قطعات خودرو

ضعف فنی محصولات «ایلیاموتور» و «مکث موتور»

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، حدود ۷۰ درصد از ذائقه مشتریان ایرانی به سمت محصولات کراس اوور و اس یو وی تمایل دارند، تمایلی که فرصت تولید یا واردات خودروهای با کیفیت را از خودروسازان و شرکت های خودرویی دریغ و به جولان چینی ها فرصت داده است. در دو سال گذشته شرکت های ایلیا موتور و مکث موتور محصولات شرکت دایون را مونتاژ و عرضه بازار کردند.
محصولاتی که از نظر قوای فنی و کیفیت نمی توانند نظر مشتریان را جلب کنند، قیمت بالای محصولات شرکت های مذکور صرفه مونتاژ را زیر سوال برده و واردات آن معقول تر است. محصولات شرکت هایی که بیشترین مقدار شوآف را برای آن انجام داده و در نبود رقبای کره ای، ژاپنی و اروپایی در بازار داخلی جولان می دهند.
در این گزارش به بررسی فنی دایون Y۵ خواهیم پرداخت.

در خودروهای پیکاپ مکث موتور و شاسی بلند ایلیاموتور ایمنی پایین، فرمان پذیری کم و شتاب گیری ضعیف به دلیل ساختار شاسی و بدنه مجزا وجود دارد

ظاهر  چگونه است؟
در بازار داخل کشور شاسی بلند را باید درست تعریف کرد، شاسی بلند یعنی اس یو وی، از نظر پلت فرم و طراحی باید بیان کرد که Y۵ یک کراس اوور نیست، بلکه یک اس یو وی مناسب آفرود نوردی است. این اس یو وی پر شوآف دارای ساختار شاسی و بدنه مجزا است.
شرکت های ایلیاموتور و مکث موتور که محصول با یک پلت فرم عرضه می کنند، مدعی مستقل بودن بدنه از پلت فرم هستند که مفهوم همان جمله شاسی و بدنه مجزا را دارد. در این محصولات ساختار شاسی به شکل نردبانی طراحی شده است. این نوع شاسی علاوه بر استحکام مناسب برای حمل بارهای سنگین است، همین دلیل سبب شده که در کامیون ها از این شاسی استفاده شود. اما در خودروهای پیکاپ مکث موتور و شاسی بلند ایلیاموتور ایمنی پایین، فرمان پذیری کم و شتاب گیری ضعیف به دلیل ساختار شاسی و بدنه مجزا وجود دارد.

ضعف فنی محصولات «ایلیاموتور» و «مکث موتور»| جولان خودروهای چینی در غیاب مدعیان ملی ساز

طراحی ظاهری خودرو در نمای جلو حالت ساده و قابل قبول است، طراحان چینی سعی کردند انطباق میان جلو پنجره و چراغ ها ایجاد کنند. برخلاف عرف رایج طراحی برای خودروهای اس یو وی و پیکاپ دایون از گلگیرهای عضلانی و حجم در بدنه برای القا استحکام و قدرت به مشتری استفاده نکرده است. دایون سعی کرده از تویوتا فورچونر نسل اول در طراحی الگو برداری کند که موفق نشدند. در نمای عقب خودرو طراحی بدنه به طور ناگهانی دچار کمی کاهش عرض شده است. این مساله عدم هارمونی نمای جلو و عقب خودرو را ایجاد کرده که این حس در نگاه نخست چندان جذاب به نظر نمی رسد.

ضعف فنی محصولات «ایلیاموتور» و «مکث موتور»| جولان خودروهای چینی در غیاب مدعیان ملی ساز

طراحی داخل محصولات دو شرکت مذکور علیرغم اینکه دارای نمایشگر لمسی در قسمت میانی کنسول است، بسیار ساده و بی کیفیت است. باتوجه به اینکه خودرو Y۵ و کلوت در سال ۲۰۲۱ به بازار کشور عرضه شدند، اما طراحی داشبورد آن ها مربوطه به یک دهه گذشته است.

بنابراین ایلیاموتور و مکث موتور در طراحی محصول ویژگی برتری نسبت به سایر رقبای چینی در کشور نداشته و احتمالا موفقیت چندانی کسب نخواهند کرد.

پیشرانه ۲ لیتری در کنار وزن ۱۹۹۵ کیلوگرمی توام با شرایط سوختی و جوی کشور احتمالا خودرو اس یو وی پر استهلاکی در بازار خواهد بود

مشخصات فنی دایون در کشور
دایون Y۵ دارای یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است، این پیشرانه به لطف توربوشارژر و طراحی میتسوبیشی این مقدار قدرت تولید می کند. البته نصب توربوشارژر برای این پیشرانه و با در نظر گرفتن شرایط سوختی و جوی کشور در کنار ۱۹۹۵ کیلوگرم وزن خودرو، نباید انتظار داشت که پیشرانه کم استهلاک باشد. باتوجه به اینکه دایون Y۵ دارای گیربکس شش سرعته اتوماتیک و دو دیفرانسیل است، اما ساختار شاسی و بدنه در کنار قدرت موتور، شتاب گیری مناسبی برای این اس یو وی چینی ایجاد نمی کند. هرچند که باید منتظر بود تا عملکرد این محصول را در جاده و خیابان ها دید سپس کارنامه برای آن صادر کرد، اما مشخصات فنی مذکور گویا وجود یک اس یو وی پر استهلاک چینی در کشور است.

ضعف فنی محصولات «ایلیاموتور» و «مکث موتور»| جولان خودروهای چینی در غیاب مدعیان ملی ساز

این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوختی معادل ۹.۳ لیتر دارد، مصرف سوخت بالای این خودرو یکی دیگر از ضعف های اصلی این محصول است. طراحی بدنه با لاستیک ۱۷ اینچی تناسب ندارد، احتمالا مهندسان دایون برای کاهش استهلاک سیستم تعلیق و جلوبندی باتوجه به قابلیت آفرودی رینگ ۱۷ اینچی انتخاب کردند.

ضعف خدمات پس از فروش ایلیاموتور و مکث موتور برای محصولات دایون می تواند در نظر مشتریان تاثیر منفی ایجاد کند

دایون  ارزش خرید دارد؟
ایلیاموتور دایون Y۵ را با بها ۹۳۲ میلیون تومان عرضه می کند، بهایی که باتوجه به خدمات پس از فروش و البته مشخصات فنی بسیار زیاد به نظر می رسد. این خودرو در محصولات دو دیفرانسیل رقبای مانند یوآز پاتریوت، هاوال اچ ۹ و رکستون امپرور است و در کلاس کراس اوور ها رقبای چینی مانند فیدلیتی پرایم، تیگو ۸ پرو و کی ام سی کی۷ را دارد. معمولا از خودروهای چینی تازه وارد به کشور نباید انتظار کیفیت بالا یا خدمات پس از فروش مناسب را داشت. هرچند بها این خودروهای چینی که شرکت ها مدعی مونتاژ هستند، به حدی بالا است که با بودجه آن ها می توان محصولات دست دوم با کیفیت آسیایی خریداری کرد.

ضعف فنی محصولات «ایلیاموتور» و «مکث موتور»| جولان خودروهای چینی در غیاب مدعیان ملی ساز

این خودرو علیرغم اینکه آفرود طراحی و تولید شده است، اما نباید انتظار آفرود نوردی قابل قبول از آن را داشت. سیستم تعلیق و پیشرانه این خودرو تاکنون آزمون خود را در کشور پس نداده است، بنابراین شاید بهتر باشد برای بررسی کیفیت این محصول حدود یکسال در بازار منتظر بود. ضعف خدمات پس از فروش ایلیاموتور و مکث موتور برای محصولات دایون می تواند در نظر مشتریان تاثیر منفی ایجاد کند.

ضعف فنی محصولات «ایلیاموتور» و «مکث موتور»| جولان خودروهای چینی در غیاب مدعیان ملی ساز

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *