قطعات خودرو

آقای دادستان؛ لطفا به ایربگ ها دستور بدهید باز شوند!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین – عصر جمعه یک دستگاه پژو ۲۰۶ صندوقدار که در مسیر غرب به شرق بزرگراه همت در حال حرکت بود، پس از برخورد با گاردریل به سمت دیگر بزرگراه پرت شد و با چهار خودرو برخورد کرد. در ابتدا که فیلم این تصادف منتشر شد بسیاری از سایت‌های خبری بعنوان یک نکته عجیب و قابل توجه نوشتند که با وجود برخورد شدید خودرو از چند طرف به موانع مختلف، ایربگ خودرو باز نشده است!

اما باید بگوییم «عجیب» این است که هنوز بازنشدن ایربگ برای شهروندان عجیب است! مگر حادثه بهبهان را به خاطر ندارید؟ یادتان نیست در آن حادثه به دنبال برخورد بیش از ۵۹ خودرو در محور بهبهان – رامهرمز و آتش‌‌گرفتن 4 خودرو، جان‌باختن ۵ نفر و مصدومیت ۴۱ نفر، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد؟

اظهارات رئیس پلیس راهور تهران که تیر خلاص به امید ما سرنشینان خودروهای داخلی بود را به خاطر ندارید؟ کمی بعد از حادثه بهبهان بود که رئیس پلیس راهور تهران در اظهاراتی با بیان اینکه بازنشدن ایربگ خودروها در تهران بسیار زیاد اتفاق افتاده است، گفت: در برخی خودروها اگر کمی تندتر بپیچید، ممکن است چرخ  خودرو هم باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد.

این نکته را هم گوشه ذهن خود داشته باشید که مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص حادثه بهبان گفت: درصورتی که در گزارش‌های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهداتشان در خصوص ایربگ‌ها عمل کرده‌اند، بطور قطع برخورد قضایی با آنها انجام خواهد شد.

حالا کمی بیاییم جلوتر؛ در همین تعطیلات نوروزی، در تصادف دو خودروی سواری پژو ۴۰۵ و پراید در استان هرمزگان، ۷ نفر جان خود را از دست دادند. اواخر تعطیلات نوروزی نیز دو دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ و پژو پارس در پیچ گاوکش، کیلومتر ۱۳ جاده نورآباد به خرم‌آباد در استان لرستان با یکدیگر تصادف کردند. و ۸ تن زنده زنده در آتش سوختند.

وجه اشتراک این دو تصادف این بود که هر دوی آنها به آتش‌سوزی گسترده ختم شدند و متاسفانه سرنشینان خودروها در آتش سوختند و جان خود را از دست دادند. البته یک نقطه اشتراک دیگر به نام پژوی ۴۰۵ نیز در هر دو تصادف به چشم می‌خورد. این یعنی در کمتر از دو هفته ۱۵ هموطن جلوی چشم همه مسئولان سوختند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.

آقای دادستان کل کشور! شهروندان از خودروسازان قطع امید کرده‌اند. گویی آنها شرکت میلیونی ما در قرعه کشی‌های خود را به عنوان اشتیاق ما برای سوارشدن به ارابه‌های مرگ تولیدی خودشان در نظر می‌گیرند و نمی‌دانند که خیلی از ماها در این وضعیت نمی‌توانیم خودرویی مطابق با استاندارهای بین المللی بخریم و انتخاب دیگری به جز سوارشدن بر همین‌ها نداریم.

بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق‌بخشیدن به عدالت است و دادستان کل کشور هم می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم حق بر ایمنی شهروندان را استیفا و اقامه کند.

مگر نه اینکه در استفاده از خودروهای داخلی با موضوعاتی از جمله حق سلامت، حیات و ایمنی شهروندان مواجه هستیم و هرگونه تعدی، تفریط و عدم رعایت نظامات و همچنین هر گونه قصور و تقصیری که منتهی به ایجاد صدمه بدنی غیرعمدی به شهروندان شود که ناشی از فقدان استانداردهای ایمنی خودروها باشد به نوعی تعرض به حقوق شهروندان تلقی می‌شود و مصداقی از تضییع حقوق عامه؟

پس آقای دادستان کل! لطفا دست بجنبانید چون ما نمی‌خواهیم عزیزان بیشتری را در اتوبان‌ها و جاده‌های این کشور از دست بدهیم. شما به سازندگان خودروهای وطنی بگویید که بالاخره تصادف است و ممکن است پیش بیاید. شما به آنها بگویید فقط راننده مسئول حفظ جان سرنشینان خودرو نیست و هر ماشینی باید حداقل‌های ایمنی را داشته باشد. ما از شما خواهش می‌کنیم محکم بایستید و با متخلفان برخورد قضایی کنید.

شاید فرزندان مسئولان عزیز و نورچشمی‌ها سوار خودروی داخلی نشوند اما ما شهرندان عادی که به اجبار و با شرکت در قرعه‌کشی و پرداخت تمام پس‌اندازهایمان سوار خودرو داخلی می‌شویم هم فرزندان این مملکت هستیم و جانمان احتمالا عزیز است. شاید زمان نوشتن همین گزارش، خودروی دیگری در یکی از جاده‌های این کشور واژگون شده و به علت آتش‌گرفتن خودرو یا بازنشدن ایربگ‌ها، نیروهای اورژانس پارچه سفید را روی صورت سرنشینانشان کشیده باشند اما به هر حال جلوی ضرر را از هر کجا بگیرید منفعت است. با دستور دولت که قیمت‌ها کنترل نشد اما شما دستور بدهید ایربگ‌ها باز شوند؛ پیگیری کنید؛ با متخلفان برخورد قضایی کنید و حافظ جان ما باشید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *