قطعات خودرو

تاکسی مرسدس بنز ۱۹۷۷ با پیشرانه بی ام و؛ خستگی‌ناپذیر و بادوام!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، یکی از مشهورترین تاکسی های مرسدس بنز در کشور لبنان با نام “عزیز لبنان” شناخته می‌شود و البته خودروی عادی‌ای هم نیست چراکه سدان W123 ژرمن‌ها زیر کاپوت خود پیشرانه مرسدس بنز را حمل نمی‌کند.

 

در واقع آنچه قلب تپنده عزیز لبنان را تشکیل می‌دهد پیشرانه بی‌ام‌و است که باعث می‌شود این خودروی ۴۶ ساله هنوز هم مثل ساعت کار کند. مالک خودرو اکرم ابو عزیز است که ۱۲ سال قبل سدان موردبحث را خریداری کرد. مالک ۵۸ ساله تاکسی مرسدس بنز می‌گوید علیرغم سن بالای خودرو شاهد عملکرد خوب و مناسب پیشرانه است. W123 موردبحث جدای از به‌کارگیری رنگ‌های پرچم لبنان در بدنه و کابین نشان یک هواپیما را نیز روی کاپوت حمل می‌کند تا این‌گونه ارادت خود به ارتش لبنان را نیز نشان دهد.

 

زمانی که صندوق‌عقب تاکسی مرسدس بنز را باز کنید شاهد یک چکش خواهید بود که راننده در مواقع نیاز به شیوه‌ای کاملاً سنتی خودرو را تعمیر می‌کند! ویدئوی منتشر شده از تاکسی موردبحث خیلی وارد جزئیات پیشرانه بی‌ام‌و نمی‌شود اما با توجه به بلوک پیشرانه به نظر می‌رسد نیروگاه آهنین خودرو از نوع ۴ سیلندر M42 باشد. این پیشرانه تنفس طبیعی با حجم ۱.۸ لیتری از اواخر دهه ۸۰ میلادی تا اواسط دهه ۹۰ میلادی و در نسل‌های E30 و E36 سری ۳ بکار رفت. اولین پیشرانه تولید انبوه بی‌ام‌و با طراحی DOHC حدود ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد و بعدها خروجی آن به ۱۳۸ اسب بخار افزایش یافت.

مرسدس بنز تعداد ۲.۷ میلیون دستگاه W123 را بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ تولید کرد. نسخه‌های زیادی از این خودرو در دسترس بودند که شامل جامبو تاکسی موجود در تصاویر بود. متأسفانه اکرم ابو عزیز روزهای سختی را در به‌کارگیری خودروی خود تجربه می‌کند زیرا قیمت سوخت در لبنان افزایش یافته و تورم نیز به ۱۲۰ درصد رسیده است. هزینه پر کردن باک سوخت تاکسی مرسدس بنز معادل ۱۰۰ دلار است و مالک می‌گوید اگر پسرش برای او پول نمی‌فرستاد امکان سرپا نگه داشتن خودرو را نداشت.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *