قطعات خودرو

بازار خودرو ایران؛ رشد، تأثیر کرونا و پیش‌بینی‌ها (2021 – 2026)

انتظار می رود بازار خودروی ایران در دوره پیش بینی شده (2026 – 2021) نزدیک به 4 درصد رشد کندایران به دلیل تحریمهای اعمال شده با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شد، اما ایران دارای ساختار جمعیتی مطلوبی است که برای رشد سریع آن لازم است وصنعت خودرو حدود 10درصد به تولید ناخالص داخلی ایران کمک می کند.

کل تولید داخلی در ایران در انحصار دو تولید کننده، یعنی ایران خودرو و سایپا است که بیش از 90درصد کل تولید داخلی را تشکیل می دهد. در کل، صنعت خودروی ایران منحصر به بخش خودروهای سواری است که تقریباً سه چهارم کل بازار را تشکیل می دهد.

کاهش گسترده ارز در سالهای اخیر تأثیر زیادی بر صنعت خودرو سازی داخلی گذاشت. علی رغم تحریم های موجود ایران به پایگاه ساخت خودرو تبدیل شده و یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری بازیگران جهانی است، زیرا با لغو تحریم ها امکان رشد گسترده را دارد. کاهش شدید ارز و به دنبال آن تحریم ها به طور قابل توجهی قیمت خودروهای وارداتی را افزایش داده و منجر به افزایش فروش خودروهای داخلی شده است. پیش بینی می شود تقاضای خودروهای جدید در ایران در طول دوره پیش بینی شده (2021 تا 2026) ​​بیشتر شود. پیش بینی می شود در صورت رفع تحریم ها و عدم تحریم، صنعت خودرو ایران تا سال 2025 حداقل 4درصد از رشد اقتصادی ایران را شامل گردد.

تحریم های بین المللی تأثیر بسزایی در توسعه صنعتی بسیاری از صنایع کشور داشته است. ایران بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه با بازاری تقریباً یک سوم بازار خودرو آلمان است که با اجرای تحریم ها شاهد نوسان در صنعت خودرو بوده است. ایران به ظرفیت تولید بیش از یک میلیون خودرو رسید و از زمان اجرای تحریم ها تقاضای خودرو صرفاً توسط خودروهای تولید شده در داخل تأمین می شود. در زمان اجرای تحریم ها، درصد سهم شرکت های بومی از تولید کل خودرو به 85 درصد رسیده است. با این حال، در صورت تخفیف تحریم ها، انتظار می رود که شرکت های بین المللی جدیدترین خودروها را که ممکن است بازار را بیشتر هدایت کند در کشور معرفی کنند. در ژوئن 2020، بانک مرکزی ایران تصمیم گرفت برای مقابله با تأثیر COVID-19 و تحریم های بین المللی 2 میلیارد دلار برای احیای صنعت خودرو جمع کند.

منبع: Mordor Intelligence

مترجم: حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است