در این بین برخی قطعه‌سازان همراه با تحریم‌های داخلی و خارجی، دیگر تاب نیاوردند و با افت شدید قیمت ریال در سال ۹۷ که موجب رکود و تعطیلی قابل‌توجه بسیاری از صنایع شد، واحد تولیدی خود را تعطیل کردند.

 

 

براساس گزارش نهادهای صنفی از میان ۳۰۰هزار نفر شاغل در قطعه‌سازی کشور، نزدیک به ۱۸۰هزار نفر بیکار شدند. در این بین برخی قطعه‌سازان، همچون گروه تولیدی عظام، تسلیم موانع تحریمی نشدند و با قدرت ادامه دادند.

 

 

این گروه تولیدی نه تنها با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید خودرو قرار داشت به مسیر خود ادامه داد، بلکه برنامه‌های توسعه‌ای خود را نیز دنبال کرد؛ به‌طوری‌که محمد حسنی‌‌‌زاده، معاون تولید و عملیات گروه قطعات خودروی عظام، چندی پیش در در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، تاکید کرده بود که قرار گرفتن مفهوم توسعه به عنوان زیربنای اصلی و استراتژی کلان در عظام طی این سال‌ها باعث شده این مجموعه در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سازان کشور قرار گیرد و به عنوان یک بازوی اصلی برای صنعت خودروی کشور در این سال‌ها، از توقف تولیدات اصلی خودروسازان داخلی جلوگیری کند.

 

اما این گروه در شرایطی به عنوان بازویی توانمند در کنار خودروسازی کشور بوده که در حوزه‌هایی همچون بالا بردن عمق ساخت داخل قطعات و هماهنگ شدن با نیازهای روز خودروسازان نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

 

با توجه به افزایش ظرفیت تولید خودرو در کشور و البته رونمایی از محصولات جدید، خودروسازان نیازهای جدیدی دارند که این گروه برای تامین آنها برنامه‌ریزی جدی داشته است.

 

 

گسترش فعالیت‌‌های عظام در زنجیره تامین و افزایش دائمی ظرفیت از نظر کیفی از یک‌سو و توسعه دانش، استفاده از فناوری‌‌های نوین و فعال کردن ظرفیت همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی از سوی دیگر، برنامه‌‌هایی بوده که به عظام کمک کرده پاسخگوی نیازهای خودروسازان داخلی باشد و حتی ظرفیت‌‌ تولید قطعات خود را به بیش از نیاز فعلی بازار داخلی کشور نیز برساند.