قطعات خودرو

ظرفيت بازار ايران براي محصولات جديد بعد از توافق احتمالي برجام

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، از سال ۹۷ همراه با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از شرکای شرکت‌های خودروسازی کشور، اقدام به فسخ یک‌طرفه قراردادهای همکاری خود با طرف ایرانی نموده و از ایران خارج شدند. اقدامی که تاثیر مخربی را بر خودروسازی کشور داشته و باعث نابسامانی بازار خودرو کشور شد. حذف محصولات باکیفیت از خطوط تولید، کمبود قطعه، کاهش میزان تولید خودروهای پرتیراژ و افزایش بی‌رویه قیمت از معضلات این برهه زمانی بوده است.

 

با توجه به چشم‌انداز پیش رو و امکان انجام توافق بین‌المللی و بازگشت دوباره به برجام، موضوع بازگشت شرکت های بین المللی و شرکای پیشن در حال حاضر بحث روز است.

 

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور همواره با شرکای تجاری مختلفی در ارتباط و همکاری بوده است. شرکایی از کشورهای مختلف با رویکردهای متفاوت. طی سالیان اخیر گروه ایران خودرو در سگمنت‌های مختلف محصولاتی از برندهای بین المللی به صورت مونتاژ و همچنین تولید به بازار خودرو ایران عرضه کرده است. شرکت‌های بزرگی همچون پژو با سبد بزرگی از محصولات قدیمی و جدید، شرکت های رنو، سوزوکی، دانگ فنگ و هایما از همکاران ایران خودرو در مقاطع مختلف بوده و یا هستند. در دوره‌هایی نیز صحبت از همکاری شرکت ایران خودرو با خودروسازهای مطرح همچون فیات و فولکس‌واگن به میان آمد که به سرانجام خاصی نرسید. ارتباط گروه ایران خودرو با گروه خودرویی غول پیکر استلانتیس به عنوان چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان از نقاط عطف این مجموعه در ارتباط بزرگان خودروسازی جهان است که در صورت بازگشت به برجام راه را برای ورود تکنولوژی و بومی سازی آن در صنعت خودرو کشور بازخواهد کرد.

 

پژو، همکاری قدیمی

داستان همکاری ایران خودرو و بزرگترین شریک خود یعنی پژو فرانسه یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ خودروسازی ایران محسوب می‌شود. این همکاری از سالیان پیش و با معرفی خودرو پژو 405 به عنوان اولین خودرو مونتاژی پژو در ایران خودرو آغاز و با 2008، 508 و 306 پایان پیدا کرد و پژو از ایران خارج شد. شرکت پژو و ایران خودرو در سال 2016 و دوران امضای برجام با تاسیس شرکت ایکاپ یا شرکت مشترک ایران خودرو و پژو به این همکاری چهره جدی تری داند و البته دیری نپایید که این همکاری با خروج پژو از ایران خیلی زود پایان پیدا یافت. بنظر می‌رسد در صورت بازگشت به برجام و توافقات بین المللی شرکت پژو به دلیل سابقه قدیمی و همکاری گسترده با این شرکت، همچنان از محتمل‌ترین گزینه های ایران خودرو برای همکاری بوده و هست. انواع مختلف خودروهای پژو از جمله پژو 2008 بنزینی و هیبرید، پژو 208، پژو 308 ، 508 بنزینی و هیبرید و دیگر مدل های این کمپانی فرانسوی به دلیل کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب از گزینه های تولید در ایران خواهند بود.

 

رنو، خاطره خوش مشترک

شرکت رنو دیگر شریک فرانسوی ایران خودرو که خاطره خوش حضور در ایران را با کراس اوور محبوب خود رنو کپچر و همچنین سدان تندر 90 یا L90 را تجربه کرده است، از گزینه های همکاری مجدد ایران خودرو است. با توجه به محبوبیت برند رنو در ایران، تنوع محصولات و همچنین گزینه مهم یعنی قیمت تقریبا مناسب محصولات، همکاری مجدد این شرکت با طرف ایرانی دور از انتظار نخواهد بود. محصولاتی همچون رنو کپچر، رنو داستر، رنو مگان، رنو کلیو و مدل جدید رنو آرکانا در نسخه های مختلف بنزینی و هیبریدی از گزینه های مناسب جهت مونتاژ و تولید مشترک هستند.

 

سوزوکی، نقطه عطف یک ارتباط

شرکت سوزوکی ژاپن به عنوان یکی از شرکای قدیمی ایران خودرو که در گذشته با محصول با کیفیت و محبوب خود سوزوکی گرند ویتارا حضور پر رنگی را در بازار کشور داشت و همچنان جزو گزینه‌های همکاری است. خودروهای گرند ویتارا، سوزوکی جیمنی و سوزوکی سلریو با قیمت و کیفیت مناسب می‌توانند بازار خودرو کشور را تحت تاثیر حضور خود قرار دهند.

 

دانگ فنگ، کوتاه اما پربار

شرکت دانگ فنک چین از دیگر شرکای قدیمی ایران خودرو با مدل H30 کراس یکی شرکای موفق ایران خودرو محسوب می‌شود که البته این شرکت نیز با بازگشت تحریم ها از ایران خارج شد و تولید محصول پر فروش خود را متوقف نمود. دانگ فنگ با رنج بسیار متنوع وگسترده ای از محصولات جدید و پر آپشن و با قیمت های کاملا رقابتی مطمئنا رقیب پرقدرتی برای شرکت های دیگر خواهد بود.

 

هایما، یار روزهای سخت

در میان برندهای بین المللی و همکار ایران خودرو، فضا برای برند چینی هایما از همه فراهم‌تر است. زیرا این شرکت همچنان همکاری و ارتباط خود را با ایران خودرو حفظ نموده و با مدل های هایما S5 و هایما S7 در خطوط تولید ایران خودرو حضور پررنگ دارد. محصول جدید هایما 8 اس نیز در برنامه تولید ایران خودرو شعبه خراسان قرار دارد. هایما نیز همچون دیگر برندهای چینی از تنوع محصول بالایی برخوردار است و همین موضوع به حضور قدرتمندتر این شرکت در بازار ایران در همکاری با بزرگترین خودروساز کشور کمک خواهد کرد.

 

تولید خودروهای جدید در همکاری با شرکای سابق

با توجه به بازار محدود و خالی از تنوع محصول خودروی در کشورمان جاي خالی سگمنت های مختلف خودرو در کشور به شدت احساس می‌شود. با توجه به همكاري ايران خودرو با شركايي مانند دانگ فنگ، سوزوكي، هايما و… مي توان انتظار داشت که دست اين خودروساز براي توليد محصولات جديد و تامین نيازمندي بازار باز است و مي‌تواند كلاس هاي متنوعي را از محصولات مشترك با همکاری شركا به سبد توليدات خود اضافه کند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است