قطعات خودرو

باز هم معضل سفرهای غیرضروری؛ آیا باید چشم‌انتظار پیک پنجم کرونا باشیم؟

علی هاشمی کنی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی است و در بیمارستان مدرس در بخشICU  و سایر بخش‌ها به بیماران کرونایی خدمت می‌کند. می‌گوید: ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت در تعطیلات نوروز سفرها را ممنوع اعلام کرد. با این حال برخی از شهروندان نسبت به توصیه‌ها بی‌توجه‌ بودند.
هم‌کنون نیز رفت‌وآمد خودروهای شخصی در جاده‌ها ممنوع اعلام شده؛ با این حال همین افراد برای سفر رفتن دست به دامن وسایل نقلیه عمومی همانند اتوبوس قطار و غیره شده‌اند. این اقدام شهروندان وضعیت پیک چهارم کرونا را وخیم‌تر و حتی زمینه ایجاد پیک پنجم را نیز فراهم می‌کند.

بی‌‌توجهی به درخواست عاجزانه وزیر بهداشت

در تعطیلات نوروز وزیر بهداشت در رسانه‌ها عاجزانه از مردم می‌خواست که از سفر رفتن بپرهیزند؛ اما متاسفانه مردم این توصیه‌ها را جدی نگرفتند. هاشمی‌ کنی با بیان این مطلب می‌افزاید: نتیجه این بی‌توجهی افزایش تعداد بیماران ICU  و بخش کرونا در بیمارستان‌های سراسر کشور بود. برخی از بیمارستان‌ها با اضافه کردن تخت توانستند بیماران کرونایی را پذیرش کنند، با این حال تعدادی از بیماران در اورژانس و سایر بخش‌ها منتظر بودند تا بیمار بخش ICU  ترخیص و به این بخش منتقل شوند.

پیک پنجم کرونا در راه است؟

این پزشک متخصص می‌گوید: مردم در ایام تعطیلات می‌خواهند کمی خوش بگذرانند؛ اما با این اقدام‌شان هم خود را و هم جامعه و کادر درمان را دچار چالش می‌کنند. طبیعتا راهکار برای مقابله با چنین اقداماتی باید توسط دولت انجام شود؛ زیرا دولت با تکیه بر زیرساخت‌ها و آگاهی از شرایط می‌تواند وضعیت را به نحوی برنامه‌ریزی کند که شهروندان صرفا به سفرهای ضروری بروند و از انجام سفرهای غیرضروری بپرهیزند تا کمترین آسیب به افراد جامعه وارد شود.

از وضعیت وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای ضروری می‌پرسم. او می‌گوید: دولت اگر می‌خواهد وسیله نقلیه برای سفر شهروندان در نظر بگیرد، باید تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت شود. بسیاری از مردم با هدف تغییر روحیه خود به سفر می‌روند؛ این اقدام با توجه به شرایط کنونی صحیح نیست و ممکن است خسارات غیر قابل جبرانی را برای مردم در پی داشته باشد، پس‌‌ دولت باید رعایت پروتکل‌ها در وسایل نقلیه عمومی را جدی بگیرد.

سفرهای ضروری در چه شرایطی ممکن است؟

وی می‌افزاید: افرادی که مجبور هستند به سفرهای ضروری بروند باید در ابتدا بررسی کنند مقصد مورد نظرشان از لحاظ شیوع ویروس کرونا در چه وضعیتی قرار دارد. اگر شهر قرمز باشد، احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را در افراد افزایش می‌دهد. با این‌حال اگر سفر غیرضروری است، با توجه به پیک چهارم کرونا و سفر با وسایل نقلیه عمومی، بهتر است شهروندان کمی تحمل داشته باشند و سفر را ‌به زمان ‌دیگری موکول کنند. خوشبختانه کادر درمان توانسته‌ بر مشکلات ناشی از کرونا فائق بیاید؛ ‌طوری که در سطح کشورهای جهان اول در حال مرتفع کردن مشکلات هستیم و خوشبختانه به نتایج خوبی دست یافته‌ایم.

این پزشک از مردم می‌خواهد کمی تحمل کرده و به جای سفر از پارامترهای دیگر همانند پارک‌های جنگلی حومه تهران استفاده کنند. همچنین فعالیت‌های ورزشی را در برنامه روزمره خود قرار دهند. انجام فعالیت‌های ورزشی منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

تغذیه‌ در کرونا

وی درباره تغذیه افراد مبتلا به کرونا می‌گوید: به دلیل ارتباط فنی که با بیماران کرونایی داریم، افرادی که مبتلا به کرونا هستند با رعایت توصیه‌های غذایی به راحتی می‌توانند بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذارند طوری که وضعیت فرد پایدار می‌شود. ما یک قدم از روش‌های دارویی و درمانی روز دنیا جلوتر هستیم‌. سرعت بهبود افرادی که در ICU  از دستورات غذایی ما پیروی می‌کنند، دو برابر می‌شود.

این پزشک تغذیه با ذکر مثالی یادآور می‌شود: مصرف سبزیجات و میوه‌های فصل باید به صورت روزانه و حداقل هر ۸ ساعت یکبار در دستور غذایی افراد مبتلا به کرونا رعایت شود. مصرف آب میوه فصل مانند آب سیب، آب هویج و آب توت فرنگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بیماران مبتلا به کرونا باید سوپ پر پروتئین به همراه لیموترش تازه میل کنند. سوپ مدنظر ما باید حداقل ۷ تا ۸ ساعت در ظرف بجوشد و در آن از گوشت بوقلمون، بلدرچین، مرغ و خروس محلی استفاده شود‌. مصرف شربت آب عسل و لیمو ترش تازه نیز به بیماران کرونایی توصیه می‌شود. تمامی موارد فوق منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شده و حتی افراد سالم نیز می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مواد غذایی فوق را مصرف کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *