قطعات خودرو

بازار روغن موتور جایی برای خارجی ها ندارد

بازار؛ گروه خودرو: انتخاب روغن موتور با کیفیت، اصلی و با قیمت مناسب تر نسبت به نمونه های دیگر موجود در بازار به عنوان یکی از چالش های اصلی مالکان خودروها به خصوص تازه کارها شناخته می شود؛ چرا که یک انتخاب نامناسب می تواند مالکان را با مشکل فنی مواجه و محتمل پرداخت هزینه های گزاف کند.

از همین رو برخی از مالکان اسیر تبلیغات محصولات خارجی و پرداخت هزینه اضافه می شوند که گاها روغن موتور خریداری شده با شرایط محیطی زیستی و سوخت مصرفی ایران هم همخوانی ندارد. چرا که نمونه تقلبی برخی از محصولات خارجی محبوب در بازار به فراوانی یافت می شود. بنابراین عجیب نیست که مالکان خودروها اغلب این سوال را از افراد متعدد می پرسند که کدام روغن موتور را خریداری کنیم؟ و چطور روغن موتور اصل از تقلبی را تشخیص دهیم؟

وقتی در گذشته در خصوص روغن موتور خودرو صحبت می شد اغلب به قیاس کیفی محصولات ایرانی و خارجی می پرداختیم اما اکنون به جرات می توان گفت که محصولات ایرانی به درجه ای رسیده اند که می توانند روغن های پایه با کیفیت را تولید کنند و دیگر نیاز چندانی به واردات نداشته باشیم

برد روانکارهای داخلی از خارجی ها در بازار ایران
جواد میرآفتابی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص دستاوردهای صنعت روانکاری کشور به «بازار» گفت: در ایران چند پالایشگاه بزرگ داریم که اولین، قدیمی ترین و قوی ترین مجموعه فعال در صنعت روانکارها شرکت نفت پارس است.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصولات ایرانی در صنعت روانکارها اضافه کرد: وقتی در گذشته در خصوص روغن موتور خودرو صحبت می شد اغلب به قیاس کیفی محصولات ایرانی و خارجی می پرداختیم اما اکنون به جرات می توان گفت که محصولات ایرانی به درجه ای رسیده اند که می توانند روغن های پایه با کیفیت را تولید کنند و دیگر نیاز چندانی به واردات نداشته باشیم.

میرآفتابی با اشاره به اینکه روغن‌ها در گذشته از کشورهایی چون ترکمنستان، ترکیه، هلند و سایر کشورهای دیگر به کشور وارد می شد، ادامه داد: اکنون به قدری مجموعه های داخلی در زمینه تصفیه روغن و دانش فنی و تولید روانکارها پیشرفت کرده اند که این قابلیت وجود دارد که روغن های مونو گرید، پایه و چهار فصل در همین جا تهیه و استفاده شود.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر در مجموعه نفت پارس به عنوان یکی از تولیدکنندگان ایرانی شاهد این هستیم که هم توانسته در این شرایط دشوار نسبت به به روز رسانی دانش خود اقدام کند و هم از نظر کیفی روغن های پایه را با تصفیه بالا تولید کند. بنابراین عجیب نیست که این مجموعه توانایی این را دارد که محصولاتی با خلوص بالا و گرید های بالاتر برای تولید روغن موتورها تولید کند.

تاثیر شرایط محیطی بر مدت استفاده از روغن موتورها
میرآفتابی با اشاره به رقابت کیفی محصولات داخلی با خارجی توضیح داد: هر چند در بازار تا حدودی دچار مشکل در زمینه تهیه روغن موتور خارجی اصل شده ایم اما بحث کلی تر این است که روغن های وارداتی از کجا می آمدند و چقدر محصولات داخلی توان رقابت با آن‌ها را دارند؟ اکنون خوشبختانه از نظر کیفی در محصولات داخلی به درجه ای رسیده ایم که علاوه بر قدرت بالای ساخت روانکارها و تصفیه با کیفیتی که در پالایشگاه ها انجام می شود بتوانیم با روغن های خارجی که با کیفیت خوب و برند هستند، رقابت کنیم.

وی اضافه کرد: تنها مساله ای که گاهی باعث این می شود که مشتری تصور بالا بودن کیفیت محصولات خارجی را داشته باشد این است که اغلب تولیدکنندگان خارجی بر روی بسته محصولات شان پیمایش بالا را تبلیغ کرده اند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه یکی از محصولات آمریکایی که روی بسته بندی آن گارانتی برای پیمایش ۳۰۰ هزار مایل نوشته شده، گفت: این پیمایش تبلیغ شده برای ایران نیست، چون حداکثر پیمایش روغن ها متناسب با شرایط محیط زیستی و کیفیت سوخت مصرفی سنجیده می شود. یعنی روانکارهای سفارش اروپا، آسیا و غیره همگی با هم تفاوت های اساسی دارند و متناسب با شرایط محیطی، آلودگی هوا و نوع سوخت آن مناطق تولید شده اند. بنابراین سوخت یورو ۵ مصرفی در ایران و کربنی که تولید می شود همگی در نهایت بر روی پیمایش خودروها تاثیر گذار است.

به گفته میرآفتابی هنوز در صنعت فیلترسازی، محصول با کیفیت بالایی تولید نشده که بتواند کار تصفیه پیمایش ۳۰۰ هزار مایلی روغن را انجام دهد. بنابراین حتی اگر بهترین روغن وارداتی را هم استفاده کنیم باز باید طی ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر تعویض شود. بنابراین در عمل تفاوتی بین روغن خارجی و ایرانی نیست.

بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ نوع روغن موتور با کانتینر از مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور می آید و استعلامی در رابطه با آن انجام نمی شود و سودجویان از این شیوه بهره می برند و به راحتی دست به تقلب می زنند و بطری ها را در اینجا تولید می کنند، در نتیجه استاندارد ندارند. این درحالی است که محصولات ایرانی تحت نظارت دقیق تولید می شوند و استاندارد هستند

بازار مملو از روغن های تقلبی خارجی گران
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دیگر نیاز چندانی به واردات روان کارهای خارجی نیست گفت: وقتی کیفیت محصولات ایرانی بالا باشد به طور طبیعی مشتری به سراغ محصولات داخلی می آید؛ چرا که هدف مشتری انتخاب محصول باکیفیت و مناسب تر به لحاظ قیمتی است.

وی با اشاره به اختلاف قیمت محصولات داخلی و خارجی تاکید کرد: نه تنها روغن موتور بلکه وقتی درباره هر محصول وارداتی دیگری صحبت می شود این مساله وجود دارد که قیمت آن گران تر از نمونه های داخلی تمام شود؛ چرا که واردات همراه با پرداخت تعرفه های وارداتی، هزینه حمل و نقل، هزینه ترخیص، مدت زمان انتظار برای ثبت سفارش، نوسانات ارزی و غیره است که در نتیجه قیمت روغن وارداتی گران تر تمام می شود.

میر آفتابی با اشاره به اینکه بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ نوع روغن موتور با کانتینر از مبادی رسمی و غیر رسمی به کشور می آید و استعلامی در رابطه با آن انجام نمی شود و سودجویان از این شیوه بهره می برند و به راحتی دست به تقلب می زنند تصریح کرد: بطری ها را در اینجا تولید می کنند و معلوم نیست با چه موادی پر می شوند، در نتیجه استاندارد ندارند. این درحالی است که محصولات ایرانی تحت نظارت دقیق تولید می شوند و استاندارد هستند.

وی با اشاره به اینکه اصل و غیر اصل بودن محصولات داخلی را می  توان ساده تر از محصولات خارجی تشخیص داد افزود: وقتی می خواهید یک روغن را انتخاب کنید باید ببینید لوگوی استاندارد را دارد یا نه؟ شماره استاندارد صحیح است یا خیر؟ قابلیت پیگیری دارد؟ شما می توانید آن استاندارد را پیگیری کنید و پیامک بزنید و ببینید صحیح هست یا نه؟ این امکانات را در روغن وارداتی نداریم. همچنین محصولات خارجی همانطور که اشاره شد معلوم نیست با چه پر شده اند، از کجا آمده اند، چه کسی واردکننده بوده است و غیره؟

با این تفاسیر به اعتقاد این کارشناس در حال حاضر چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ قیمتی که محصولات داخلی و خارجی فاصله ۲ تا ۳ برابری با هم دارند، تولیدات داخل جایگاه بهتری را دارند.

مراجعه به نمایندگی های فروش برای کالای اصلی
میرآفتابی در پاسخ به این سوال که آیتم های دیگر تشخیص محصول تقلبی را از اصل گفت: در مورد تمام تولیدات مجموعه های بزرگ شاهد فعالیت نمایندگی‌های فروش هستیم که در مورد روغن موتور چه در بازار و چه در مراکز تعویض روغن حاضر هستند. بنابراین توصیه می شود در ابتدا برای حفظ سلامت خودرو به چنین مراکزی مراجعه شود. اما اگر به این مراکز مراجعه نشد می توان محصول ایرانی را از طریق کد استاندارد پیگیری کرد. همچنین قیمت محصول ایرانی در فروشگاه های مختلف بالا و پایین نمی شود و ثابت است. علاوه بر این بسته بندی محصول را می توان چک کرد و به اصل و غیر آن پی برد.

وی با اشاره به تفاوت های احتمالی محصولات غیر اصلی و اصل تاکید کرد: شیرینگ، ایتم های کنترلی روی بسته بندی، تاریخ مصرف و قیمت مصرف کننده، تمام این موارد به ما می گویند که این محصول می تواند تقلبی باشد یا نه؟ چون اغلب محصولات تقلبی، شیرینگ، تاریخ و استاندارد ندارد و به آن ها اجناس زیر پله ای می گویند. این تفاوت ها باعث می شود که راحت تر بتوانم فرق محصول تقلبی را با اصلی متوجه شویم.

این کارشناس با اشاره به وجود محصولات داخلی تقلبی در بازار تصریح کرد: نمی توان کیفیت روغن موتور را با چشم یا دست سنجید اما می توان همانطور که اشاره کردم نحوه بسته بندی را مشاهده، بارکد را استعلام کند، تاریخ مصرف که اغلب یک تا سه سال هستند را بررسی کند، چرا که اگر روغن موتور بیش از زمان تعیین شده نگهداری شود افزودنی های آن جدا می شود و خاصیت آن از دست می رود.

میرآفتابی با اشاره به اینکه نقطه اشتعال و آیتم های تخصصی در مورد روغن موتور تقلبی رعایت نمی شود و باعث صدمه به خودرو می شود، گفت: وقتی روغن موتور تقلبی است صدای موتور خود به خود تغییر و موتور دچار خرابی می شود. اولین جایی که با روغن نامرغوب آسیب می بیند نیز شیر برقی است که هزینه بالایی را روی دست مالک می گذارد. همچنین ممکن است نشتی از بغل رینگ ها در موتور ایجاد شود و اینکه گفته می شود سطح روغن بعد از مدت کوتاهی از تعویض آن کم می شود به خاطر سوختن روغن در موتور است. یعنی موتور به اصطلاح به روغن سوزی می افتاد و مقاومت در مقابل خودسوزی موتور از دست می رود.

کار اصلی روغن این است که جلوی سایش های داخل موتور، یاتاقان ها، میلنگ خودرو و غیره را وقتی دور موتور روی عدد یک است را بگیرد. حالا اگر کیفیت روغن پایین باشد باعث می شود سایش بیشتر رخ دهد و موتور یاتاق بزند و سر سیلندر موتور دچار مشکل شود

تشخیص نحوه روغن اصل از غیر اصل
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در آنالیزهای کیفی روغن موتور مقاومت محصول در مقابل حرارت سنجیده می شود تاکید کرد: وقتی از روغن بی کیفیت در خودرو استفاده می شود شاهد بخار شدن روغن و کم شدن حجم سطح آن هستیم. گاهی شنیده می شود که بی کیفیتی روغن موتور را به گردن دور بالای موتور می اندازند اما این موضوع حقیقت ندارد و کیفیت محصول پایین است. البته ممکن است عدم توجه به دفترچه راهنمای خودرو و گریدی که خودرو به روغن نیاز دارد هم چنین مشکلی را ایجاد کند.

وی با اشاره به علایمی که مالکان بعد از تعویض روغن موتور باید توجه کنند گفت: کار اصلی روغن این است که جلوی سایش های داخل موتور، یاتاقان ها، میل لنگ خودرو و غیره را وقتی دور موتور روی عدد یک است (هزار دور میلنگ می چرخد) را بگیرد. حالا اگر کیفیت روغن پایین باشد باعث می شود سایش بیشتر رخ دهد و موتور یاتاق بزند و سرسیلندر موتور دچار مشکل شود. همچنین پمپ روغن دچار مشکل شود. بنابراین همگی باعث می شود سر یک احتمال کاری در استفاده از حتی روغنی که مخصوص خودرو نیست، مالک متحمل هزینه اضافه شود.

میرآفتابی در خصوص نحوه تشخیص تغییر صدای ناشی از تقلبی بودن یا روانکاری اولیه اضافه کرد: وقتی روغن جدید می ریزید تا روغن قدیمی که در خودرو بوده خاصیت خودش را از دست بدهد، روغن موتور جدید باید کار شستشوی موتور انجام دهد. یکی از آیتم هایی که روغن موتور دارد این است که دوده های داخل موتور و قسمت هایی که نیاز به شستشو دارند را انجام می دهد. بنابراین ممکن است در ابتدای تعویض روغن موتور شاهد تغییر صدا باشید. البته تغییر صدا در هر دو ایجاد می شود اما اگر روغن خوب باشد آن شستشو انجام می شود و بعد از کارکردن مدام موتور به صدای نرمال بر می گردد. اما اگر تقلبی باشد این صدا باقی خواهد ماند و باعث خرابی قطعات می شود.

این کارشناس ادامه داد: روغن موتور تقلبی در دورهای بالاتر بعد از دو تا سه روز وقتی خودرو تحت فشار قرار بگیرد صدای بیشتری از موتور شنیده و تغییر صدا مشهود تر می شود. لرزش موتور و صدا بیشتر خواهد شد و در دراز مدت در صورتی گیج روغن را چک کنید خواهید دید که نیم تا یک لیتر از سطح روغن پایین آمده است که همگی نشان دهنده روغن بی کیفیت است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است