قطعات خودرو

آغاز تست‌های گران‌ترین خودروی بوگاتی؛ ماشین سیاه

La Voiture Noire نامگذاری شده و در نمایشگاه ژنو سال 2019 هم رونمایی شده بود. با اینکه این خودرو جزو ابرخودرو‌های جهان است اما از لحاظ قانونی اجازه حضور در خیابان‌ها را دارد. به همین دلیل است که باید تمام تست‌های لازم برای کسب پلاک، شماره‌گذاری و مجوز حضور در خیابان را مثل همه خودرو‌های تولید انبوه به دست آورد.

وقتی صحبت از گران‌ترین خودروی دنیا است، تعجبی ندارد که کوچک‌ترین خبر‌های آن هم مورد توجه خودرو دوستان است؛ برای همین هم عکس‌های تست این خودرو در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردد.

در ارزیابی‌های خودرو‌های عادی برای دریافت پلاک و حق عبور در خیابان‌ها، انواعی از تست‌ها انجام می‌شود از جمله پاشش آب در تونل مخصوص برای اطمینان از عدم نفوذ آب به داخل خودرو در باران‌های شدید، تست‌های تونل باد، تست‌های سرعت بالا در پیست سرعت و غیره.

بوگاتی می‌گوید برای گران‌ترین خودروی دنیا 65،000 ساعت فعالیت مهندسی انجام می‌دهد؛ بنابراین کاملاً بی‌انصافی است که گفته شود ماشین سیاه در نهایت خروجی مبتنی بر تغییرات جزئی در بدنه و ظاهر خودروی بوگاتی شیرون Chiron است. البته این دو خودرو از لحاظ مکانیکی شباهت‌های زیادی به هم دارند اما از لحاظ استایل و سبک طراحی، «ماشین سیاه» به نوعی تعریف و تمجید و زنده نگه داشتن نوع 57 SC آتلانتیکی است که بین سال‌های 1936 تا 1938 معرفی شده بود اما تمامی پنل‌های ظاهر خارجی ماشین سیاه نو و جدید است. این کار که این خودرو امکان مطابقت با استاندارد‌های خودرو‌های عادی را پیدا کند، در گفتار آسان اما در عمل بسیار دشوار است.

نام خریدار این خودرو هم فعلاً ناشناس مانده و معمولاً این نوع خودرو‌ها نصیب کلکسیون‌داران می‌شوند، چون این خودرو‌ها بیشتر از آنکه جنبه کاربردی در خیابان‌ها را داشته باشند، جنبه‌ سرمایه‌گذاری، موزه‌داری و بیشتر پرستیژی دارند. اگر اخبار گذشته این خودروی سیاه‌رنگ گران‌قیمت را دنبال نکرده‌اید، بد نیست یادآوری شود که این خودرو با تمام هزینه‌های پلاک، بیمه و مالیات و غیره 19 میلیون دلار فروخته شده است.

از لحاظ فنی هم این جزئیات را می‌دانیم که زیر درِ موتور این خودرو، یک قوای محرکه 8 لیتری W16 مجهز به چهار توربوشارژر است که توان 1479 اسب بخار و گشتاور 1180 پوند-فوت ایجاد می‌کند و به نوعی مشابه قوای محرکه بوگاتی شیرون است. نیروی قوای محرکه با سامانه انتقال قدرت اتومات 7 سرعته به هر چهار چرخ اعمال می‌شود.

هنوز جزئیات عملکرد [قدرت، سرعت و شتاب]، به جز قدرت آن منتشر نشده است ولی از همین حالا می‌توان گفت که خیلی سرعت و شتاب خیره‌کننده‌ای خواهد داشت.

این را هم می‌دانیم که در همین سال 2021 این تک‌نسخه گران‌ترین خودروی دنیا به دست مشتری ناشناسش خواهد رسید. تک نسخه دیوو Divo در سال 2020 ارسال شد و تک نسخه Centodieci برای سال 2022 برنامه‌ریزی شده است. هر سال هم برای سال آینده بوگاتی یک نسخه از گران‌ترین سال را به فروش می‌رساند و بر اساس جدول زمان‌بندی تحویل می‌دهد.

منبع: سایپا نیوز

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *