قطعات خودرو

نسخه بهارستان برای نجات مردم از مصائب بازار خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرگزاری خانه ملت- سرویس اقتصادی؛ نگاهی هرچند گذرا به بازار خودرو به وضوح حکایت از آن دارد که در روزهای ثبات نسبی دلار، قیمت خودرو بازهم گران شده، این شرایط نشان می‌دهد که مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد و آن کمبود عرضه به بازار است؛ در شرایطی که تقاضا در بازار حداقل یک میلیون و 500 هزار خودرو است، بازار با  تولید 900 هزار تایی خودروسازان تنظیم نمی‌شود.

با این حساب «واردات» حلقه مفقوده بازار خودرو در شرایط کنونی است چراکه با تحقق این مهم عرضه به بازار بیشتر می‌شود؛ ممنوعیت واردات خودرو عرصه را برای جولان خودروسازان خالی کرد و آشفتگی بازار بیشتر شد تا جایی که قیمت پراید حدود 7 هزار دلار شد؛ نرخی که با آن می‌توان در سایر کشورها خودروهای بسیار باکیفیت‌تری خرید.

التهاب بازار خودرو و گلایه‌مندی مردم، کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم را برآن داشت که به دنبال نسخه‌ای شفابخش برای درمان این درد باشد.

کمیسیون تخصصی مجلس با برگزاری جلسات بسیار و استفاده از نظر کارشناسان در نهایت مقرر کردند که دولت بستر واردات خودرو به ازای صادرات قطعه و خودرو را فراهم کند. هرچند این مصوبه در صحن پارلمان نیز تصویب شد اما این پایان کار نبود و شورای نگهبان از آن ایراد گرفت.

در ادامه مسیر و با توجه به التهاب بیشتر بازار خودرو و بی‌توجهی مسئولان و دست اندرکاران نسبت به تنظیم بازار، بهارستانی‌ها باز هم بر ضرورت واردات مدیریت شده خودرو اصرار کردند.

بنابراین تعیین تکلیف سرنوشت مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد، حتی در این زمان هم نمایندگان با برگزاری جلسات مختلف با اعضای مجمع تلاش کردند که ضرورت واردات خودرو و تاثیر آن بر ساماندهی بازار را تشریح کنند که در نهایت و پس از اصرار و مقاومت مجلس، مجمع با مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو موافقت کرد.

جالبی ماجرا اینجاست که تاکید و پیگیری مجلس برای واردات خودرو به منظور تنظیم بازار، دولت را هم در مسیر موافقت با واردات قرار داد، نمایندگان در تمامی جلساتی که با دولتی‌ها داشتند بر ضرورت پیش‌بینی سازوکار مناسب برای واردات درست و منطقی تاکید کردند و در نهایت هم براساس مصوبه هفته گذشته دولت، واردات خودرو در ماه‌های آینده آزاد خواهد شد.

نمایندگان مردم در مجلس با اشاره به وضعیت نابسامان بازار خودرو در گفت‌وگو با  خانه ملت، از ضرورت واردات خودرو در شرایط فعلی می‌گویند؛

دولت بستر واردات خودروهای موردنیاز را فراهم کند

اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن درباره مصوبه مجلس برای واردات مدیریت شده خودرو، یادآور می‌شود در جلسات مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و… بارها تاکید کردم که کشورها، واردات هر کالایی از جمله خودرو را با تعرفه تنظیم می‌کنند و تنظیم‌گری در این حوزه با دولت است، اکنون نیز دولت باید تعداد خودروهای موردنیاز، نوع آن‌ها و قطعات و خودروهایی که امکان صادرات دارند را تعیین و بستر واردات خودروهای موردنیاز را فراهم کند.

وی  با بیان اینکه ای کاش خودروسازان با تمامی بلاهایی که بر سر مردم می‌آورند، خودرویی تولید می‌کردند که جان انسان‌ها را به خطر نمی‌انداخت، می‌افزاید خودروسازی در کشور باید رقابتی شود؛ دولت پدر همه است و ایجاد رانت برای دو خودروساز و بی‌اعتنایی به سایر خودروسازان بی‌معنا است البته سیاست شخص رئیس‌جمهور این نیست و به بخش خصوصی و ضرورت اصلاح ساختار باور دارد.

گام مهم بهارستان برای ساماندهی صنعت خودرو

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از نهایی شدن قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که یکی از مصوبات مهم مجلس یازدهم است و می‌تواند تاثیر بسزایی در تعادل بخشی به بازار خودرو و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی داشته باشد.

موسوی می‌گوید امیدوارم پس از ابلاغ، آیین نامه های این قانون در دولت نیز با سرعت تدوین و نهایی شود تا با واردات خودرو طبق این مصوبه مجلس و افزایش عرضه خودرو به بازار شاهد تعادل بخشی بازار و تاثیر آن بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی باشیم.‌

با پیگیری مجلس و تصمیم دولت واردات خودرو آزاد می‌شود

سید محسن دهنوی می‌گوید هرچند در سال 97 با پیشنهاد دولت و تصویب سران قوا واردات خودرو ممنوع شد اما این مصوبه در پایان اردیبهشت ماه منقضی می‌شود و در صورتی که سران قوا با ممنوعیت مجدد آن موافقت نکند، واردات خودرو آزاد می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس معتقد است با واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در رده قیمتی پایین یا متوسط، اختلاف دوبرابری قیمت کارخانه و بازار خودرو که ماحصل سال‌ها سوءاستفاده خودروسازان است، از بین می رود.

واردات هدفمند خودرو به تقویت کیفیت و کاهش نرخ منجر می‌شود

نصرالله پژمانفر نیز درباره مصوبه مجلس مبنی بر «واردات مدیریت شده خودرو»، به خانه ملت می‌گوید به نظر می‌رسد؛ فرصت داده شده به خودروسازها جهت افزایش کیفیت خودروها کافی است چراکه آن‌ها در راستای افزایش دانش فنی خود اقدامی انجام ندادند درصورتی که اگر این مهم محقق شده بود کشور می‌توانست صنعت خودروسازی قوی داشته باشد، به همین دلیل مجلس با جدیت به دنبال واردات مدیریت شده خودرو بود چراکه این کار سبب ایجاد رقابت و تولید محصول باکیفیت‌تر ازسوی خودروسازان داخلی می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی معتقد است صادرات خودروهای مانند پراید، تیبا و پژو به کشورهای مانند عراق، پاکستان و افغانستان به دلیل رقابت با خودروسازان جهانی نبوده است بلکه به دلیل هزینه‌های پایین دستمزد، انرژی و تولید نسبت به هزینه‌های ارزی دنیا است که سبب شده به تناسب نرخ ارز، قیمت خودروی ایرانی برای مردم کشورهای همسایه ارزان و به اصلاح مفت باشد! چراکه یارانه‌های تمامی مردم نیز در پایین بودن قیمت خودرو برای خارجی‌ها تاثیرگذار است.

اجرای مصوبه خودرویی مجلس حباب قیمتی خودروها را کاهش می‌دهد

سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به اصرار نمایندگان بر واردات مدیریت شده خودرو، تصریح می‌کند تاکید وکلای مردم در خانه ملت به معنای تضعیف خودروسازان نیست چراکه در حال حاضر عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر برابر نیست.

وی با بیان اینکه با واردات مدیریت شده، بازار خودرو ساماندهی خواهد شد و تعادل ایجاد می‌شود، می‌گوید ممنوعیت واردات خودرو موجب 8 برابر شدن قیمت خودروهای خارجی شده بنابراین با آزاد شدن واردات بار روانی ممنوعیت از بین رفته و سوداگران نمی‌توانند در این بازار فعالیت کنند بنابراین حباب قیمتی خودرو کاهش می‌یابد.

مدیریت همزمان عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار را متعادل می‌کند

علی اکبر کریمی می‌گوید بدیهی‌ترین و منطقی‌‌ترین راهکار برای ساماندهی بازار خودرو مدیریت همزمان عرضه و تقاضا است به این معنا که از یک سو باید میزان عرضه خودرو از طریق رشد تیراژ تولید افزایش یابد و از سوی دیگر تقاضا ساماندهی شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید در حال حاضر تقاضا به دو دسته کاذب و واقعی تبدیل می‌شود یعنی بخشی از نیاز موجود مربوط به مصرف‌کنندگان واقعی است و بخشی دیگر مربوط به افرادی است که به دنبال استفاده از رانت کنونی و سرمایه گذاری در بازار خودرو هستند.

حمایت از تولید داخل کلیدواژه خودروسازان برای غفلت از افزایش کیفیت

عبدالجلال ایری معتقد است متاسفانه خودروسازان داخلی علی رغم حمایت‌های بسیار زیادی که از آنها شده است با استفاده از کلید واژه حمایت از تولید داخل افزایش کیفیت را مورد غفلت قرار داده‌اند و به این موضوع بسیار مهم توجه چندانی نداشته‌اند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در این دوره از فعالیت خود تلاش کرد تا با مصوبه‌ای فضای بازار داخلی را برای خودروسازان رقابتی کند، ادامه می‌دهد در مصوبه مجلس شورای اسلامی تلاش شده‌ است تا در مقابل واردات خودرو ارز از کشور خارج نشود.

مصوبه مجلس درباره واردات خودرو راهگشا بود؛ با واردات قیمت‌ها منطقی می‌شود

حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه با وجود برخی مقاومت‌ها در دولت و مخالفت برخی افراد به این بهانه که با واردات تولید داخل آسیب می‌بیند، اما مجلس همواره بر نظر کارشناسی خود مبنی بر ضرورت واردات برای مدیریت بازار تاکید کرد، ادامه می‌دهد هرچند طی دو سال گذشته یک سرپرست و دو وزیر صنعت، معدن و تجارت مسئول ساماندهی این حوزه بودند اما برنامه‌ها و اصرار آن‌ها استفاده از ظرفیت داخل و رشد تیراژ تولید بود حال آنکه واقعیت‌های میدانی دلالت بر وضعیت دیگری داشت زیرا زیرساخت خودروسازان در شرایط کنونی امکان رشد تیراژ تولید را به این شرکت‌ها نمی‌داد.

وی با بیان اینکه مجلس همواره طی دو سال گذشته در مصوبات مختلف، بر ضرورت واردات خودرو برای تامین نیاز بازار و الزام خودروسازان به افزایش کمّیت و کیفیت خودرو تاکید کرد، می‌افزاید یکی از اصلی‌ترین مصوبات مجلس یازدهم در حوزه خودرو اصلاح ماده4 طرح ساماندهی صنعت خودرو بود این طرح مربوط به مجلس دهم بود اما شورای نگهبان از آن ایراد گرفت و مجلس یازدهم، در این ماده واردات مدیریت شده خودرو را به تصویب رساند تا علاوه بر رفع ایراد شورای نگهبان به این مطالبه عمومی نیز پاسخ داده شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است