار می‌کند و به سنت‌های خانوادگی خود پایبند است. هرچند وزن بسیار زیاد XM خوی تهاجمی که از یک محصول ساخت M انتظار می‌رود را کمرنگ کرده اما کمک‌فنرهای تطبیقی، آنتی‌رول بارهای فعال ۴۸ ولتی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب باعث می‌شود خودرو در پیچ‌ها کوچک‌تر از چیزی که هست احساس شود. همچنین کیفیت سواری و کنترل حرکات بدنه نیز به‌خوبی مدیریت شده است. در حالت رانندگی اسپرت، تحویل قدرت به‌خوبی صورت می‌گیرد و موتور الکتریکی به پر کردن وقفه‌های گشتاور در هنگام تعویض دنده کمک می‌کند.

بی ام و XM

بااین‌حال، کسانی که امیدوار به شنیدن صدای جذاب V8 هستند ممکن است ناامید شوند زیرا سیستم اگزوز فعال خودرو صدایی را پخش می‌کند که بیشتر مناسب یک موتور V6 است. همچنین، استفاده از فنرهای پیچشی فولادی معمولی بجای فنرهای بادی که باعث می‌شود دقت شاسی نسبت به‌راحتی سواری در اولویت قرار گیرد، برای خودرویی که صندلی‌های عقب جادار و لیموزین مانند دارد مشکل‌ساز خواهد بود. البته سواری خودرو سفت نیست ولی حتی در حالت رانندگی راحت هم روی دست‌اندازهای کوچک آشفته می‌شود. علاوه بر این، صندلی‌های نیمکتی عقب (صندلی‌های کاپیتانی قابل سفارش نیستند) حمایت خوبی از بدن ندارند و اگر راننده تصمیم بگیرد پشت فرمان کمی تفریح کند، سرنشینان عقب باید دستگیرهٔ بالای پنجره‌ها را بگیرند.

بی ام و XM

البته این به معنای فقدان حس تجمل در کابین XM نیست زیرا چرم نرم و طرح دورنگ سفارشی که به شکل هنرمندانه‌ای روی صندلی‌ها، پانل درها و حتی آستر سقف کار شده به همراه نورپردازی داخلی محیط چشمگیری را ایجاد کرده است. همچنین تجهیزات لوکس فراوانی صندلی‌های جلو را احاطه کرده و با نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی و ۱۴.۹ اینچی متصل‌به‌هم زیر یک صفحهٔ شیشه‌ای، جدیدترین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 و تمام سیستم‌های کمک‌رانندهٔ ب‌ام‌و همراه هستند. با باز کردن درب صندوق بار نیز شاهد فضای بار مناسب ۵۴۰ لیتری هستیم.

بی ام و XM

بااین‌حال، عدم توجه کافی به جزئیات در صندلی‌های عقب یکی از مشکلات XM است. هرچند در اینجا گرم‌کن صندلی‌ها و زیر آرنجی‌ها استاندارد هستند اما هیچ خبری از قابلیت تنظیم صندلی، ماساژور و یا سیستم سرگرمی اختصاصی نیست. حتی به نظر می‌رسد کنترل‌های سیستم تهویه در کنسول میانی عقب از X5 قرض گرفته شده باشند و برخلاف دیگر شاسی‌بلندهای مجلل، غیر از چهار ترکیب رنگ استاندارد، امکان شخصی‌سازی کابین XM وجود ندارد. این در حالی است که قیمت نمونه‌های فول آپشن این ماشین به حدود ۱۶۸ هزار دلار می‌رسد.

به‌طورکلی، XM به‌عنوان نقطهٔ اوج برند M ب‌ام‌و بجای اینکه مثل یک غذای لذیذ احساس شود، بیشتر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است که طعمی گیج‌کننده دارند. همچنین ویژگی‌های خاص این مدل مثل قابلیت پیمایش تمام الکتریکی را می‌توان در خودروهای دیگری مثل بنتلی بنتایگا و پورشه کائن توربو S هیبریدی پیدا کرد. البته برای کسانی که زندگی‌شان در گوشی‌های هوشمند داخل جیبشان خلاصه می‌شود ممکن است این موضوعات اصلاً اهمیت نداشته باشد ولی ما فعلاً ترجیح می‌دهیم منتظر نسخهٔ جذاب‌تر رد لیبل بمانیم.

بی ام و XM

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *