قطعات خودرو

بزرگ‌ترین مشکل سالمندان تنهایی و انزواست

گفتگوی خبرنگار قطعات خودرو با «دکتر احمد دلبری»رئیس انجمن علمی سالمندان ایران، دکترای تخصصی علوم اعصاب سالمندان و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را در مورد سلامت سالمندان بخوانید.

آقای دکتر برای بهتر شدن زندگی در دوره سالمندی چه توصیه‌هایی دارید؟

سالمندی فرصتی است که خداوند به برخی از انسان‌ها عطا می‌کند تا بیشتر زندگی کنند؛ اما باید بدانیم که چگونه می‌توان از این فرصت به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم. سالمندی فرصت‌ها و مزایای زیادی دارد و ما باید یاد بگیریم از این موقعیت استفاده کنیم. بدون شک در دوران سالمندی میزان شیوع بیماری‌ها بیشتر می‌شود، اما با به کار بستن برخی از راهکار‌ها می‌توان میزان بیماری‌ها را در این دوره کم کرد و بعضی از بیماری‌ها را به تعویق انداخت.

در دوره بازنشستگی و سالمندی می‌توان کار‌هایی را که در گذشته فرصت و زمان انجام‌شان وجود نداشت، انجام داد.

چگونه می‌توان دوران سالمندی سالم و پویایی داشت؟

در دوران سالمندی مخاطرات و حوادث زیادی سالمندان را تهدید می‌کند؛ مانند مخاطرات جاده‌ای و حوادثی که منجربه تروما می‌شود. اما این دلیل نمی‌شود که سالمندان خودشان را منزوی کرده و زانوی غم بغل کنند و در انتظار بیماری‌های دوران سالمندی باشند. با به کار بردن مراقبت‌ها و راهکار‌هایی، می‌توان سالمندی سالم، پویا و فعالی را تجربه کرد و از این دوره ازعمر و زندگی لذت برد.

از نکات دیگری که برای داشتن سالمندی سالم بسیار مهم است چکاپ دوره‌ای و غربالگری بیماری‌ها درسالمندان است که می‌تواند از بروز بیماری‌ها، ایجاد ناتوانی‌ها و معلولیت‌های دوران سالمندی پیشگیری کند. در دوران سالمندی نباید منتظر علائم بیماری و ابتلا به بیماری ماند و باید قبل از مبتلا شدن به بیماری، چکاپ دوره‌ای انجام شود تا از میزان و شیوع بیماری‌ها کم شود.

چه خطراتی سالمندان را تهدید می‌کند؟

یکی از نکات مهم در دوره سالمندی رعایت اصول ایمنی در منزل و مناسب‌سازی مکان زندگی سالمندان است. با این روش می‌توان از سقوط و زمین خوردن سالمندان پیشگیری کرد. به طور معمول ۳۰ درصد از سالمندان در طول یک سال زمین می‌خورند. در صورتی که ۷۰ درصد علت زمین خوردن سالمندان در محیط زندگی آنهاست که با مناسب‌سازی محیط زندگی می‌توان از این اتفاقات پیشگیری کرد.

در مورد سبک زندگی در دوران سالمندی چه مواردی را باید رعایت کرد؟

یکی از موارد مهم در زندگی سالمندان سبک زندگی آنهاست که اگر به‌درستی انجام و رعایت شود، می‌توانند از این دوران به راحتی و سلامت عبور کنند. به عنوان مثال سالمندان باید روزانه ۷ تا ۸ لیوان آب و مایعات بنوشند و حداقل روزانه ۲۰ دقیقه ورزش سبک کنند.

به نظر شما برای سلامت روان سالمندان چه کار‌هایی باید انجام داد؟

تنهایی و انزوا بدترین عامل به وجود آمدن اختلالات روحی و روانی دوران سالمندی است. سالمندان باید در این دوران تعاملات اجتماعی مناسب برقرار کنند تا سلامت روانی آن‌ها تامین شود. در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل سالمندان تنهایی و انزوا است و باید از این تنهایی ر‌هایی پیدا کنند. سالمندان در دوران شیوع کرونا باید به صورت صوتی و تصویری با خانواده، دوستان و اقوام ارتباط داشته باشند. هم‌چنین توصیه می‌شود ذهن‌شان را فعال نگاه دارند چرا که سلول‌های مغز مانند سلول‌های عضلانی مادامی که مورد استفاده قرار بگیرند، زنده می‌مانند و آسیب نمی‌بیند.

حضور 8 میلیون سالمند در کشور

در حال حاضر حدود ۸ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند و کارشناسان پیش بینی کرده‌اند تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۸۰ درصد جمعیت کشور‌های کم‌درآمد و یا با درآمد متوسط را سالمندان تشکیل خواهند داد.

 به گزارش خبرنگار «قطعات خودرو» و به نقل از مرکز آمار ایران، جواد حسین‌زاده؛ رئیس مرکز آمار ایران در خصوص عوامل مؤثر در پدیدۀ سالمندی، گفت: در گذشته، تعداد کمی از افراد به سنین کهولت و پیری می‌رسیدند، اما در جهان کنونی، پیشرفت‌های صورت‌گرفته درحوزه‌های تکنولوژی و بهداشت، باعث شده افراد، سال‌های بیشتری عمر کنند و مرگ آن‌ها در سنین بالاتری اتفاق افتد؛ در نتیجه، در حال حاضر افراد بیشتری می‌توانند سنین پیری را تجربه کنند.

دکتراحمد دلبری

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است