قطعات خودرو

حضور ۹ هزار واسطه غيررسمي در بازار خريد و فروش خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با اعلام وجود ثبات نسبي در بازار خودرو در پيشبيني آينده اين بازار با اعلام آزدسازي واردات خودرو گفت: خبر واردات خودرو و عدم نوسانات ارزي از دلايل وجود ثبات نسبي حاکم بر بازار خودرو است.

وي با بيان اين موضوع ادامه داد: عرضه خودرو متناسب با تقاضا نيست، در عرضه محدوديت هايي داريم و همين موضوع باعث شده تا قيمت خودرو از درب کارخانه تا به دست مصرفکننده در بازار آزد برسد افزايش داشته باشد.

موتمني با تأکيد بر اين موضوع که توليد ماشین در شرايط فعلي کشور جوابگوي نياز بازار نيست افزود: نياز ماشین در کشورسالانه يک ميليون و هزار ۵۰۰خودرو است اگر اين نياز تأمين شود فاصله قيمت نخواهيم داشت؛ هر جا عرضه کم باشد دلال بازي و اختلاف قيمت ايجاد ميشود. در تمام دنيا خودروهاي با عمر ۵ سال اسقاط ميشوند ولي در خيابانهاي کشور ما خودروي ۳۰ سال پيش همچنان ديده ميشود.

رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است اگر واردات آزاد شود تأثيرات مثبتي بر این بازار خواهد داشت و این بازار درگير بازي دلالان و سودجويان نميشود. هر بازاري نيازي دارد که تقاضا از طريق توليد و يا واردات تأمين ميشود در غير اين صورت شاهد درگير قيمت و دلال بازي خواهد شد.

موتمني با ارزيابي رفتار متقاضيان ثبت نام خودرو اظهار داشت: وقتي براي ۱۰ هزار خودرو ۴ ميليون نفر ثبت نام ميکنند يعني تقاضا براي سرمايهگذاري در اين بازار به دلايل نوسانات ارزي و سوددهي صد درصدي بيشتر از ديگر بازارهاست که خود ناشي از عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضاست.

وي ادامه داد: زماني که عرضه کافي باشد نهايت اختلاف قيمت فروش کارخانه و مصرفکننده بازار آزاد با اختلاف۵۰۰ هزار تومان است چنانچه در سال ۹۶پژو پارس که ۳۵ ميليون فروخته ميشد با اختلاف قيميت ۵۰۰ هزار تومان نهايت پايينتر فروخته ميشد و الان با اختلاف قيمتي ۱۵۰ ميليوني در بازارخريد و فروش ميشود.

وي در رابطه با تقاضاي بالا در بازار خودرو گفت: اين ميزان تقاضا در بازار خودرو کاذب و به قصد سرمايه گذراري است در حال حاضر اغلب کساني که در بازار خودور خريد ميکنند مصرفکننده واقعي هستند.

رئيس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران در انتقاد به وجود واسطه هاي غيررسمي خريد و فروش خودرو گفت: ميليون ها نفر در کشور خريد و فروش خودرو انجام ميدهند اما آماري که اتحاديه دارد حدود ۹ هزار نفر است و اين يعني دلال بازي در بازار خودرو؛ طبق تعريف قانون تجارت نمايشگاهداران وظايف و ميزان سود دريافتي مشخص دارند و نقشي هم در بازار و تعيين قيمتها ندارند.

موتمني افزود: اين تحليل ها در حالي مطرح مي شود که با واردات خودروهاي خارجي و بيشتر شدن گزينه هاي انتخابي براي مصرف کننده واقعي، بازار خودروهاي داخلي ثبات خواهد يافت؛ چنانچه مصرفکننده ها درپي کالاي با کيفيت با شرايط واگذاري مناسب هستند و اگر خودروهاي وارداتي با شرايط بهتري نسبت به خودروهاي داخلي واگذار شوند بازار تغيير رفتار خواهد داشت و به آن سو مي رود اگر خودروهاي واراداتي ارزان و مطابق سليقه مردم و مصرفکننده باشد فاصله قيمتي خودروهاي داخلي از ۱۰۰ درصد به ۵ درصد کاهش مي يايد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *