قطعات خودرو

بررسی سیستم اتوپایلوت تسلا، تکنولوژی خوب با برخی اما و اگرها…

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، من سیستم اتوپایلوت که دستیار راننده پیشرفته تسلاست را در شاسی‌بلند مدل Y بررسی کردم. این سیستم به‌صورت خودکار فرمان را کنترل می‌کند تا پیچ‌ها را دنبال کرده و سرعت خودرو را با ترافیک هماهنگ کند. این ویژگی می‌تواند یک تکنولوژی خوب در سفرهای طولانی و بزرگراه‌های خسته کننده باشد.

 

ایلان ماسک همیشه می‌گوید تسلا بیش از آنکه یک خودروساز باشد شرکتی نرم‌افزاری است. صرف‌نظر از اینکه موافق یا مخالف این گفته‌ها باشید شکی وجود ندارد که اتوپایلوت یکی از جنجالی‌ترین و خبرسازترین ویژگی‌های این برند آمریکایی است.

بسیاری از مالکان محصولات تسلا بر سر ویژگی رانندگی نیمه خودران این شرکت قسم می‌خورند. درعین‌حال دولت فدرال آمریکا به دنبال بررسی چندین تصادف است که یک‌طرف آن خودروهای تسلا بوده‌اند که از اتوپایلوت استفاده می‌کرده‌اند. برخی متخصصان ایمنی می‌گویند نام اتوپایلوت گمراه‌کننده است چراکه باعث کنترل کامل سیستم روی خودرو نمی‌شود و همین امر موجب اعتمادبه‌نفس زیاد از حد راننده خواهد شد.

 

 

نیازی به گفتن نیست که من مشتاق تست اتوپایلوت بودم و این کار را با تسلا مدل Y انجام دادم. اتوپایلوت که اولین بار در سال ۲۰۱۴ عرضه شد یک سیستم دستیار راننده پیشرفته است که به دوربین‌ها برای دیدن ترافیک اطراف و انجام برخی وظایف رانندگی متکی شده و اساساً نسخه هوشمندتر از کروز کنترل محسوب می‌شود که سرعت را در پاسخ به خودروی پیش رو و چرخش فرمان در پیچ‌ها کنترل می‌کند.

 

ماسک چندین سال است که قول عرضه محصولات خودران تسلا در آینده نزدیک را داده اما چنین چیزی هنوز به‌صورت تجاری در دسترس نیست. اتوپایلوت همانند دیگر ویژگی‌های برندهای مشابه به عنوان سیستم خودران سطح ۲ پذیرفته شده و بنابراین نیازمند دخالت کامل انسان است. در خودروهای خودران سطح ۵ سرنشینان می‌توانند در زمان حرکت استراحت کرده و بخواهند و خودرو کنترل ۱۰۰ درصدی را به دست گیرد.

 

سیستم اتوپایلوت به‌صورت استاندارد روی تمامی محصولات تسلا وجود دارد. البته اتوپایلوت با آپشن گران‌قیمت‌تر اتوپایلوت بهبود یافته و سیستم خودران کامل تسلا فرق دارد چراکه دو سیستم یاد شده ویژگی‌های بیشتری دارند هرچند آن‌ها نیز سیستم خودران کامل نیستند. اتوپایلوت در چند ساعت رانندگی بزرگراهی و جاده‌های دوطرفه عملکرد بسیار خوبی داشت. این تست کوتاه در روز و شرایط آب و هوایی ایده آل انجام شد.

 

پس از دو برابر فشار دادن دسته سمت راست اتوپایلوت فورا فعال می‌شد. برخی سیستم‌های دیگر که قبلاً تست کرده بودم با تأخیر چندثانیه‌ای فعال می‌شدند اما در تسلا این‌گونه نبود. حرکت رو به بالای دسته باعث غیرفعال سازی این سیستم می‌شود.

 

 

سیستم اتوپایلوت تسلا همواره جزو خبرسازترین ویژگی‌های محصولات این برند بوده و طرفداران و منتقدان فراوانی دارد. به تازگی مجله اتوبلاگ تصمیم به بررسی کامل این تکنولوژی گرفته و متنی که پیش رو خواهید داشت برگردان کامل آن است. آنچه در ادامه می‌خوانید از زبان نویسنده این مجله خواهد بود.

 

اتوپایلوت به‌صورت اطمینان بخشی این شاسی‌بلند را در مرکز لاین حرکتی و بدون هرگونه ناهنجاری نگه می‌دارد. این سیستم به خوبی خودرو را از پیچ‌ها عبور می‌دهد اما من فهمیدم خودران تسلا از برخی پیچ‌ها با سرعت بیش از حد مناسب عبور می‌کند. اتوپایلوت واکنشی طبیعی به خودروهای دیگر نشان می‌دهد و همگام با ترافیک سرعت خودرو را کمتر یا بیشتر می‌کند.

زمانی که خودروهایی در پیش روی تسلا قرار می‌گیرند اتوپایلوت به خوبی پاسخ می‌دهد. نمایشگر مرکزی تسلا داده‌های اتوپایلوت از جمله خودروهای دیگر و ترافیک را به نمایش می‌گذارد. زمانی که سیستم اتوپایلوت فعال شود نمایشگر یک نماد فرمان آبی رنگ را نشان داده و لاین های حرکتی را نیز با همین رنگ برجسته می‌سازد؛ اما من دوست داشتم مدل Y یک نمایشگر در پیش چشمان راننده داشت تا او وضعیت اتوپایلوت را راحت‌تر بررسی کرده و چشمان خود را از جاده برندارد.

 

مالکان تسلا معمولاً درباره اصرار اتوپایلوت به قرار داشتن دست‌ها روی فرمان در زمان فعال بودن این سیستم انتقاد دارند اما من این ویژگی را مشکلی ندانستم. اندکی فشار روی فرمان باعث می‌شود خودرو تشخیص دهد شما همه‌چیز را تحت کنترل دارید. در نهایت باید گفت سیستم اتوپایلوت در بزرگراه‌ها عملکرد خوبی دارد و می‌تواند یک ویژگی عالی برای سفرهای طولانی باشد.

قبلاً مشکلاتی همچون ترمز فانتوم گزارش شده بود اما من چنین چیزی را تجربه نکردم. البته هنوز هم باید محدودیت‌های اتوپایلوت را درک کرد. این سیستم اساساً در هر جاده‌ای با خطوط مشهود کار می‌کند اما این موضوع به معنی عملکرد بی‌نقص نیست. برای مثال اتوپایلوت در جاده‌هایی با چراغ‌های ترافیکی فعال می‌شود اما واکنشی به آن‌ها نشان نخواهد داد.

 

من از اتوپایلوت در برخی جاده‌های ساده استفاده کردم اما فهمیدم اشکالاتی در آن وجود دارد و بعضا غیرقابل‌پیش‌بینی عمل می‌کند. فورد و جنرال موتورز اعلام کرده‌اند سیستم‌های خودران خودشان فقط در شرایط بهینه و در بزرگراه‌های تائید شده فعال می‌شود. شاید روزی تسلا قادر باشد خودرویی کاملاً خودران تولید کند و ماسک نیز قول امسال را داده است، شاید…

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *