قطعات خودرو

برنامه مقیمی برای نوسازی صنایع چیست؟

فرشاد مقیمی با حکم رئیس هیئت عامل ایدرو مدتی است که روی صندلی معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو نشسته است. صندلی که با توجه به شرایط فعلی صنایع و اقتصاد کشور باید آن را ((صندلی داغ)) وزارت صمت نامید. زیرا بدون شک این معاونت با توجه به شرایط فعلی صنایع کشور و بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین نظام، یکی از ارکان مهم حرکت صنعت روی ریل تولید است.

 

به طور کلی تعمیرات، نگهداری و به روز رسانی ادوات و مکانیسم‌های تولید در همه صنایع از جمله مهمترین برنامه‌ها در جهت پیشبرد اهداف و افزایش راندمان تولید و بهروری است. این موضوع از آن جایی اهمیت دارد که می تواند باعث کاهش هزینه های تولید و البته افزایش کیفیت شود. اما در ایران به دلایل مختلف از جمله وجود تحریم ها در سال های اخیر، صنایع نتوانسته اند به خوبی به روز رسانی و نگهداری شوند.

 

در این بین صنایعی چون خودروسازی که باید آن را در بالای حِرم تولید قرار داد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا این صنعت با بیش از ۶۰ صنعت دیگر در ارتباط است و روی ریل قرار گرفتن خودروسازی به معنای تولید در صنایع دیگر نیز هست. از این رو یکی از وظایف مهم معاونت نوسازی و بهره برداری در ایدرو، رسیدگی به نوسازی خطوط تولید خالی مانده و به ظرفیت رساندن آنها در کشور است.

 

البته این به معنای نادیده گرفتن دیگر صنایع نیست. بلکه با افزایش بهره وری در صنعت سرعت و تیراژ تولید افزایش خواهد یافت که قطعا موجب رونق در صنایع پایین دستی می شود. این موضوع از آن جایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که امروز صنعت خودرو درگیر مشکلات فراوان از جمله عدم به روز رسانی خطوط تولید و کیفیت نازل محصولات است که به دو بخش قطعه سازی و مونتاژ باز می گردد.

 

تاکید رهبر انقلاب

این در شرایطی است که در دیدار اخیر مسئولین نظام با رهبر معظم انقلاب نیز، ایشان با اشاره به این موضوع فرمودند: (منابع کشور، انواع فاینانس‌ها و پول‌هایی که آزاد می‌شود- نبایستی هدر برود. صنایع تعطیل شده، بخش اقتصاد دانش‌بنیان، بخش تبدیل ماشین‌های فرسوده‌ی صنایعمان، اینها جزو اولویت‌ها است). به این ترتیب اهمیت نوسازی و افزایش بهره‌وری در صنایع بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

 

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، فرشاد مقیمی مدیرعامل سابق ایران خودرو که از اواخر اسفند ماه سال گذشته با حکم محسن صالحی نیا (رئیس وقت هیئت عامل ایدرو) روی صندلی یکی از مهمترین معاونت های وزارت صمت نشست، بعد از گذشت بیش از یک ماه هنوز برنامه های خود را به صورت شفاف اعلام نکرده است.

 

برنامه‌های مقیمی چیست؟

دوران مدیریت مقیمی در ایران خودرو با تحلیل های مختلف مثبت و منفی کارشناسان حوزه خودرو همراه است. اما بی شک پست فعلی او در ایدرو حتی بیش از پست های قبلی با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی مقیمی تناسب دارد. این در حالی است که اگر شاگرد دکتری مهندسی صنایع دیروز را بتوان ((آقای دکتر )) امروز خطاب کرد، حالا وقت آن رسیده هر چه در چنته دارد رو کند.

 

احتمالا یک ماه زمان کافی است تا مقیمی همیشه مرتب و آنلاین در پست معاونت نوسازی و بهره برداری ایدرو، چالش های این حوزه را مورد بررسی قرار داده باشد و بعد از تدوین برنامه های خود این برنامه ها را به اهل صنعت و رسانه ها اعلام کند. زیرا کشور در شرایطی قرار دارد که نباید زمان را از دست بدهد و برای حرکت لوکوموتیو صنعت با توجه به شرایط موجود باید ریلی گذاشت.

 

پُر نور شدن چراغ تولید در کشور قطعا یکی از برنامه های راهبردی نظام برای عبور از موج های بلند دریای تحریم است. به همین دلیل برنامه های معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو می توان همچون کلیدی باشد برای باز کردن قفل های که به دلیل فرسودگی ماشین آلات و اتوماسیون ها در صنایع مختلف وجود دارد. پس این گوی و این میدان. صنعت گران منتظر برنامه های معاونت نوسازی و بهره برداری ایدرو هستند.

 

یادداشت: امید آورزمانی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است