قطعات خودرو

بورس، محل احتکار ایران ‌خودرو

محل احتکار ایران خودرو، پس از انتشار گزارش رسمی ایران‌ خودرو به سازمان بورس در روز 5 مهر  ، مشخص می شود که  بورس بوده است؛  این شرکت در شهریور 1402 از عرضه 88 درصدِ هایماهای تولیدی خود سر باز زده است.

گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان می‌دهد این شرکت شهریور امسال ماه ۲۴۱۰ دستگاه هایما تولید کرده‌ اما فقط ۲۶۳ دستگاه را به مشتریان فروخته است و ۲۱۴۷ دستگاه هایمای تولیدی خود در شهریور را عرضه نکرده است.

‌طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان موظف به عرضه مستمر همه تولیدات خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند و از طرفی ایران خودرو نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ همه هایماهای تولیدی خود را پیش‌فروش کرده است.

این در حالی است که مردمی که در سامانه یکپارچه، نوبت تحویل خودرو آنان تابستان ۱۴۰۲ بوده است کماکان بلاتکلیف و نگران افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو هستند.

طبق آمار کدال بورس، ‌ایران‌خودرو از ابتدای سال مالی تا 31 شهریور 1402 تعداد 10528 ‌دستگاه هایما تولید کرده و 76‌55 دستگاه آن را فروخته است، به عبارتی، در حالی که در همین مدت حدود 73 درصد هایماهای تولیدی به بازار عرضه شد، در شهریور‌ماه امسال فقط 12 درصد از هایماهای تولید شده در این ماه، به بازار عرضه شده است.

این در حالی است که ایران خودرو از ابتدای سال مالی تا 31 شهریور 1401، تعداد 6570 دستگاه هایما تولید کرده و 6009 دستگاه (بیش از 91 درصد) آن را تحویل داده بود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *