قطعات خودرو

اگر فردی ۱۰خودرو پراید هم داشته باشد، مشمول قانون مالیات خودرو لوکس نمی‌شود!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، چند سالی است دولت اقداماتی برای دریافت مالیات از صاحبان خودروهای لوکس انجام داده و این قانون از سال ۱۴۰۱ اجرایی شده است. البته این روزها بحث دریافت این مالیات جدی‌تر از همیشه مطرح می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

 

سال گذشته ۲۵۲هزار خودرو لوکس شناسایی شد

مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ برای خودروهایی تعیین شد که ارزش آن‌ها بیشتر از ۳میلیارد تومان است. در سال ۱۴۰۱، مالیات خودروهای لوکس شامل خودروهایی می‌شد که ارزش آن‌ها بیشتراز یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

 

شهریورماه امسال، رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه‌ای تلویزیونی درباره مالیات خودروهای لوکس عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۲ هزار خودرو لوکس شناسایی شد که مبلغ مالیات آن‌ها به ۲.۳ هزار میلیارد تومان رسید. از این رقم تاکنون بخش کمی وصول شده زیرا مالیات‌ها به تازگی به مودیان اعلام شده است.

 

محمدهادی سبحانیان در گفت‌وگوی دیگری تاکید کرد: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت آن تعیین می‌شود، اما اگر این عدد پایین‌تر هم بود باز مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت. اگر به سمت تامین مالی غیرتورمی بودجه برویم، قطعا تورم کاهش پیدا می‌کند.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: بر این باور هستیم مالیات را باید از کسانی اخذ کنیم که توان پرداخت بیشتری دارند. وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و معتقدیم اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود، می‌توانیم به تکالیف خود عمل کنیم و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی، بر مودی فشار بیاوریم.

 

قانونی برای دریافت مالیات از چند خودرو نداریم

چندی پیش، مهدی موحدی ‌بِکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد گرفتن مالیات در مالکیت بیش‌از یک خودرو و یا یک مسکن، توضیح داد: قانونی برای دریافت مالیات از چند خودرو نداریم، بلکه مالیاتی که در چند سال اخیر در قالب قوانین بودجه سالانه تصویب شده، مربوط به مالیات خودروها و املاک لوکس است که از سال ۱۴۰۰ این مساله در قوانین بودجه گنجانده شده است.وی در ادامه افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۲ مالیات بر خودرو لوکس وجود دارد.

 

در سال قبل هم این مساله بود. کسانی که خودرویی به ارزش بیش‌از یک‌ونیم میلیارد تومان داشتند، خودرویشان به‌عنوان خودرو لوکس قلمداد می‌شد و باید مالیات می‌پرداختند.

 

امسال هم طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ عدد ۳میلیارد تومان برای خودرو لوکس در نظر گرفته شده است؛ یعنی خودروهایی که ارزش آنها کمتر از ۳میلیارد تومان باشد، مالیات ندارند؛ اما هر خودرویی که ارزش آن بیش از ۳ میلیارد باشد، خودرو لوکس قلمداد شده و از ابتدای سال جاری مشمول یک‌درصد مالیات می‌شود.

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره مالکیت بیش‌از یک خودرو در خانوار نیز گفت: قانون در مورد مجموع ارزش خودرو سخنی نگفته، ولی تصریح می‌کند اگر ارزش یک خودرو بیش از ۳ میلیارد باشد، امسال مشمول مالیات بر خودرو لوکس می‌شود. اگر فردی ۱۰خودرو پراید هم داشته باشد، طبق قانون امسال مشمول قانون خودروی لوکس نمی‌شود.

 

مالکان خودروهای لوکس تا بهمن‌ماه فرصت دارند

روز گذشته شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان تکالیفی که در قانون بودجه به عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده است، گفت: براساس قانون باید نسبت‌به مطالبه مالیات از املاک لوکس و گران با ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان و همچنین خودروهای لوکس با ارزش ۳میلیارد تومان، اقدام به محاسبه کرد و مطالبه مالیات صورت گیرد.

 

وی افزود: سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۲ با دریافت اطلاعات بالغ‌بر ۱۵۱ هزار خودرو از طریق ناجا، بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از مالکان خودروهای لوکس و گران مطالبه کرد.

 

مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی درخصوص خانه‌های لوکس و گران افزود: به مالکان خودرو و خانه‌های لوکس و گرانی که مالیاتشان را پرداخت نکرده‌اند، اعلام کرده‌ایم در صورت عدم پرداخت، با محدودیت‌هایی در نقل‌وانتقال موجه می‌شوند. وی با اشاره به دریافت ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات از مالکان ۶۷ هزار خودرو لوکس در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۰ قانون چندخودوریی وجود داشت، اما در قانون بودجه ۱۰۴۱ و ۱۴۰۲، مالیات هر خودرو به صورت مجزا بررسی می‌شود.

 

وی همچنین ادامه داد: مالکان خوردهای لوکس تا بهمن‌ماه فرصت پرداخت مالیاتشان را دارند و بعد از پایان این مهلت قانونی، برگه مطالبه به صورت پیامکی و الکترونیکی صادر و ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است مالیات نقل‌وانتقال خودرو به صورت اینترنتی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری کاربران به دفاتر اسناد رسمی نیست.

 

اگر شخصی قصد خرید و فروش خودروهای داخلی یا خارجی را داشته باشد، باید به درگاه پرداخت مالیات خودرو، در سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مالیات خودرویش را پرداخت کند. در واقع اضافه شدن بخش جدیدی تحت عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو به این سامانه، پرداخت مالیات‌خودرو را امکان‌پذیر می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *