قطعات خودرو

خودروها تا ۲ ماه آينده سه نرخي مي شوند

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار داشت: بازار خودرو در رکود به سر مي برد و تاکنون چنين رکودي در دو دهه گذشته به جز دوران دفاع مقدس مشاهده نکرده بودم. خودروساز بايد زير قيمت خودرو در بازار محصول را عرضه کند تا رکود کاهش يابد.

 

وي در ارزيابي عرضه خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو به بورس نوعي طفره رفتن از مشکل عرضه و تقاضا است.افرادي با عرضه خودرو در بورس منتفع مي شوند که زمان تحويل خودرو از جايگاه مشتري به سرعت تبديل به فروشنده مي شوند. بنابراين با عرضه خودرو در بورس هيچ تفاوتي ايجاد نشده و دسترسي مشتريان به خودرو محدودتر نيز شده است.

 

موتمني در اين خصوص توضيح داد: در هر صورت عرضه خودرو در بورس مراحل اوليه خود را مي گذراند، طي دو تا سه ماه آينده شاهد خواهيم بود که مشتريان شرکت کرده در بورس محصولات خود را پس از تحويل دو ماهه به بازار عرضه خواهند کرد.

 

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: زماني که جايگاه مشتري به فروشنده تبديل شود، قيمت کارخانه، قيمت مشتري و قيمت بازار در کنار يک ديگر قرار خواهد گرفت. فروش همه خودروها به بورس منتقل شده و بايد ديد که آيا مشتريان بورس واقعا مصرف کننده حقيقي هستند يا به واسطه دسترسي به منابع خاص فرصت طلبي براي فروش خودروهاي شان را دارند. تمام اين مشکلات به عدم تعادل عرضه و تقاضا بر مي گردد، اگر نياز بازار ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است، خودروسازان بايد ۶۰۰ هزار دستگاه توليد يا مونتاژ و عرضه کنند تا قيمت کاذب حذف شود. در اين صورت ديگر تفاوتي ندارد که خودرو در بورس يا کارخانه به فروش برود، زيرا قيمت بازار در اين شرايط شکسته مي شود.

 

 

وي در پاسخ به اينکه با توجه به عرضه خودروهاي کامل از سوي خودروسازان قيمت ها در بازار کاهش نيافته است؟ بيان کرد: قيمت ها در بازار چندان کاهش نيافته است در شرايط فعلي مشتري در بازار براي خريد خودرو وجود دارد. اما به دليل عدم کاهش قيمت خودروها مشتريان توان خريد ندارند. مشتريان در شرايط فعلي تصور دارند که احتمال دارد با توافق احتمالي برجام بازار به سمت کاهش قيمت حرکت کند. اين واقعيت را بايد پذيرفت که موضوع برجام تاثير رواني فراواني در بازار دارد.

 

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران همچنين در ارتباط با واردات خودرو با توجه به آيين نامه فعلي اظهار داشت: هنوز جزييات آيين نامه از جمله تعرفه واردات مشخص نشده و نمي توانم اعلام کنم که محصولات ۱۰ يا ۲۰ هزار دلاري با چه بهايي به دست مشتريان مي رسد. به طور مثال بايد ديد که آيا قيمت رنو مگان ۲۰۲۲ که در امارات حدود ۵۰۰ ميليون تومان است در کشور نيز همين خواهد شد؟ بايد منتظر بود و ديد که تعرفه ها چگونه خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *