قطعات خودرو

با احترام به قانون، باید جا را برای جوان‌تر‌ها باز کرد

رأیی که دیوان‌عدالت داده در چارچوب حقوقی انجام گرفته است

نایب رئیس اتاق اصناف تهران مصوبه اصلاح نظام صنفی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ریاست جمهوری هم دو دوره است و حتی معتقدم نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هم باید دو دوره باشد. دو دوره یعنی هشت سال و افراد می‌توانند در این مدت کار‌های مهمی انجام دهند.

«خسرو ابراهیمی‌نیا» در گفتگو با خبرنگار «قطعات خودرو» گفت: به نظر من که استاد حقوق دانشگاه هستم، رأیی که دیوان‌ عدالت داده قابل قبول است؛ یعنی در چارچوب حقوقی انجام گرفته است.

وی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه افرادی که دو دوره عضو هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها بوده‌اند، نمی‌توانند در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند گفت: ما تابع قانون هستیم و در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم. من معتقدم این قانون را عاقلان تصویب کرده‌اند. این‌طور نیست که بنده و شما دخیل باشیم. ما مردم، نمایندگان خود را انتخاب کرده‌ایم تا از طرف ما فکر کنند. آنها آنچه را مصلحت مردم باشد، انجام می‌دهند.

ابراهیمی‌نیا افزود: در مورد مصوبه قانون نظام صنفی که سال 1392 بیرون آمد تفسیر‌های متفاوتی وجود دارد و آخرین تفسیر رأی دیوان عدالت اداری بود که در خصوص دو دوره‌ای بودن اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها مطرح شده و قطعاً دیوان عدالت اداری مرجع حقوقی است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر استفساریه‌ای در مجلس مطرح شده اما تاکنون نتیجه‌اش نیامده است. من به این قضیه و مصوبه مثبت نگاه می‌کنم. به هر صورت ریاست جمهوری هم دو دوره است و حتی عقیده دارم که نمایندگی درمجلس شورای اسلامی هم باید دو دوره باشد. دو دوره یعنی هشت سال و افرادی که در این دوره واقعاً کار کرده باشند، سن و سالی از آنها گذشته و به عنوان پدرخوانده اصناف و حتی پدرخوانده نمایندگی در مجلس مطرح می‌شوند. این افراد می‌توانند در کنار اعضای جدید به عنوان مشاور حضور موثر و مفید داشته باشند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: من شخصا به عنوان خسرو ابراهیمی‌نیا حدود 30 سال است که رئیس یک اتحادیه هستم. حدود ۲۵ سال است که در هیئت رئیسه مجامع صنفی نایب رئیس بودم. آیا واقعا بهتر ازمن وجود ندارد؟ قطعاً وجود دارد. من فکر می‌کنم که باید جا را برای جوان‌ها و تفکرات آنها باز کرد. من کلا با این قانون موافق هستم.

رأیی که دیوان‌عدالت داده قابل قبول است

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان راجع به طرحی که در مجلس مطرح شده و قانون انتخابات صنفی و تشکل‌های صنفی را تغییرمی‌دهد و می‌تواند این ممنوعیت را از اعتبار ساقط کند چیست، گفت: من جزئیات این مورد را نخواندم اما می‌دانم استفساریه‌ای آمده مبنی بر اینکه آیا عطف به ماسبق می‌شود یا نمی‌شود و دیوان عدالت گفته که می‌شود. به نظر من هم که استاد حقوق دانشگاه هستم رأیی که دیوان‌ عدالت داده قابل‌قبول است. یعنی در چارچوب حقوقی انجام گرفته است.

وی افزود: اما اینکه آیا ممکن است قانون تغییر کند، پیشنهاداتی از طرف اتاق اصناف و اتحادیه‌ها داده شده و در کمیسیون‌های مختلف مطرح شده است.

قوانین حداکثر هر۱۰سال یکبار باید تغییر کند

نایب رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: به نظر من یک قانون که ابدی و ازلی نیست و هر ۱۰ تا ۱۵ سال یکبار باید تغییر کند. به عنوان مثال آخرین مصوبه در این مورد در سال 1392 است که نزدیک به 10 سال ازتصویب آن می‌گذرد.

ابراهیمی‌نیا با اشاره به اینکه قوانین حداکثر هر۱۰ سال یکبار باید تغییر کند گفت: در روزگاری که سونامی تکنولوژی همه جا را فرا گرفته هنوز قانون نظام صنفی که نشئت گرفته از بحث‌های سنتی بازار است، مطرح می‌شود. بحث‌های سنتی بازار، امروز در چارچوب فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های جدید قابل قبول نیست.

برخی از مصوبه‌ها از 20 سال پیش ابتر مانده است

وی با بیان مثالی گفت: دقیقا ۲۰ سال است که مصوبه‌ای داریم که هنوزهم عقیم و ابتر مانده و آن این است که آیا رستوران می‌تواند در کنار غذا، برنج داشته باشد یا نه؟ دعوای بین چلوکبابی‌ها و رستوران‌ها ۲۰ سال است که به نتیجه نرسیده است. امروز ما دیگر نمی‌توانیم نگاه سنتی40 و 50 سال پیش را داشته باشیم. این روز‌ها فروشگاه‌های مجازی از لاستیک خودرو تا نخ و سوزن و لباس و کبریت می‌فروشند، اما ما هنوز درگیر این موضوع هستیم که اتحادیه پوشاک با اتحادیه لباس ورزشی چه مشکلاتی دارند؟

اگر من به عنوان نایب رئیس اتاق اصناف تهران که ۳۰ سال است در این حوزه تجربه دارد بگویم قانونی که ۲۵ تا ۳۰ سال پیش در تفکیک اتحادیه‌ها آمده است الان هم همان باشد دیگر قابل قبول نیست. البته ما تابع قانون هستیم و قانون اجرا می‌شود اما عملاً نظارت بر آن مرتب باعث درگیری می‌شود.

ابراهیمی‌نیا افزود: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از تولید‌کنندگان و فروشندگان کت شلوار‌های مردانه کمربندی دارند که با کت‌وشلوار ست می‌شود. حتی ممکن است کفشی هم داشته باشند که ست کت و شلوار باشد. هنوز نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم. ما از نظر حقوقی به این موضوع می‌گوییم اِماره. اماره یعنی نشانه و نشان می‌دهد باید تغییراتی درآن حاصل شود.

باید بپذیریم تفسیر‌ها و نگاه‌ها فرق کرده است

وی گفت: ما در حال حاضر یک اتحادیه فناوری رایانه داریم. وقتی که یک بچه پنج‌ساله با گوشی موبایل کار می‌کند اگر بخواهیم خودمان را درگیر بحث‌های سنتی ۴۰ یا ۵۰ سال پیش کنیم، قطعا عقب خواهیم ماند و وقت خودمان را تلف می‌کنیم. سرعت تکنولوژی بالاست به طوری که 10 سال دیگر ممکن است دیگر راننده‌ای در شهر نبینید و خودرو‌ها خودران شوند. در پنج سال گذشته در تاکسیرانی چه تغییراتی رخ داده است. اسنپ و تپسی وارد سیستم شدند. بنابراین ما باید بپذیریم تفسیر‌ها و نگاه‌ها فرق کرده و نگاه‌های سنتی قابل قبول نیست.

باید کار‌ها، رفتار‌ها و تعاملات‌مان در اصناف به‌روز باشد

 ابراهیمی‌نیا تاکید کرد: حرف من همیشه این بوده که در اصناف باید کار‌ها رفتار‌ها و تعاملات‌مان به‌روز و روزآمد باشد که اگر نباشد سونامی تکنولوژی ما را به فنا محکوم می‌کند.

البته در بازار تعاریفی سنتی وجود دارد که از تعالیم اسلامی و قرآنی و تعالیم امیرالمؤمنین(ع) نشئت گرفته است. کمک به مستمندان، مسجد‌سازی، بیمارستان‌سازی، احترام به پیشکسوتان و بالا کشیدن کرکره مغازه با تلاوتی از آیات قرآن مجید و… این موارد نه‌تنها نباید کمرنگ شود بلکه باید هر روز پررنگ‌تر از قبل باشد و باید به این موارد توجه کنیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است