قطعات خودرو

بازدهی حتی بیشتر از شاخص! / معرفی صندوق بخشی خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین، “بهین‌خودرو” اولین صندوق بخشی صنعت خودرو در بازار سرمایه ایران است. این صندوق درصد قابل توجهی از پرتفوی خود را به خرید سهم‌های موجود در صنعت خودرو و ساخت قطعات اختصاص می‌دهد. بهین خودرو از نوع قابل معامله در بورس (ETF) است و افراد به راحتی می‌توانند این صندوق را از سامانه‌های معاملاتی آنلاین خرید و فروش کنند.

 

با توجه به سرمایه‌گذاری صندوق بخشی خودرو در سهم‌های موجود در صنعت خودرو و ساخت قطعات، “بهین‌خودرو” برای آن دسته از سرمایه‌گذاران که زمان و دانش کافی برای تحلیل سهم‌های صنعت خودرو را نداشته ولی علاقمند به سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند گزینه مناسبی به شمار می‌آید. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی با توجه به ریسک بالاتری که متحمل خریداران این نوع صندوق‌ها می‌کند به همان نسبت بازده بالاتری را نیز برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد.

 

آینده صنعت خودرو به چه سمتی است؟

با توجه به پارامترهای مختلف کلان از جمله ارزش دلاری بازار، P/E کل بازار و نظر اکثر کارشناسان نسبت به آینده بورس، انتظار می‌رود شاخص کل عقب ماندگی خود را در ماه های آینده جبران کند. قاعدتا صنعت خودرو از این قاعده مستثنی نبوده و سناریو رشد این صنعت محتمل تر خواهد بود. همین امر حساسیت انتخاب سهام مناسب را تقویت می‌کند. اما فارغ از تمام مسائل بنیادی، دو سهم خودرو و خساپا همبستگی انکار ناپذیری با شاخص کل دارند.

به عنوان مثال می‌توان به رشد عجیب بازار در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و ریزش عجیب‌تر آن بعد از سقف ۱۳۹۹ اشاره کرد. در آن بازه زمانی دو سهم نامبرده هم متناسب با شاخص کل رشد داشته و هم به همان اندازه ریزش را تجربه کردند که به واسطه صف فروش های طولانی و سنگینشان، سهامداران خود را نقره داغ کردند. اما صندوق‌ بخشی خودرو، بهین رو، به واسطه وجود بازارگردان قدرت نقدشوندگی بسیار مطلوبی داشته که قاعدتا تکرار تجربه تلخ ۱۳۹۹ تقریبا از بین می‌رود.

بازدهی حتی بیشتر از شاخص! / معرفی صندوق بخشی خودرو

بازدهی حتی بیشتر از شاخص! / معرفی صندوق بخشی خودرو

بازدهی بیشتر از شاخص بورس صنعت خودرو

این صندوق در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ بر روی تمام کارگزاری‌ ها آماده معامله شد. نکته جالب این‌جاست که از آن تاریخ تا به امروز، بازدهی بیشتری نسبت به شاخص خودرو را نصیب سهامدارانش کرده است. این صندوق در طول ۱ ماه فعالیتش بالای ۵ درصد بازدهی داشته در حالی که در مدت مشابه، شاخص صنعت خودرو چیزی حدود ۳ درصد رشد را تجربه کرده‌است و بازدهی شاخص کل حتی از ۲ درصد نیز تجاوز نکرده است.

واضحا در بلند مدت این اختلاف بازدهی بیشتر خواهد شد چرا که صندوق‌های بخشی مکلف هستند حداکثر ۳۰ درصد سبد خود را به بخش‌های دیگری همچون طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت و … اختصاص دهند که تاثیر زیادی در مدیریت صندوق علی‌الخصوص در شرایط رکودی خواهد داشت. به واسطه همین چینش سبد، در اصلاح هفته اول آبان، بهین رو خوش عمل کرد؛ جایی که این صندوق تقریبا ۶ درصد اصلاح داشت اما در همان بازه زمانی شاخص صنعت خودرو نزدیک به ۱۲ درصد کاهش یافت. یعنی بهین رو در روند صعودی بازدهی بیشتر از شاخص صنعت و در روند نزولی، اصلاحی به مراتب کمتر از آن را پشت سر گذاشت که به جز چینش سبد، نقش بازارگردان در این افت و رشدها غیر قابل انکار است!

می‌توان نتیجه گرفت به واسطه ۱. هبستگی شاخص بورس صنعت خودرو با شاخص کل، ۲. قدرت نقد شوندگی مطلوب صندوق بهین رو به واسطه بازارگردان و ۳. چینش تخصصی پرتفو که بازدهی حتی بیشتر از شاخص صنعت داشته است، انتخاب این صندوق می‌تواند سودی فراتر از انتظار را نصیب سهامداران خود کند.

اختیارهای جذاب بهین رو!

اختیارهای خرید و فروش بهین رو با نماد «ضهین» و «طهین» قابل معامله هستند. سر رسید تمامی آپشن ها در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ است. یکی از دلایلی که فقط برای یک تاریخ آپشن وجود دارد، تازه وارد بودن خود صندوق می‌باشد که قاعدتا احتمال عرضه آپشن های جدید با سر رسیدهای متفاوت وجود دارد.

در حال حاضر با توجه به عدم شناخت کافی ناشی از تازه وارد بودن صندوق، موقعیت بازی در آپشن ها وجود ندارد اما در صورتی که بازار صعودی شود و صنعت خودرو حرکت خود را آغاز کنند، به دلیل اینکه این صندوق از شاخص خودرو و از شاخص کل سوددهی بالاتری دارد، آپشن های این صندوق جذابیت بیشتری از خود صندوق خواهند داشت و اقبال به سمت آپشن ها زیاد خواهد شد. دلیل آن نیز واضح است: نوسان آزاد در قراردادهای اختیار!

از بین آپشن‌های حال حاضر بهین رو می توان گفت نمادهای ضهین۳۰۰ تا ضهین ۳۰۴ با توجه به در سود بودن و همچنین با توجه به داشتن اهرم حداقلی ۲، می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری در بازارهای رشدی برای علاقمندان به صنعت خودرو باشند. از سوی دیگر درصورت پیش بینی روند نزولی در صنعت خودرو، اختیارهای فروش (طهین) می توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

بازدهی حتی بیشتر از شاخص! / معرفی صندوق بخشی خودرو

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *