قطعات خودرو

تا قیمت یک و نیم میلیارد تومان چه خودروهایی می توانیم بخریم؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، بازار خودرو انحصاری و پر التهاب ایران، روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. رکود در بازار خودرو بیداد می‌کند و نابودی قدرت خرید مصرف کنندگان، عملا بخشی از جامعه را با نبود قدرت خرید مواجه کرده است. در واقع اکنون تنها افرادی می‌توانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند که سرمایه از پیش آماده شده‌ای داشته باشند، چرا که فاصله بین قیمت خودرو و دستمزد میانگین شاغلان ایرانی بسیار زیاد است.

 

خودروسازان بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا نیز نقش پررنگی در تغییر شرایط بازار داشته‌اند. حذف خودروهای اقتصادی و پرفروش بازار از خط تولید لطمه بزرگی به قدرت خرید مصرف‌کنندگان زد، هرچند سودآوری قابل توجهی را برای خودروسازان به همراه داشت.

 

مشتریانی که تا پیش از این می‌توانستند با پس انداز یا اخذ وام نسبت به خرید پراید یا پژو 405 اقدام کنند، اکنون باید مدت‌ زمان بیشتری را به جمع آوری بودجه اختصاص دهند تا بتوانند کوییک یا سورن پلاس را با قیمت بیشتر خریداری کنند. این خودروها در واقع تفاوت فنی مشهودی نسبت به خودروهای اقتصادی پیشین ندارند اما مشتری برای خرید مجموعه‌ای از چراغ‌ها و سپرهای خوش رنگ و لعاب بایستی بودجه بیشتری پرداخت کند.

 

وضعیت در بازار خودروهای چینی نیز چندان دلچسب نیست. در حالی که خودروهای چینی طی دهه 1390 گزینه‌های اصلی قشر متوسط جامعه برای رهایی از بند خودروهای کسل کننده داخلی بودند، اکنون این خودروها به محصولاتی نیمه لوکس برای خریداران ناکام خودروهای وارداتی تبدیل شده‌اند.

 

قیمت خودروهای چینی به طور لحظه‌ای با افزایش قیمت ارزهای خارجی به رده‌های بالاتر صعود می‌کند بنابراین عملا مشتریان سابق خودروهای چینی توانایی خرید آن‌ها را ندارند و افرادی که تا پیش از این می‌توانستند خودروهای وارداتی بخرند، اکنون گزینه‌ای به جز خودروهای چینی پیش روی خود نمی‌بینند.

 

افزایش قیمت خودرو همگام با افزایش بازه قیمتی

افزایش قیمت خودرو طی چند سال اخیر بر اثر شرایط رکود تورمی، سبب شده است تا بازه قیمتی خودروها نیز افزایش یابد. اگر طی چند سال گذشته خرید یک هیوندای سانتافه به حدود یک میلیارد تومان بودجه نیاز داشت، اکنون خرید همین خودرو به حدود پنج میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. در نتیجه بازه حداقل و حداکثر خودروهای بازار جابجا شده است.

 

در این مقاله به بررسی خودروهای صفر کیلومتر در هر بازه قیمتی تا سقف 1.5 میلیارد تومان خواهیم پرداخت. اکثر خودروهای پر طرفدار بازار در همین محدوده قیمتی قرار دارند و در بازه‌های بالاتر تعداد خودروهای صفر کیلومتر و همچنین خریداران آن‌ها کاهش می‌یابد. قیمت مبنا در این مقاله قیمت کارخانه‌ای خودروها است که البته در شرایط واقعی بازار متلاطم، قیمت خودرو همواره از قیمت آن در بازار بیشتر است.

 

 

بازه قیمتی کمتر از 300 میلیون تومان

تا پیش از پایان تابستان 1401، می‌توانستید ارزان‌ترین خودروهای بازار یعنی تیبا یا تیبا 2 را با بودجه‌ای در حدود 200 میلیون تومان از بازار آزاد تهیه کنید. با این حال چنین امکانی در حال حاضر وجود ندارد و خرید ارزان‌ترین خودرو صفر کیلومتر بازار یعنی تیبا، به بیش از 300 میلیون تومان بودجه نیاز دارد. البته همچنان می‌توانید نسخه‌های کم کارکرد تیبا و تیبا 2 را با بودجه‌ای کمتر از این میزان خریداری کنید.

 

از نظر قیمت کارخانه، خودروهای محبوب بسیاری در بازه قیمتی زیر 300 میلیون تومان قرار دارند اما در عمل خرید این خودروها برای کاربران امکان پذیر نیست. پژو 206 تیپ 2، پژو 206 تیپ 3، ساینا S، کوییک دنده‌ای ساده و کوییک R ارزان‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای حال حاضر بازار هستند اما خرید آن‌ها از بازار آزاد به بودجه‌ای بیش از 300 میلیون تومان نیاز خواهد داشت. تولید تیبا، تیبا 2 و ساینا نیز توسط سایپا متوقف شده است و بنابراین تعدادی خودرو اقتصادی دیگر نیز از سبد خرید مصرف‌کنندگان ایرانی حذف شده‌اند.

 

قیمت خودرو‌های محبوب کمتر از 300 میلیون تومان

 

 

خودرو قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان)
ساینا S  170 321
 سایپا 151 200  267
 کوییک R  178  326
کوییک 168 315

 

 

بازه قیمتی 300 تا 500 میلیون تومان

رکود و تورم بازار خودرو در بازه قیمتی 300 الی 500 میلیون تومان نیز ادامه دارد و خرید خودرو همچنان به آسانی برای مشتریان امکان‌پذیر نیست.

سایپا شاهین و رانا پلاس مطلوب‌ترین گزینه‌های قابل خرید در این بازه قیمتی هستند که البته قیمت آن‌ها در محدوده بالاتر از 400 میلیون تومان قرار دارد. برای طرفداران خودروهای اتوماتیک نیز در این بازه قیمتی کوییک پلاس اتوماتیک گزینه جذابی خواهد بود.

همانند بازه قبلی، قیمت کارخانه‌ای بسیاری از خودروها در این محدوده قرار دارد اما در عمل امکان خرید آن‌ها برای مشتریان عادی فراهم نیست. نرخ کارخانه‌ای سایپا شاهین، کوییک R پلاس اتوماتیک، مدل‌های مختلف پژو 207 و تارا اتوماتیک در این محدوده قرار دارد اما تنها محصولات سایپا هستند که قیمت بازار آزاد آن‌ها نیز در همین محدوده باقی می‌ماند. بنابراین برای افرادی که بودجه‌ای در این محدوده دارند و یک خودرو صفر کیلومتر با اختلاف قیمت کم بین بازار و کارخانه می‌خواهند، سایپا شاهین و کوییک R اتوماتیک گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند.

 

قیمت خودرو‌های محبوب 300 تا 500 میلیون تومان

 

خودرو قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان)
کوییک S 184 332
آریسان 2 285 323
پژو 206 تیپ 2 150 469
پژو 206 تیپ 3 181 495

 

 

 

 

بازه قیمتی 500 تا 700 میلون تومان

در بازه قیمتی 500 الی 700 میلیون تومان، از تلاطم و رکود خودرو اندکی کاسته می‌شود چرا که در این بازه تعداد خریداران کاهش یافته است. با این حال همچنان فاصله قابل توجه قیمت میان بازار و کارخانه در این بخش حس می‌شود.

 

پرطرفدارترین خودروها در بازه قیمتی 500 الی 700 میلیون تومان، محصولات مختلف خانواده پژو 207 هستند. علاوه بر آن تارا دنده‌ای و محصولات خانواده سورن پلاس نیز مورد توجه خریداران این رده قرار دارند.

 

پژو 207

 

ایران خودرو سعی کرده است با تنوع بخشیدن به خانواده سورن پلاس و عرضه آن در قالب نسخه دوگانه سوز و بنزینی، سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد. با این حال هیچ چیز در این بازه قیمتی نمی‌تواند با محبوبیت پژو 207 معروف رقابت کند.

کرمان موتور و مدیران خودرو همچنان برنامه‌های فروش خود را اجرا می‌کنند و اگر شانس بهره‌مندی از آن‌ها را داشته باشید، یک خرید مقرون به صرفه را در این بازه انجام خواهید داد. جک J4 و ام وی ام X22 دو خودرو چینی محبوب و پرفروش بازار هستند که قیمت کارخانه‌ای بازار آن‌ها در محدوده قیمتی 500 الی 700 میلیون تومان قرار دارد. با این حال خرید محصولات ایران خودرو که اختلاف قیمت بالایی بین بازار و کارخانه دارند، چندان برای مشتریان مقرون به صرفه تمام نخواهد شد.

 

قیمت خودرو‌های محبوب 500 تا 700 میلیون تومان

 

 

خودرو قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان)
پژو 207 دنده‌ای 216 600
رانا پلاس پانوراما 229 511
تارا دنده ای 294 628
ام وی ام X22‌ دنده ای 570 735

 

 

 

 

بازه قیمتی 700 تا 900 میلیون تومان

آخرین خودرو‌های ایرانی در بازه قیمتی 700 الی 900 میلیون تومان قرار دارند. تارا اتوماتیک خودرویی است که قیمت کارخانه‌ای آن 415 تومان است اما در بازار آزاد با حدود 400 تومان اختلاف خرید و فروش می‌شود. به عبارت دیگر مشتریان برای خرید تارا اتوماتیک، بایستی دو برابر قیمت کارخانه‌ای آن را هزینه کنند!

 

دیگر خودرو ایرانی که قیمت بازار آن در این محدوده قرار می‌گیرد، دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک است. قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود 400 میلیون تومان است اما در بازار آزاد با نرخ 760 میلیون تومان مبادله می‌شود. بنابراین خرید دنا پلاس توربو اتومات نیز به بودجه‌ای حدود دو برابر قیمت کارخانه نیاز خواهد داشت.

 

 

تا همین چندماه گذشته، این بازه قیمتی محل جولان کراس‌اوورهای چینی بود که اکنون به رده‌های بالاتر صعود کرده‌اند. ام وی ام X22 پرو و جک S3 دو کراس اوور چینی پرفروش و محبوب بازار هستند که هم‌اکنون قیمت آن‌ها در این محدوده قرار دارد. البته اگر خریداران بتوانند این دو خودرو را از طریق شرایط فروش کارخانه خریداری کنند، صرفه اقتصادی بیشتری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

 

بازه قیمتی 900 میلیون تا 1 میلیارد و 100 میلیون تومان

محدوده قیمتی یک میلیارد تومان، بازه نسبتا شلوغی را در بازار خودرو ایران تشکیل می‌دهد. قیمت بسیاری از خودروهای چینی مونتاژ داخل در این محدوده قرار دارد. مشتریان با گشت و گذار در این محدوده نیز می‌توانند گزینه‌های متنوعی را پیش روی خود ببینند.

 

کراس‌اوورهای جذاب بهمن موتور یعنی فیدلیتی و دیگنیتی، در این محدوده قیمتی قرار دارند. البته نرخ کارخانه‌ای آن‌ها در این بازه تعیین شده است و قیمت آن‌ها در بازار آزاد تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت کارخانه‌ای ام وی ام آریزو 5 توربوشارژر جدید نیز در همین محدوده قرار دارد و مشتریان برای بهره‌مندی از این قیمت بایستی خود را از مدیران خودرو خریداری کنند. جک S5 نیوفیس نیز دیگر گزینه مطرح در این رده قیمتی است.

 

با این حال اگر قیمت بازار را مدنظر قرار دهیم، گزینه‌های متفاوتی پیش روی ما قرار می‌گیرد. مشتریان همچنان می‌توانند ام وی ام آریزو 5 توربو جدید را با حدود 150 میلیون تومان اختلاف قیمت از بازار آزاد خریداری کنند. پیکاپ کاپرا نیز نخستین نماینده بخش پیکاپ‌ها است که قیمت آن در بازار از مرز 900 میلیون تومان عبور می‌کند. ممکن است بتوانید برخی نسخه‌های فردا SX5 را نیز در این محدوده قیمتی پیدا کنید.

قیمت خودرو‌های محبوب 900 میلیون تا 1 میلیارد و 100 میلیون تومان

 

 

خودرو قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان)
ام وی ام X22 پرو 732 925
تارا اتوماتیک 415 800
دنا پلاس توربو اتوماتیک 399 773
جک J4 495 738

 

بازه قیمتی 1 میلیارد و 100 تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان

تا پیش از این با افزایش بودجه تعداد گزینه‌های پیش روی ما افزایش می‌یافت اما به نظر می‌رسد این مساله در بازار ایران به صورت برعکس عمل می‌کند. بازه‌های قیمتی بین 800 میلیون الی یک میلیارد تومان فاقد گزینه مطلوب شده‌اند و از سوی دیگر در بازه‌های فراتر از یک میلیارد و 200 میلیون تومان، با انبوهی از گزینه‌های متعدد روبرو هستیم. البته این مساله به معنای گزینه‌های واقعا جدید نیست، بلکه همان خودروهای قبلی با حفظ سمت به بازه قیمتی بالاتر انتقال پیدا کرده‌اند!

 

نمایندگان مدیران خودرو در این بازه قیمتی حضور پررنگی دارند. کافی است نگاهی به لیست خودروهای مدیران خودرو داشته باشیم که قیمت بازار یا کارخانه آن‌ها در این محدوده قرار دارد: ام وی ام X55 پرو، ام وی ام تیگو 7 و فونیکس آریزو 6 پرو. در سوی مقابل تنها نماینده کرمان موتور در این بازه کی ام سی T8 است که قیمت کارخانه‌ای آن معادل یک میلیارد و 85 میلیون تومان است.

 

تیگو 7 و کی ام سی T8

 

دیگر سدان شاخص چینی بازار یعنی بهمن ریسپکت پرایم نیز با قیمت یک میلیارد و 260 میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. کراس‌اوورهای چینی ایران خودرو یعنی هایما S5 پلاس و هایما S7 پلاس نیز در همین محدوده قیمتی قرار دارند که البته مشتریان استقبال چندانی از آن‌ها به عمل نیاورده‌اند.

 

قیمت خودرو‌های محبوب 1 میلیارد و 100 تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان

 

 

خودرو قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان)
آریزو 5 توربو جدید 877 1100
جک S5 جدید 1100 1390
ریسپکت پرایم 770 1260
آمیکو آسنا 1050 1320

 

بازه قیمتی 1 میلیارد و 300 تا 1 میلیارد و 500 میلیون تومان

گفتن و نوشتن این جمله جای تاسف دارد اما حتی در بازه قیمتی یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز شاهد توقف رشد قیمت‌ها نیستیم و این روند تا بازه دو میلیارد تومان و فراتر از آن نیز ادامه دارد.

نسل جدید کراس‌اوور مدیران خودرو یعنی فونیکس تیگو 7 پرو، با قیمت یک میلیارد و 420 میلیون تومان توسط کارخانه به فروش می‌رسد که البته قیمت آن در بازار حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان است. دیگر رقیب این خودرو یعنی کی ام سی K7 نیز با قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و 485 میلیون تومان، در حد بالای رده قیمتی ما قرار می‌گیرد. البته قیمت کی ام سی K7 در بازار آزاد از یک میلیارد و 800 میلیون تومان فراتر رفته است.

 

تعدادی از پیکاپ‌های محبوب بازار همچون آمیکو آسنا، کی ام سی T8 و مکث کلوت نیز در این بازه قیمتی قرار دارند. با این حال قیمت بازار و کارخانه بسیاری از خودروهای جدید بازار همچون فونیکس تیگو 8 پرو و پرومکس یا لاماری ایما در محدوده فراتر از 1.5 میلیارد تومان قرار گرفته است.

 

 

قیمت خودرو‌های محبوب 1 میلیارد و 300 تا 1 میلیارد و 500 میلیون تومان

 

 

خودرو قیمت کارخانه(میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان)
کی ام سی J7 1385 1575
تیگو 7 1200 1410
مکث کلوت 1097 1355
کی ام سی T8 1085 1495

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *