قطعات خودرو

به چه علت خودرو نمی‌تواند کالای سرمایه‌ای باشد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، به طور کلی سرمایه گذاری فرآیند مبادله پول با انواع دیگر دارایی هاست که فرآیند رشد ارزش آنها با توجه به عوامل خاصی قابل پیش بینی است. البته این پیش بینی ها همیشه درست نیستند.

 

در حالت ایده آل، زمانی که قیمت پایین است، محصولات را خریداری می کنید و زمانی که قیمت افزایش می یابد، می فروشید. اما این جهان کامل نیست، بنابراین سرمایه گذاری کاملی در آن وجود نخواهد داشت. به جز کسانی که درگیر قراردادهای بزرگ هستند و مدیرانی که شرکت های بزرگ را اداره می کنند، افراد کمی از بازار آگاهی کافی دارند و می توانند مناسب ترین سرمایه گذاری ها را پیدا کنند. با این حال، امروزه نمی توان قدرت دریافت اطلاعات را دست کم گرفت. شاید هرکسی که هوش خوبی داشته باشد اگر به درستی آموزش ببیند بتواند در این بازار موفقیت های بزرگی کسب کند.

 

پول ماشین پس انداز نشد

بسیاری از ما ایده پس انداز پول یا دارایی را با ایده سرمایه گذاری اشتباه می گیریم که ناشی از استهلاک متوالی است. درست است که مردم در سراسر جهان این ایده را دارند. برای تفکیک این دو نکته ابتدا باید به بحث مالکیت نگاه کرد که خود مفهوم ساده ای دارد.

 

Nationwide مالکیت را برخلاف آنچه از نظر قانونی الزام آور است تعریف می کند: “مالکیت هر چیزی است که شما مالک آن هستید و ارزش اقتصادی دارد.”

 

بنابراین پس انداز باعث صرفه جویی در منابع خواهد شد. توجه داشته باشید که علاقه ذکر نشده است. اما همه ما چیزهایی مانند خانه، ماشین، زمین، حساب های بانکی، هنر و غیره را دارایی می دانیم.

 

دشمن سرمایه شما زمان است

برای در نظر گرفتن یک خودرو به عنوان یک سرمایه گذاری، باید شامل افزایش ارزش بازار باشد. ماجرای افزایش ارزش خودروها در بازارهای با ثبات تری مانند آمریکا، آلمان و… در مقایسه با ایران کمی متفاوت است. به طور کلی، اگر یک کالای مصرفی (نه هنری) خریداری کنید، پس از مدتی ارزش آن کاهش می یابد. زیرا کاربرد و مزایای این محصول با عمر آن رابطه معکوس دارد.

 

هر چه تلفن همراه شما قدیمی تر باشد، کاربرد آن کمتر است. بنابراین، ارزش آن کمتر خواهد بود. همین داستان در مورد خودروها نیز صدق می کند. در کشورهای پیشرفته‌تر که فناوری‌های جدید هر روز جایگزین محصولات قدیمی می‌شوند و رقابت در بازار زیاد است، ارزش محصولات کاربردی با عمر زمان کاهش می‌یابد.

 

رسانه «بالانس» از دست دادن ارزش خودرو در طول زمان را دلیل اصلی حذف خودرو از فهرست دارایی های قابل سرمایه گذاری می داند. اگرچه خودروهایی که کلکسیون یا سوپراسپرت محسوب می شوند در کشور ما جایی ندارند، اما منطقی است که ارزش خودروهای کاربردی به مرور زمان کاهش یابد.

تایمز انگلستان برای توصیف سرمایه‌گذاری خودرو می‌نویسد: «در نهایت، اکثر خودروها هرگز به سرمایه‌گذاری سودآور تبدیل نمی‌شوند. “حتی اگر چنین شود، بسیار کم خواهد بود.”

 

نگاهی جهانی به خرید خودرو

رسانه «سی ان بی سی» درباره اهمیت خرید خودرو نوشت: احتمالاً در کنار خرید خانه، خودرو دومین خرید بزرگ زندگی شما خواهد بود.

 

این خرید سنگین بخش قابل توجهی از دارایی های شما را اشغال می کند و می تواند بعداً شما را از بدهی و دردسر خلاص کند. اما همانطور که بحث کردیم، این یک سرمایه گذاری نیست.

 

نویسنده به نکته مهم دیگری اشاره می کند: «توجه کرده ام که بزرگ ترین و گران ترین اشتباه خریداران، تمرکز بیش از حد روی قیمت آگهی شده خودرو است. مردم اغلب بدون درک واقع بینانه از هزینه واقعی مالکیت خودرو می خرند.

 

این ما را به یاد نکته دیگری می اندازد. حتی اگر به ماشین خود به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید، آیا می توانید از هزینه های اضافی در دراز مدت جلوگیری کنید؟ این هزینه ها در مقایسه با قیمت طلا چگونه است؟ تصور کنید که پول خود را در سهام سرمایه گذاری کرده اید. آیا به صورت دوره ای پول بیشتری را برای سهام خود خرج می کنید تا از آنها سود ببرید؟!
مطمئناً نمی توان هزینه های نگهداری طولانی مدت خودرو را نادیده گرفت البته ما در مورد خودروهای کلکسیونی صحبت نمی کنیم اما سود بردن از معامله این خودروها نیز نیازمند دانش و تجربه است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *