قطعات خودرو

تبعات عجیب و غریب توقف عرضه خودرو در بورس

متوقف شدن عرضه خودرو در بورس واقعیتی است که به تبعات عجیبی منجر خواهد شد، به عبارت دیگر، این وقفه عواقب جدی‌ای را به همراه دارد.

به گزارش قطعات خودرو مجید عشقی، با اعتقاد به اینکه قیمت‌گذاری دستوری به صنعت آسیب می‌زند، بیان کرده است که برخی افراد تمایل دارند تا تجربه‌های ناموفق دیگران را تکرار کنند. او بر این نکته تأکید دارد که همانند صنایع فولاد و پتروشیمی که با مشکلات مشابهی روبرو شدند، صنعت خودرو نیز با مشکلات انباشته‌ای مواجه است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید دارد که این سازمان تمام تلاش خود را برای حفظ عرضه خودرو در بورس می‌کند و می‌گوید که توقف عرضه خودرو در بورس کالا تبعاتی عجیب و غریب خواهد داشت.
عشقی به توجه به این نکته می‌پردازد که صنعت خودرو در سال‌های اخیر تحت تأثیر تصمیم‌گیری‌های شورای رقابت و سازمان حمایت قرار گرفته و از آن زمان به نوعی به این دو مؤسسه وابسته شده است. وی با اشاره به معاملات خودرو در بورس کالا بیان می‌کند که ابتدا ممکن است خودروها با قیمت‌های بالاتر از بازار معامله شوند، اما در طول زمان به تعادل خواهند رسید.
عشقی اظهار می‌کند که مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان توسط مجموع خودروسازها توزیع می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد آن مانند یک یارانه کور در یک قرعه‌کشی توزیع و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن پشت پرده توزیع می‌شود.
وی تأکید دارد که سازمان بورس با جدیت عرضه خودرو در بورس را پیگیری می‌کند و از آن دفاع می‌کند، زیرا اگر عرضه خودرو متوقف شود، صنعت خودرو نمی‌تواند زنده بماند و سهامدارانی که ابتدا سهام خودرو را خریداری کردند ممکن است با ریسک‌هایی مواجه شوند.

 

دلواپسی خودروسازان بخش خصوصی
قبلاً بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن، در یک میزگرد تخصصی با عنوان «بررسی جوانب و حاشیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا» تصریح کرده بود که قیمت‌گذاری فعلی مبتنی بر شاخص‌های قدیمی دهه ۸۰ است و تصدی گری دولت در صنعت خودرو به آن آسیب می‌زند. وی از واگذاری تصدی این صنعت به بخش خصوصی به عنوان راه حلی برای از بین بردن مشکلات صنعت خودرو در ایران سخن گفت و تأکید داشت که به همین دلیل در بخش خودروهای تجاری به رشد بالای 300 دست یافته‌اند.
علیمرادلو توضیح داد که تفاوت‌های قیمتی در بورس به توسعه شرکت و چرخه تولید کمک می‌کند و نیاز به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی جدید دنیا دارند. او همچنین گفت ما را به گرانفروشی متهم می‌کنند. اگر در بورس با تفاوت قیمت می‌فروشیم، سود آن به توسعه شرکت و چرخه تولید می‌رسد.
منبع: بهمن نیوز

بازتولید و بازنویسی خبر: قطعات خودرو

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *